Jobb och boende i Barcelona?

20 feb. 2013 12:56
Visningar: 11152
Jag och min kompis hade tänkt bo och jobba och ev. plugga spanska i Barcelona från augusti 2013 på obestämd tid. Men vi vet inte riktigt hur vi ska leta/hitta jobb och vilka jobb man ska satsa på? Har hört att många jobbar som telefonsörsälja och sådant men via vilka företag och hur ansöker man?
Vi hade kanske tänkt dra ner 1 vecka i början av sommaren och reka och jobb/lägenhets leta. Är det nördvändigt?
Tänkte i så fall kanske söka jobb inom turismen och där man kan tala engelska. Några tips om jobb av något slag? :)
Även tips om boende, så som vart man ska bo och vad man det kostar ca? Hur stor budget behövs tro? :)
20 feb. 2013 17:59
Hej!

Jag såg ditt meddelande och tänkte att det här kan jag ju hjälpa till med!

Jag bor själv i Barcelona och flyttade hit som 18-åring 5 år sedan. Det är otroligt enkelt att fixa jobb & lägenhet med detsamma, så att komma ner en vecka i sommar endast för att fixa med det är inte nödvändigt.

Att hitta jobb kan man göra på olika vis, är du intresserad i ett seriösare sälj/kundtjänst jobb på engelska/svenska rekommenderar jag att ni söker via Linkedin, infojobs.com men även www.loquo.com . Det finns även en del stora callcentres som alltid behöver svenskar så som, Transcom, SellbyTel, computercenter och du kan ansöka direkt från deras hemsidor. Vill du inte bli fast i ett kontor hela dagarna, så är det ganska enkelt att få jobb som bartender, servitris, promoter, turistguide osv. Då är det www.loquo.com som gäller.

Du kan hitta lägenhet via loquo.com också. Men även, www.pisos.com , www.segundamano.es , www.idealista.com , www.habitaclia.com , www.yaencontre.com , www.fotocasa.es .

Är ni redo att dela lägenhet med någon så hyr många ut rum i delade lägenheter ganska billigt, ca. 200-350 euro i månaden. Vill ni ha engen lägenhet får man ränka med 400-700 euro, plus två månaders deposition när man gör kontraktet. En annan sak att tänka på är att de oftast vill ha bevis på att man har anställning innan de hyr ut lägenheten (jobbkontrakt) och att man gör kontrakt för lägenheten på minimum 6-12 månader. Detta gäller inte om ni hyr vars ett rum i en delad lägenhet. Alt. kan ni vända er till tex. http://barcelona-home.com/sv/lagenhet-barcelona , de är lite dyrare men bra om man är nyinflyttad eftersom ni kan göra reservationen hemifrån, utan jobbkontrakt och ni bestämmer själva hur länge ni vill göra kontrakt på.

Jag skulle fixa lägenhet hemifrån för fösta månaderna och oroa er som sagt inte om jobb, det löser sig på plats!

Hör gärna av dig om du har frågor, jag hjälper gärna till!

Mvh//
My
20 feb. 2013 19:36
Hej! Jag vet inte alls hur man gör i dessa diskussioner men jag hoppas att du ser detta, för TACK så jättemycket för tipsen! ska kolla in de där sidorna och ringa min kompis snarast haha! :)
28 feb. 2013 14:30
Tänkte bara höra med dig om du visste något om vart utelivet i barcelona finns och vilka delar av barcelona som är bäst att bo i? Har läst att Barceloneta är trevligt och näsra stramden och Born är trevligt och även El Barri Gotic, Barri Gotic är området som lockar oss mest just nu men tänkte höra med ett "proffs" :)
Av Trea
2 mars 2013 10:12
Vi var i Barcelona nyss, men bara några dagar, så vi är verkligen inte experter! Nattliv kan nog finnas på många olika ställen, men det verkade som att flera av de större nattklubbarna låg i Barceloneta, dvs stadsdelen vid stranden. Vi var på ett av ställena, Opium Mar, en väldigt stor och fräsch nattklubb i vid stranden:
http://www.freedomtravel.se/2013/02/barcelonas-nattliv/
Av Lindani
13 maj 2013 15:05
Om någon vill jobba i Spanien (Barcelona) så kontakta mig. Innesäljare, betald utbildning så ingen erfarenhet krävs, fast heltidstjänst.Enda kravet är att du pratar svenska och att du är en glad och positiv person. maia till (Logga in för att se e-postadress)
Av Gfranco
18 maj 2013 14:31
Hi!
I'm looking for flatmates to share my lounge-style flat. Housing philosophy is to be a clean and comfortable place to live. So we have a home assistant who helps us monthly with the cleaning of the social areas. If you still are searching for accomodation, feel free to contact me: (Logga in för att se e-postadress)

Have a nive experience in Barcelona :)
Av Hasse93
21 juli 2018 01:54
Hej ! Är väldigt tacksam om någon kunde tipsa om hur man skaffar jobb i Barcelona som svensk och hur det är med att skaffa boende där osv..
Själv så jobbar jag som säljare och har goda referncer!
MVH
Hasse