Hyrbil Miami South Beach

16 mars 2014 13:07
Visningar: 1359
Behöver man hyrbil i SouthBeach?
Vi landar på Miami Flygplats och kommer ha hyrbil därifrån.
Första 6 nätterna lägger vi i Fort Lauderdale. Och när vi är där åker vi en dag till Everglades och någon shoppingdag. Sedan två nätter i Key West.
Avslutar semestern i South Beach med 7 nätter på hotell SouthSeas.

Så min fråga är. Tycker ni man måste ha kvar hyrbilen dessa dagar eller kan man ta sig lätt till flygplatsen utan.
Tror inte vi kommer röra oss så mycket utanför SouthBeach men samtidigt har vi inte varit i Miami innan

Vi är två vuxna med en son på 2.5år

Vad tycker ni?
Av Birgere
16 mars 2014 13:37
En kompromiss kan ju vara att ni lämnar bilen i SoBe (Hyrbilsfirmorna håller till på Collins Av). och plockar upp en dom sista 2 dagarna så ni hinner med lite last minute shopping samt har transporten till FtL fixad.
Vet inte hur mycket envägshyrorna kostar men värt att kolla.
16 mars 2014 15:00
Transport till flygplatsen menar du? Eller vad menar du med Ftl?
16 mars 2014 15:01
Hur tar man sig lättast till flygplatsen utan bil? Är det dyrt med taxi?
Av Birgere
16 mars 2014 15:08
Citerat från Robbananselmo:
Transport till flygplatsen menar du? Eller vad menar du med Ftl?
Sorry, lästa att ni flög ut från FtL.
Transport till Miami Airport bokar ni via Hotellet. maila dom innan så ni vet vilka alternativ dom erbjuder.
16 mars 2014 15:26
Citerat från Robbananselmo:
Behöver man hyrbil i SouthBeach?
Vi landar på Miami Flygplats och kommer ha hyrbil därifrån.
Första 6 nätterna lägger vi i Fort Lauderdale. Och när vi är där åker vi en dag till Everglades och någon shoppingdag. Sedan två nätter i Key West.
Avslutar semestern i South Beach med 7 nätter på hotell SouthSeas.

Så min fråga är. Tycker ni man måste ha kvar hyrbilen dessa dagar eller kan man ta sig lätt till flygplatsen utan.
Tror inte vi kommer röra oss så mycket utanför SouthBeach men samtidigt har vi inte varit i Miami innan

Vi är två vuxna med en son på 2.5år

Vad tycker ni?
Man klarar sig utan bil i Sobe men ska ni på utfärder runt omkring Miami så underlättar det mycket med bil, inte minst om man vill shoppa loss innan hemfärd.
Läs på om sevärdheterna i och runt Miami så kan ni bestämma efter det ;-)

Transfer finns t.o.m. gratis på vissa hotell, annars finns även info om transport alltid på flygplatsernas hemsidor. http://www.miami-airport.com/
Av Leicy
16 mars 2014 16:40
Vi var på South beach 2012. Vårat hotell hade gratis buss till och ifrån flygplatsen, så kolla med hotellet.
När vi var här var vi utan bil dom första dgr och använde istället buss när vi ville åka någonstans , men hade sen bil i slutet.
Bil är givetvis bäst men det är lite pyssel med parkering ibland.
Så mitt tips är att ha iallafall bil ett par dgr för att ta dig lite längre bort och lite fortare , rekommenderar Dolphin Mall om ni gillar shopping;)
Om jag hade varit er hade jag struntat i Fort Lauderdale och åkt över till västsidan istället, mycket finare där :)
Av Hkn
17 mars 2014 10:17
Mina findings när det gäller bil i Miami South Beach:

- Man klarar sig utmärkt utan bil i SoBe. Avstånden är inte längre än att det går att promenera till 'centrum', alltså Lincoln Rd Mall från ungefär mitt på Ocean Drive på 10-12 minuter. Och med en liten kille på 2,5 antar jag att ni har med er en barnvagn?

- Det kan till och med vara en fördel att slippa parkera i SoBe. Hotellen är ofta små = parkering i källarplanet är sällsynt. Höga dygnspriser för parkering (typ USD 18-39) i kombination med valet parking är kostsamt i längden.

- Jo, visst finns det p-hus i South Beach, men de är inte särskilt många och behöver man sedan gå kanske 10 kvarter för att hämta sin bil, ja… du fattar.

Så jag skulle undvika bil om ni inte tänkt att röra er så mycket utanför SoBe. När jag bott längre tider i SoBe har jag hyrt bil på platsen. Det har fungerat helt OK. Vill ni dessutom hyra en lite roligare bil, (sportbil utan tak, etc.) så är Miami ett bra ställe.

Taxi till flygplatsen:
Att ta sig till Miami Int. från SoBe är inte svårt eller särskilt dyrt. Man tillämpar en flat rate till och från flygplatsen; ”$35.00 to $37.00 per trip to any individual or group of up to 5 passengers engaging a taxicab for most destinations in the City of Miami Beach.”
Lägg på någon dollar för vägtull och lite dricks (förväntas om ni har bagage).

Hope it helps, hälsar

:: hkn ::
17 mars 2014 23:32
Stort tack för alla svar.

Vi tror vi kommer boka via. Rentalcars.

Hur skall vi tänka med försäkring på bilen? Vi vill inte bli lurade på flygplatsen som man höst många blivit :(

Pratat med vårt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar ) och hemförsäkringen täcker inget.

Hur brukar ni göra? Vad skall man teckna när man är på plats?
Av Birgere
17 mars 2014 23:56
Hemförsäkringen täcker egna personskador och ev stöld av era egna grejer i bilen. Kolla igen med din hemförsäkring.
Beställer du via rentalcars, autoeurope eller liknande så får du med dom försäkringar ni måste ha.
18 mars 2014 08:12
Citerat från Robbananselmo:
Stort tack för alla svar.

Vi tror vi kommer boka via. Rentalcars.

Hur skall vi tänka med försäkring på bilen? Vi vill inte bli lurade på flygplatsen som man höst många blivit :(

Pratat med vårt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar ) och hemförsäkringen täcker inget.

Hur brukar ni göra? Vad skall man teckna när man är på plats?
De försäkringar som en normal Svensk turist behöver och vill ha är i regel de som ingår hos alla uthyrare, vill man ha något utöver det får man lägga till det men då helst under bokningen, kan vara lite svettigt att stå på flygplatsen och försöka tolka villkor och liknande, då slutar det ofta med en hög onödiga tillägg.
Det kan vara skönt att ha självriskeliminering så man slipper fundera på varenda liten repa på bilen, händer ju ganska frekvent att bolagen tar betalt för skador som redan fanns på bilen tyvärr. Ibland ingår elimineringen i det offererade priset ibland inte, det får ju dock inte kosta hur mycket som helst.

Får man saker stulna ur bilen räknas det nog ofta som oförsiktigt att man lämnat dem där, har svårt för att tänka mig att en vanlig hemförsäkring täcker stöld ur en hyrbil utomlands faktiskt men läs så klart försäkringsvillkoren.

Du kan förresten se här hur det ser ut på vår senaste bilhyra.

Rental days (per week) 3 x 193,55 580,65 6,00% 34,84 615,49 USD
Extra days 3 x 27,65 82,95 6,00% 4,98 87,93 USD
Rental Surcharge 24 x 2,00 48,00 6,00% 2,88 50,88 USD
Expected rental price (net) 711,60 USD
Tax 42,70 USD
Expected rental price (gross) 754,30 USD
incl. Rate includes all mls
Base Excess Waiver
Energy Surcharge
Loss Damage Waiver
SLI
Veh License Fee
Loss Damage Waiver with an excess of USD 0.00
Theft Protection with an excess of USD 0.00
All designated discounts have been included in the stated final price.
Av Leicy
18 mars 2014 09:25
När vi hyrde av dollar sist (genom rentalcars) fick vi gå runt bilen och kolla igenom den och var det några märken så skrev dom upp dom.
Har vi hittat något har vi också tagit kort med det med våran kamera.
Vi har hyrt många gånger och det har aldrig varit någon som har anmärkt på något efter.
18 mars 2014 09:32
Citerat från Leicy:
När vi hyrde av dollar sist (genom rentalcars) fick vi gå runt bilen och kolla igenom den och var det några märken så skrev dom upp dom.
Har vi hittat något har vi också tagit kort med det med våran kamera.
Vi har hyrt många gånger och det har aldrig varit någon som har anmärkt på något efter.
Det är inte lätt att hitta varenda liten skada på en bil, undertill, in o utvändigt. Det förekommer t.o.m. att folk debiteras för skador som är antecknade för att de enligt uthyraren är nya då de inte stämmer exakt med anteckningarna. Detta kan hända och det klagas i stort sett dagligen i olika forum på detta, det händer självklart inte alltid och överallt men så pass mycket att det är värt att tänka på.

Att gå igenom bilen och fota den, överallt, inkl. bensinmätare, mätarställning o.s.v. både vid hämtning och lämning är en självklarhet, speciellt om man inte har självriskeliminering.
18 mars 2014 15:10
Hej!

South Beach Miami är ett av få ställen i Florida man klarar sig utan bil, den är helt överflödig. Men ska i ta er runt i andra delar av Miami eller Florida är bil ett måste. Till flygplatsen kostar det omkring 20-30 dollar.
20 mars 2014 19:59
Nu har vi bockat, tack för alla tips.

Hur tycker ni man skall göra med vägtullar. Sett att man kan beställa något som heter Sunpass. Behöver man det? Och hur funkar detta?

Vi kommer åka från Miami flygplats till fort L. Sedan lite korta resor runt FL ex. Everglades & outlet.
Efter det åker vi ner till KeyWest och avslutar med att lämna bilen i southbeach.
20 mars 2014 21:56
Citerat från Robbananselmo:

Nu har vi bockat, tack för alla tips.

Hur tycker ni man skall göra med vägtullar. Sett att man kan beställa något som heter Sunpass. Behöver man det? Och hur funkar detta?

Vi kommer åka från Miami flygplats till fort L. Sedan lite korta resor runt FL ex. Everglades & outlet.
Efter det åker vi ner till KeyWest och avslutar med att lämna bilen i southbeach.
Man behöver inte, det går att undvika de vägar som har tull och inte går att betala kontant, det är dock smidigt att ha så man kan köra vilka vägar man vill utan att tänka på det.

Man kan köpa denna tjänst genom biluthyraren, hur det fungerar och vad det kostar skiljer, man kan också köpa en egen Sunpass, antingen en dosa för $25 eller en ettikett för $5.

I princip fungerar det så att man bilen registreras, antingen genom en sändare eller genom nummerplåten när man passerar en vägtull. Vissa uthyrare tar en avgift plus vägtullarna, andra tar en fast avgift där alla tullar ingår. Har man en egen Sunpass kan man sätta in pengar eller sätta upp ett konto så att pengar förs över automatiskt från ett kontokort.
http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter:
http://www.floridasidan.se/TestArra.php#SunPass
https://www.sunpass.com/rentalcar
Av Birgere
20 mars 2014 23:51
Tänk att man aldrig får tummen ur o fixar en egen dosa.
Floridasidan...måste man inte registrera hyrbilens nummerplåt när man plockar ut bilen, eller fixar hyrbilsfirman detta?
21 mars 2014 00:05
Citerat från Birgere:
Tänk att man aldrig får tummen ur o fixar en egen dosa.
Floridasidan...måste man inte registrera hyrbilens nummerplåt när man plockar ut bilen, eller fixar hyrbilsfirman detta?
Man måste registrera bilen i alla fall innan man kör genom tullar. Möjligen kan man köra genom kontantfil och betala där utan att uthyrarens Sunpass-lösning aktiveras men jag vågar inte chansa.... Jag vet inte hur firmorna gör med det, man får nog räkna med att göra det själv, alternativt att de hjälper en på Publix när man köper den, man kan ju även ladda där.
Annars har Sunpass en app som man kan använda till registreringen.

De har i alla fall infört en ny funktion där man markerar att det gäller en hyrbil, tror att det minskar risken för att något ska bli fel.

Vi har aldrig använt vår, vi köpte den sist för att ha framöver men hade Avis lösning då. Nu har jag kunnat registrera dosan hemma (något bökigt eftersom man ska ange en adress i USA men det gick, fick registrera vår egna bil till att börja med annars gick det inte att göra alla inställningar för betalning mm.) och anslutit kreditkort för påfyllnad o.s.v. nu återstår att registrera bilen när vi kommer fram, sen får vi se hur det funkar :-)
Av Birgere
21 mars 2014 00:25
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Tänk att man aldrig får tummen ur o fixar en egen dosa.
Floridasidan...måste man inte registrera hyrbilens nummerplåt när man plockar ut bilen, eller fixar hyrbilsfirman detta?
Man måste registrera bilen i alla fall innan man kör genom tullar. Möjligen kan man köra genom kontantfil och betala där utan att uthyrarens Sunpass-lösning aktiveras men jag vågar inte chansa.... Jag vet inte hur firmorna gör med det, man får nog räkna med att göra det själv, alternativt att de hjälper en på Publix när man köper den, man kan ju även ladda där.
Annars har Sunpass en app som man kan använda till registreringen.

De har i alla fall infört en ny funktion där man markerar att det gäller en hyrbil, tror att det minskar risken för att något ska bli fel.

Vi har aldrig använt vår, vi köpte den sist för att ha framöver men hade Avis lösning då. Nu har jag kunnat registrera dosan hemma (något bökigt eftersom man ska ange en adress i USA men det gick, fick registrera vår egna bil till att börja med annars gick det inte att göra alla inställningar för betalning mm.) och anslutit kreditkort för påfyllnad o.s.v. nu återstår att registrera bilen när vi kommer fram, sen får vi se hur det funkar :-)
Detta får du berätta mer om när du kommer hem igen från nästa resa. Funderat på att skippa sunpasset hos hyrbilsfirman o casha mig fram till bostaden och kila in på en Publix dagen efter o skaffa en dosa.
Annars blir det som förr... visst ja man BORDE ju skaffat en....
21 mars 2014 07:19
Citerat från Birgere:

Detta får du berätta mer om när du kommer hem igen från nästa resa. Funderat på att skippa sunpasset hos hyrbilsfirman o casha mig fram till bostaden och kila in på en Publix dagen efter o skaffa en dosa.
Annars blir det som förr... visst ja man BORDE ju skaffat en....
Självklart, sticker på Måndag om nu Norwegian levererar, de verkar ju prioritera CPH-FLL för Dreamlinern så vi har hopp om att det ska gå bra.
Sixt som vi hyr bilen av har i alla fall intygat att deras system inte ska debitera någonting om man har egen Sunpass.
23 apr. 2014 10:20
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Tänk att man aldrig får tummen ur o fixar en egen dosa.
Floridasidan...måste man inte registrera hyrbilens nummerplåt när man plockar ut bilen, eller fixar hyrbilsfirman detta?
Man måste registrera bilen i alla fall innan man kör genom tullar. Möjligen kan man köra genom kontantfil och betala där utan att uthyrarens Sunpass-lösning aktiveras men jag vågar inte chansa.... Jag vet inte hur firmorna gör med det, man får nog räkna med att göra det själv, alternativt att de hjälper en på Publix när man köper den, man kan ju även ladda där.
Annars har Sunpass en app som man kan använda till registreringen.

De har i alla fall infört en ny funktion där man markerar att det gäller en hyrbil, tror att det minskar risken för att något ska bli fel.

Vi har aldrig använt vår, vi köpte den sist för att ha framöver men hade Avis lösning då. Nu har jag kunnat registrera dosan hemma (något bökigt eftersom man ska ange en adress i USA men det gick, fick registrera vår egna bil till att börja med annars gick det inte att göra alla inställningar för betalning mm.) och anslutit kreditkort för påfyllnad o.s.v. nu återstår att registrera bilen när vi kommer fram, sen får vi se hur det funkar :-)
Detta får du berätta mer om när du kommer hem igen från nästa resa. Funderat på att skippa sunpasset hos hyrbilsfirman o casha mig fram till bostaden och kila in på en Publix dagen efter o skaffa en dosa.
Annars blir det som förr... visst ja man BORDE ju skaffat en....
Nu är vi tillbaka i verkligheten. Sunpassen fungerade utmärkt.
Man kan hela tiden följa på kontot hur mycket man betalar, var man kört o.s.v.
Anslöt kreditkort och hade automatisk påfyllning så det alltid fanns pengar. Nu har jag begärt återbetalning av resterande pengar, får se om det fungerar.
Avgifterna för våra 24 dagar blev ca. $34 inkl en t.o.r Miami Orlando på Turnpiken (ca. $25), plus kostnaden för dosan/etiketten $25 resp 5.

Jag gjorde en tabbe under resan, på en bro var filen för automatisk vägtull märkt med C-Pass vilket tydligen (har googlat mycket efteråt) inte är kompatibelt med SunPass (ska tydligen ändras så det blir SunPass istället just nu! typiskt :-(
Får se om det dyker upp någon räkning på dessa 1.75 plus saftiga avgifter från hyrbilsfirman.....
Av Birgere
23 apr. 2014 11:46
Den uppdateringen tackar jag så mycket för!
Av Birgere
23 apr. 2014 12:19
Floridasidan, rent praktiskt. Hur reggade du hyrbilen innan du lämnade flygplatsen?
23 apr. 2014 12:47
Citerat från Birgere:
Floridasidan, rent praktiskt. Hur reggade du hyrbilen innan du lämnade flygplatsen?
Det gjorde jag inte ;-)

Vi hade inga betalvägar på sträckan till hotellet så jag registrerade bilen på kvällen. Vill man så har Sunpass en app där man kan sköta det mesta (annars kan man ju använda deras ordinarie hemsida även i mobilen). så om man har en uppkoppling kan man lika lätt göra det redan när man hämtar bilen, man måste ju då förstås ha skaffat sin dosa redan. Själva registreringen av ett konto på hemsidan är inte helt enkel så kan man göra det i lugn och ro så underlättar det (om de inte ändrat proceduren senaste året).

En notis angående Sunpass hemsida https://www.sunpass.com/index är att iallafall när jag loggat in så trycker man på Login to account så ser man inte rutorna för användarnamn och PIN, man får scrolla ner till slutet av sidan, där finns de. Det verkar vara fel på sidan och det har varit så minst ett år nu :-(
Av Birgere
23 apr. 2014 13:05
Etiketten hade du väl ingen användning för, eller var du tvungen att köpa den samtidigt som transponera?
Verkar klokt att göra registreringen när man kommit fram.
Ska definitivt avväga detta till nästa besök, eg casha mig fram första kvällen och sedan köpa transponera första dagen.
23 apr. 2014 13:13
Citerat från Birgere:
Etiketten hade du väl ingen användning för, eller var du tvungen att köpa den samtidigt som transponera?
Verkar klokt att göra registreringen när man kommit fram.
Ska definitivt avväga detta till nästa besök, eg casha mig fram första kvällen och sedan köpa transponera första dagen.
Nej, man köper antingen etiketten eller dosan.

Om det är lönt beror ju mycket på vilken uthyrare man hyr bil av, vissa är dyra med andra sparar man bara några dollar genom att köpa själv. Jag gjorde det mycket för att prova hur det funkade, köpte som sagt dosan på förra resan, sen hyrde vi i.o.f.s. nu av Sixt som inte har den allra förmånligaste lösningen för vägtullarna (i övrigt en helt suverän uthyrare som inte ens tagit betalt för bilen än :-)