Hur tar man sig bäst från KL till Langkawi?

23 juli 2013 20:05
Visningar: 3706
Hej!
Jag ska under min asienresa i februari -14 b.la. besöka Langkawi och Koh Lipe, hur undrar nu hur man tar sig bäst dit från KL? Har läst mig till att det finns en speedboat mellan langkawi och koh lipe.
Finns det nägot jag inte får missa på de respektive ställena?

Tacksam för svar!

Mvh. Emilia
Av Sq7700
23 juli 2013 20:58
Jag valde att flyga mellan Langkawi och Kuala Lumpur och tyckte att det fungerade smidigt. Priset med Air Asia var då (augusti 2009) strax under 150 MYR och enligt Air Asias hemsida kostar en sådan biljett i februari 2014 bara strax över 100 MYR. Att ta sig till och från flygplatserna är ganska enkelt och billigt (speciellt i KL) så resan blir faktiskt inte så dyr.

Langkawi upplevde jag som ganska sömnigt, men det kan ju bero på att jag besökte ön under lågsäsong. Finaste stranden sägs vara Daitai på öns norra sida men bästa ställe att bo på är nog omkring Cenang/Tengah. Langkawi är ganska litet och man kan köra runt huvudön på några timmar. Langkawi Cable Car är väldigt populärt och jag tyckte att det var värt priset (som jag dock inte minns). Finns även möjlighet att åka båtutflykt och på så vis upptäcka öarna söder om huvudön, vilket jag också tyckte var rätt trevligt.
24 juli 2013 09:04
Tack så mycket för svaren!

Sierra, dina reseguider var toppen!

Sq7700, funkade det bra att flyga med Air Asia? Jag har funderat på att flyga med dem på min resa, eftersom det var såå billigt:)

Det är väl östsidan av Malaysia man ska hålla sig på i februari har jag kunnat läsa mig till? För att slippa allt för mycket regn..
Finns det någonting annat man inte får missa i området? Vi gillar äventyr- och naturupplevelser..

Mvh. Emilia
Av Sierra
24 juli 2013 09:10
Emilia,
Det är västsidan av Malaysia som är bäst vädermässigt i februari och AirAsia är ett bra bolag. Rankat som #1 av världens lågprisbolag.
Av Sq7700
24 juli 2013 13:42
Jag har rest med AirAsia flera gånger (i Malaysia, Singapore och Thailand) och har alltid varit mycket nöjd! Allt verkar flyta på som det ska - trots de låga priserna.
1 aug. 2013 04:21
Så västra sidan verkar vara bra december-februari vädermässigt? På sidan står det ej gradermässigt, bara "Excellent"? Ska nog till Malaysia i vinter och funderar på att vara där 5-6 Veckor.
Av Sierra
1 aug. 2013 10:59
Lostsoul,

Normalt är det mycket bra väder den perioden på västra Malaysia