Hur mycket är okay att pruta i Thailand?

Av Bas_ta
4 juli 2008 20:30
Visningar: 10661
Jag ska åka till Thailand för första gången och närmare bestämt hamna i Krabi, det vore intressant att veta hur mycket man kan pruta på marknader osv eller vad som anses okay. Ni som ofta varit där och vet lite mer får gärna höra av er. Likaså kan man ju undra vad som är normalt att betala för t ex en taxi mellan Ao Nang och Trang.
Vore roligt att få läsa lite svar angående detta.
Mvh Bas_ta
Av Ronnyk
4 juli 2008 20:37
Det beror ju på lite vad det är man ska köpa, är det frukt eller något annat smått så brukat jag sällan pruta, annars så brukar jag börja med 50% av priset på gatan o marknader, taxipris mellan Aonang-Trang ca 1800-2000THB
Av Bas_ta
4 juli 2008 21:39
Tack för den upplysningen! Ja just småsaker orkar man väl inte hålla på och tjafsa med men just vi resor och kanske inköp av kläder/skor kan ju vara bra att få tips på. Något annat du tycker jag bör veta eller tänka på?
Av Legusta
5 juli 2008 04:55
Att ta sig till Trang tar med buss ca 2,5 timmar ifrån Krabi sedan båt 30 minuter.

Under högsäsong, november - maj, går båtar dagligen. Andra tider på året är trafiken mer oregelbunden. Båtar går från fyra hamnar ungefär en timmes resa från provinshuvudstaden Trang. 4 st färjeläger (Pak Meng, Kuan Tungku, Tasae, Palian) som kör ut till Trang öarna Ngai, Muk, Kradan, Libong, Sukorn.

Krabis busstation heter Ban Talaad Kao och ligger 7 kilometer norr utanför staden. Pris för en väg ifrån Krabi Stad till: Ao Nang 20 Bath (ca 3,80 SEK)

In high season there are daily ferry connections from Koh Lanta (2 ferries) and Trang (1 ferry). These pass by Koh Ngai, Koh Muk and Koh Bulon along the way, so daily travel between these locations and Koh Lipe is also possible. http://www.kohlipethailand.com/how_to_get_there.php

* Att lära sig pruta
Att pruta när man handlar är en livsstil i många delar av Asien, och Thailand är inget undantag till detta. Fastän det sakta håller på att bli mindre vanligt är det fortfarande något som varje besökare måste kunna om när man vill ha rimliga priser på saker man köper.

På en del ställen har man fasta priser, t.ex. varuhus, storköp, generellt på de ställen där det finns prismärkning, medan det på andra ställen är både förväntat och nödvändigt att pruta för att få ett bra pris. Även i varuhusen, och på andra ställen med fasta priser, kan dessa ibland förhandlas ner om du köper dyrbara saker, t.ex. dyra juveler, eller mycket av en vara. Du kan ibland få tio CD-skivor för priset av åtta eller nio t.ex.

Bästa förhandlingsläget har du om du känner till det gällande priset för en vara, men räkna med att få ner priset med någonstans mellan 10 – 40 procent av utgångsbudet. Förutom rena turistmarknader, som Patpongs nattmarknad, är det sällsynt att det första priset är flera hundra procent högre än normalpriset. Ju dyrare vara du handlar desto mera kan du räkna med att kunna pruta. Du kan också öka dina chanser att få ett bra pris genom att vara tålmodig, vänlig, le hela tiden och inte höja rösten. Se det hela som en lek där det gäller att få ut det bästa av den. Att bli arg kommer aldrig att hjälpa dig att få ett lägre pris. Kom också ihåg att om en säljare accepterar ett bud som du gett så har du förbundit dig att köpa varan. Om du inte gör det betraktas det som om du brutit ett löfte och säljaren kommer att bli mycket upprörd.

Att tala thailändska, eller att åtminstone kunna räkna på thailändska, kan också hjälpa dig. Du betraktas då inte som en penningstinn turist utan det kan vara möjligt för dig att få ett bättre pris ”rah kah poot tai dai”, priset för den som talar thailändska.

Fastän utgångspriset för en utlänning troligtvis är högre än för en thailändare, och ibland ordentligt mycket också, är det inte riktigt att säga att det finns dubbla prislistor. Om du är duktig på att pruta kommer du ner till samma pris som en infödd. En bra idé är att försöka bedöma prisnivån genom att jämföra priser hos olika handlare, eller genom att kolla hos en affär med fasta priser.

Alla marknadsförsäljare är inte ute efter att lura dig utan att sälja till ett vettigt pris som de kan leva på. Det innebär att du bör lyssna på försäljaren och vara beredd på att kompromissa.

Var vänlig men bestämd, och om försäljaren talar engelska så inled en lätt konversation för att få honom eller henne att känna sig avslappnad - för att visa att du inte är en arrogant västerlänning som tror att varje marknadsförsäljare försöker lura dig.

Thailändarna, liksom många från bergsstammarna som arbetar på marknaderna, tycker inte om att förlora ansiktet. Det är bäst att undvika att säga till dem att du inte tycker om kvalitén på deras produkter, eller att priset är för högt. Använd i stället en liten vit lögn och säg att du bara kollar priser - och kanske kommer tillbaka i morgon.

* Boendekostnad
Gästhus med fläkt och delad badrum 150 Baht
Hotell med 3 stjärnor: 800 till 1 200 Baht
Hotell med 5 stjärnor: 3 000 Baht och uppåt
Hyra lägenhet: 3 000 till 20 000 Baht / månad Vad kostar maten

En thailändsk rätt på en vanlig restorang: 50 till 100 Baht
En maträtt på en exklusiv restorang: 150 till 300 Baht
McDonalds BigMac: 50 Baht
Grillad kyckling och ris i gatukök: 20 Baht
Inhemsk flaska öl i baren: 60 till 150 Baht
Flaska dricksvatten i en livsbutik: 7 till 12 Baht
Mars chokolad: 30 Baht
Inhemska cigaretter: 20 Baht / paket
Utländska cigaretter: 45 Baht / paket
Mat 10-30 Bath ifrån stånden på gatan. 50-300B ifrån restauranger. Västerländsk mat kan kosta ifrån 200B och uppåt.
En lokal öl, ex Singha eller Chang kostar ca: 20-30B i affärerna. 40-100B på restaurangerna. Öl som Heineken cirka 80-100 på restaurangerna. Corona cirka 150-250 på restaurangerna.
En flaska Sangsom (thaiwiskey) 70cl kostar cirka 100B i butik och 200-700B på krogen. Transportkostnader

Genomsittlig taxi i Bangkok: 70 Baht
Buss utan AC: 4 Baht
Buss med AC: 8 till 16 Baht
Genomsittlig pris på express- och kanalbåtar: 5 till 10 Baht
Genomsittlig tågresa: 25 Baht Andra kostnader

Original utländsk musik-CD 450 till 500 Baht
Rolex kopia: 500 Baht
Billiga T-Shirts: 100 Baht
Levi's kopia: 400 Baht
Biobiljett: 80 till 120 Baht
Inträde till nattklubb och liknande: 300 till 500 Baht
Inhemsk tidning: 20 Baht
Vanlig klippning: 60 Baht
Internet uppkoppling (56k): 30 till 180 Baht / timme.
Av Bas_ta
5 juli 2008 07:51
Tack snälla Legusta för en ovärdelig upplysning för en nybörjare. Med tanke på det du nämnde angående att kunna språket eller fraser, ja det verkar ju inte lätt men jag får väl försöka finna mig någon sorts parlör här hemma och öva till slutat av november. Men åter igen - tusen tack för all info. Mvh Bas_ta
26 okt. 2008 08:50
Har du varit iväg till Krabi än och praktiserat prutningen ;-)
Av Razy
26 okt. 2008 10:50
Är det inte litet tragiskt att vi rika västerlänningar inte ska kunna betala litet mer än de fattiga thailändarna, när vi gästar deras land? Vi betalar femsiffriga belopp för att resa till Thailand och väl där börjar vi omedelbart räkna kronor och ören och ska ha samma priser som lokalbefolkningen. För "lurade" det ska vi minsann inte bli.
Av Energi
26 okt. 2008 11:13
Citerat från razy:
Är det inte litet tragiskt att vi rika västerlänningar inte ska kunna betala litet mer än de fattiga thailändarna, när vi gästar deras land? Vi betalar femsiffriga belopp för att resa till Thailand och väl där börjar vi omedelbart räkna kronor och ören och ska minsann ha samma priser som lokalbefolkningen. För "lurade" det ska vi minsann inte bli.
Är ju så att fast man prutar så betalar vi överpriser för det mesta.
Om det är så att priserna skjuter i höjden kommer nog inte många att ha råd med både resa och uppehälle. Då finns det ju bara en egentligen stor förlorare och det är Thailändaren.
Men om man absolut vill skänka pengar kan man ju pruta och spara Bathen man tjänade och skänka till organisationer som hjälper till med skolor och dyl.
26 okt. 2008 11:38
Men *suck* ...
Om nu prutning är en del av kulturen så som vi hoppar som grodor runt en lövad stång en viss dag om året (jag vet att liknelsen sög, men va fan) så vill man veta vart gränsen går. Visst får man prova sig fram när man väl är på plats, men det kan vara bra med en rimlig nivå.

När jag varit i Kina så har jag inte haft problem med att betala 1/5 av startpriset och det är där nivån ligger där.

Men jag tycker att du Razy kan starta en tråd om prutning i allmänhet och dess inverkan på lokalbefolkningen, så diskuterar vi det där.
Av Qiqqit
26 okt. 2008 11:45
Citerat från energi:
Citerat från razy:
Är det inte litet tragiskt att vi rika västerlänningar inte ska kunna betala litet mer än de fattiga thailändarna, när vi gästar deras land? Vi betalar femsiffriga belopp för att resa till Thailand och väl där börjar vi omedelbart räkna kronor och ören och ska minsann ha samma priser som lokalbefolkningen. För "lurade" det ska vi minsann inte bli.
Är ju så att fast man prutar så betalar vi överpriser för det mesta.
Om det är så att priserna skjuter i höjden kommer nog inte många att ha råd med både resa och uppehälle. Då finns det ju bara en egentligen stor förlorare och det är Thailändaren.
Men om man absolut vill skänka pengar kan man ju pruta och spara Bathen man tjänade och skänka till organisationer som hjälper till med skolor och dyl.

Tänk på en sak .!!..Om man kommer till Thailand..dem allra första dagarna innan man fått lite färg..,Dom drar till med priset. extra om dem ser att du nyligen landat..Så strunta i att shoppa direkt...Avakta..Och tittar du länge nog på en pryl..vet dom ju att du är intr...Då lägger dom på...Självklart ska man pruta..det kan vi inte sluta med för då stiger priserna snabbt...Vi kan inte shoppa för att tycka synd om dom..Nej Nej!!..Däremot blir det svårare o svårare i butiker att pruta...Butiker som har prislappar,,har jag nästan slutat pruta i ..det är svårare..dom blir oxå irriterade...menar att priset på lappen gäller..handlar du mycket får du säkert rabatt...Men bästa att pruta är på Marknader...Om du kommer som ny o ska åka Taxi...Dom försöker alltid trissa upp priset...så fråga gärna nån innan du tar en Taxi..Vad det brukar kosta..dom kollar om du ser resvan ut..så låtsas att du är van...Värsta just nu på Koh Phangan..är just Taxi-lirarna..Dom har trissat priserna dom senaste åren ganska mycket...Gillar inte det...Nån slags taxi-maffia...bästa yrket..snabbaste pengarna...bli taxi-nisse.!!..Koh Phangan är ju en Party-Ö så det kommer mycket folk just när det är party.ex. halfmoon,fullmoon mm..Då stiger priserna extra i Taxi-branschen..dem vet vad dom gör.!!..Men vill man skänka kan man ju göra en insats privat om man känner för nån familj lite extra...Själv har jag ett fadderbarn i Vietnam...Men på Koh Phangan har jag en liten kille som jag lärde känna när han var 1,5år,,Nu är han 6år underbar älskar honom jätte mycket...Öppnade ett bankkonto iår till honom..Han kan börja använda det när han blir 18år..Endast jag kan ta ut pengar innan..!.Inte ens hans Mamma kan röra dom...Känns jäkligt bra...Fick han bestämma bodde han i Swedala med mig...hans lilla önskan är att bo med mig i sverige..Kul!!Han är så Vacker liten Kille...Vill så gärna att det ska gå bra för honom..SOM SAGT FORTSÄTT PRUTA...så håller vi nere priserna lite längre...Spela van.! Lycka till...
Av Micke75
26 okt. 2008 12:45
Citerat från razy:
Är det inte litet tragiskt att vi rika västerlänningar inte ska kunna betala litet mer än de fattiga thailändarna, när vi gästar deras land? Vi betalar femsiffriga belopp för att resa till Thailand och väl där börjar vi omedelbart räkna kronor och ören och ska ha samma priser som lokalbefolkningen. För "lurade" det ska vi minsann inte bli.
Varför ska man bli lurad även om är där som turist???
Det är väl inte roligt att behöva betala överpriser vart man än är, jag prutar även här i sverige när jag handlar.
Kanske inte i vanliga butiker som ica eller hos frisören tillexempel, men om jag ska köpa något dyrare exmepelvis ny TV, kyl/frys, säng, ja ni kanske fattar, så prutar jag alltid. Påslagen här hemma är nästan oförskämda, jag lyckas alltid att få ner priset efter ett tag, ibland om det inte lyckas brukar man kunna få något på köpet.
Men det gäller ju att hålla god min hela vägen och inte bråka sig fram ett pris.
I Thailand är ju faktiskt prutning en del av vardagen även för thailändarna själva, och varför ska vi som turister inte göra det då?
Bara man är trevlig hela vägen så brukar det bli "win-win" för båda, även om man ändå har betalat överpris som turist så blir man nöjd.
Sen kan jag hålla med energi att man kan skänka pengar till välgörenhet, för där har vi faktiskt råd att kunna undvara en del av reskassan, man har ju faktiskt betalat en hel del på blijetterna dit, så några hundringar extra kan alla ha råd med.

Micke
Av Bas_ta
26 okt. 2008 12:49
Tack ni alla som besvarat min fråga vill jag först och främst säga! Därefter kan jag väl säga att det är ganska precis 1 månad kavar till avfärd vilket jag ser mycket fram emot. Har även bokat en 3 dagars båtutflykt runt alla öarna vid Similan Island, åker med Posideon som står för den rutten, Annars kommer jag nog allt att försöka pruta så gott det går, som sagt, de tjänar nog pengar på oss väterlänningar trots att vi prutar - jag antar att de inte skulle sälja sina grejer om de inte tjänade på det - eller vad tror ni?

Men är det någon som har en aning om vad det kan kosta med t ex taxi från Ao nang till Krabi stad eller från Krabi till Khao Lak? Är som vanligt väldigt tacksam för alla svar eller upplysningar man kan få! Ha det gott i höstrusket nu!!

Hälsningar Bas_ta
Av Razy
26 okt. 2008 17:02
Citerat från micke75:

Varför ska man bli lurad även om är där som turist???
Det är väl inte roligt att behöva betala överpriser vart man än är, jag prutar även här i sverige när jag handlar.
Kanske inte i vanliga butiker som ica eller hos frisören tillexempel, men om jag ska köpa något dyrare exmepelvis ny TV, kyl/frys, säng, ja ni kanske fattar, så prutar jag alltid. Påslagen här hemma är nästan oförskämda, jag lyckas alltid att få ner priset efter ett tag, ibland om det inte lyckas brukar man kunna få något på köpet.
Men det gäller ju att hålla god min hela vägen och inte bråka sig fram ett pris.
I Thailand är ju faktiskt prutning en del av vardagen även för thailändarna själva, och varför ska vi som turister inte göra det då?
Bara man är trevlig hela vägen så brukar det bli "win-win" för båda, även om man ändå har betalat överpris som turist så blir man nöjd.
Sen kan jag hålla med energi att man kan skänka pengar till välgörenhet, för där har vi faktiskt råd att kunna undvara en del av reskassan, man har ju faktiskt betalat en hel del på blijetterna dit, så några hundringar extra kan alla ha råd med.

Micke
Ovan lämnas en lång rad exempel på vad man ska betala för olika saker i Thailand. Att klippa sig här i Göteborg kostar mellan 250 och 500 kronor. Men i Thailand är 60 Baht rätt pris, varken mer eller mindre. Jag får det till knappt 15 kronor. Med respekt för olika åsikter, själv tycker jag det är rätt övermaga med en sådan ”riktprislista”. Litet långsökt att jämföra med inköp av TV eller kyl/frys här hemma i Sverige.
Av Zacke
15 nov. 2008 16:17
Citerat från razy:

Ovan lämnas en lång rad exempel på vad man ska betala för olika saker i Thailand. Att klippa sig här i Göteborg kostar mellan 250 och 500 kronor. Men i Thailand är 60 Baht rätt pris, varken mer eller mindre. Jag får det till knappt 15 kronor. Med respekt för olika åsikter, själv tycker jag det är rätt övermaga med en sådan ”riktprislista”. Litet långsökt att jämföra med inköp av TV eller kyl/frys här hemma i Sverige.
Razys synpunkter är intressanta. Legusta är en ”expert” som ofta yttrar sig här på sajten. Men inlägget ovan är verkligen uppblåst. Kan man verkligen ge ut en sådan lista, kan man det i Sverige? Frisörbesöket är ett bra exempel. Legustas inlägg dryper av hybris.
15 nov. 2008 17:19
Citerat från zacke:
Citerat från razy:

Ovan lämnas en lång rad exempel på vad man ska betala för olika saker i Thailand. Att klippa sig här i Göteborg kostar mellan 250 och 500 kronor. Men i Thailand är 60 Baht rätt pris, varken mer eller mindre. Jag får det till knappt 15 kronor. Med respekt för olika åsikter, själv tycker jag det är rätt övermaga med en sådan ”riktprislista”. Litet långsökt att jämföra med inköp av TV eller kyl/frys här hemma i Sverige.
Razys synpunkter är intressanta. Legusta är en ”expert” som ofta yttrar sig här på sajten. Men inlägget ovan är verkligen uppblåst. Kan man verkligen ge ut en sådan lista, kan man det i Sverige? Frisörbesöket är ett bra exempel. Legustas inlägg dryper av hybris.
Hej Zacke, Du är välinformerad på Legusta trots att du är nykomling på sighten sedan i dag!
Konstigt!!!
Tycker Legusta har försökt att på ett rätt bra sätt försökt visa Bas ta ungefär hur det är!
15 nov. 2008 22:41
Gäller inte Thailand specifikt men tumregeln är att pruta så mycket det bara går. När de vägrar, verkligen vägrar, och inte vill gå lägre och dessutom verkligen inte bara hagglar då kan man börja fundera på en deal och acceptera max 10% mer.
15 nov. 2008 23:11
Citerat från robbowan:
Gäller inte Thailand specifikt men tumregeln är att pruta så mycket det bara går. När de vägrar, verkligen vägrar, och inte vill gå lägre och dessutom verkligen inte bara hagglar då kan man börja fundera på en deal och acceptera max 10% mer.
Tror du ligger nära sanningen här robbowan.
16 nov. 2008 00:20
Citerat från ingemar_e:
Citerat från robbowan:
Gäller inte Thailand specifikt men tumregeln är att pruta så mycket det bara går. När de vägrar, verkligen vägrar, och inte vill gå lägre och dessutom verkligen inte bara hagglar då kan man börja fundera på en deal och acceptera max 10% mer.
Tror du ligger nära sanningen här robbowan.
Ja, detta kanske är ett sidospår men jag kommer fortfarande ihåg när jag var 10-11 år någonting (mitten/slutet på 70-talet hursomhelst) och morsan stod och prutade på två virkade dukar.

Hon fick dem billigt tyckte hon och uppenbarligen damen hon hagglade mer för hon hade förhandlat om en duk och tyckte hon fick ett högt pris.

När det gick upp ett ljus för dem att de förhandlat om olika antal sa morsan nej och gumman ja till ändring av priset. Slutligen sa damen i ståndet ja så jag misstänker att hon inte var helt missnöjd trots allt.
Av Zacke
16 nov. 2008 13:34
Citerat från ingemar_e:
Citerat från zacke:
Citerat från razy:

Ovan lämnas en lång rad exempel på vad man ska betala för olika saker i Thailand. Att klippa sig här i Göteborg kostar mellan 250 och 500 kronor. Men i Thailand är 60 Baht rätt pris, varken mer eller mindre. Jag får det till knappt 15 kronor. Med respekt för olika åsikter, själv tycker jag det är rätt övermaga med en sådan ”riktprislista”. Litet långsökt att jämföra med inköp av TV eller kyl/frys här hemma i Sverige.
Razys synpunkter är intressanta. Legusta är en ”expert” som ofta yttrar sig här på sajten. Men inlägget ovan är verkligen uppblåst. Kan man verkligen ge ut en sådan lista, kan man det i Sverige? Frisörbesöket är ett bra exempel. Legustas inlägg dryper av hybris.
Hej Zacke, Du är välinformerad på Legusta trots att du är nykomling på sighten sedan i dag!
Konstigt!!!
Tycker Legusta har försökt att på ett rätt bra sätt försökt visa Bas ta ungefär hur det är!
Hej Ingemar
Konstigt??? Bland dina vänner har du en person som lämnat sajten och sedan återkommit.

Låt mig förklara. Att pruta är en sak. Att ge ut en "riktprislista" är något helt annat. Det är verkligen ett uppblåst tilltag. Jag tycker att synpunkterna kring "riktpriset" för ett frisörbesök i Thailand talar för sig själv.

Av Charina
16 nov. 2008 14:05
Klippa o klistra som Legusta gör kan vem som helst göra som gitter googla. Men eftersom han inte uppger källan så tror folk att han skriver allt själv.
Inte impad!
Av Tubbe
16 nov. 2008 14:50
Hej alla

Bra jobbat Leguast.

ps den svenska avundsjukan…finns tydlige här på RG också ds

MÅ GOTT Rickard
Av Legusta
16 nov. 2008 15:06
Hej Bas ta !
* Transport inom Krabi
Songthaew är utmärkta transportmedel och mycket billigt för en dagsutflykt inom eller utanför staden. Några få skruppelfria bussförare försöker att skinna turisterna med att ta för mycket betalt för deras resor. Men igentligen är priserna fixa.

Ca priser för en väg ifrån Krabi Stad till:
Ao Nang 20 Bath (ca 3,80 SEK)
Ban Chong Phli 15 Bath (ca 2,85 SEK)
Tiger Cave Temple 15 Bath (ca 2,85 SEK)
Nopparath Thara 20 Bath (ca 3,80 SEK)
Fossil Shell 16 Bath (ca 3,04 SEK)
Ao Luk 20 Bath (ca 3,80 SEK)

* Longtailbåt till öarna
Från Ao Nang Beach till:
Ton Sai el. Ao Railey 50 Bath (kväll 80 Bath)
Chicken Island 250 Bath
Poda Island 200 Bath
Koh Hong 1500 Bath
1/2 dag 800 Bath
1 dag 1500 Bath

* Båt till öarna
Alla biljett priser är för en enkelväg.
Ao Nang Beach (Ao Nang Princess) via Ao Railey - Kho Phi Phi 8.30 framme 10.00 pris 300 Bath. Återesa 15.30. Pris 300 Bath.
Krabi Town - Kho Phi Phi (Sea Hawk Songserm, går 16.00 framme 18.00), (Paradise; går 10.30 framme 12.00 återresa 13.00, går 14.30 framme 16.00 återresa 9.00 nästa dag). Pris 250 Bath

Du Zacke, man kan läsa mellan raderna att du pekar på din egna överdriva självuppskattning. Det märks att du är nykomling på sighten Konstigt att du kan ha så starka åsikter om en människa som du ej känner !!!

Källa: http://www.sannegarden.net/c4422/krabi.htm
Av Charina
16 nov. 2008 15:30
Jamen titta där!!! Källhänvisning, det tar sig.
Bra, Legusta. Gör så alltid.
Av Zacke
16 nov. 2008 19:04
Citerat från legusta:
Du Zacke, man kan läsa mellan raderna att du pekar på din egna överdriva självuppskattning. Det märks att du är nykomling på sighten Konstigt att du kan ha så starka åsikter om en människa som du ej känner !!!
Legusta, ditt inlägg kl 15.06 har du skrivit själv. Det innehåller både stavfel och grammatiska fel. ”…utmärkta …billigt” ”skruppelfria”, ”igentligen”, ”biljett priser” etc. Det är mycket riktigt hämtat, med stavfel och allt, från den sida du hänvisar till, nämligen Sannegarden.net som drivs av LEif GUSTAvsson.

Ditt inlägg högre upp kl 04.55, med professionellt innehåll, har du däremot hämtat ordagrant från en annan resesajt, nämligen Resbort.com. Den drivs av familjen Jonsson Storkamp men ingenstans i ditt inlägg talar du om detta.

Utifrån din taffliga språkbehandling är det i och för sig lätt att se, när du skriver själv och när du uppträder i lånta fjädrar. Men att du återger andras texter utan att nämna källan är inte bara oetiskt, du bryter också mot RG:s användarregler. Så Tubbe, det handlar inte om den svenska avundsjukan alls, utan om vad som är etiskt riktigt. Att stjäla från andra tycker inte jag är särskilt bra jobbat.

Nedan följer ett citat från Resbort.com som kan jämföras med ditt inlägg kl 04.55 ovan:

”Att pruta när man handlar är en livsstil i många delar av Asien, och Thailand är inget undantag till detta. Fastän det sakta håller på att bli mindre vanligt är det fortfarande något som varje besökare måste kunna om när man vill ha rimliga priser på saker man köper.

På en del ställen har man fasta priser, t.ex. varuhus, storköp, generellt på de ställen där det finns prismärkning, medan det på andra ställen är både förväntat och nödvändigt att pruta för att få ett bra pris. Även i varuhusen, och på andra ställen med fasta priser, kan dessa ibland förhandlas ner om du köper dyrbara saker, t.ex. dyra juveler, eller mycket av en vara. Du kan ibland få tio CD-skivor för priset av åtta eller nio t.ex.

Bästa förhandlingsläget har du om du känner till det gällande priset för en vara, men räkna med att få ner priset med någonstans mellan 10 – 40 procent av utgångsbudet. Förutom rena turistmarknader, som Patpongs nattmarknad, är det sällsynt att det första priset är flera hundra procent högre än normalpriset. Ju dyrare vara du handlar desto mera kan du räkna med att kunna pruta. Du kan också öka dina chanser att få ett bra pris genom att vara tålmodig, vänlig, le hela tiden och inte höja rösten. Se det hela som en lek där det gäller att få ut det bästa av den. Att bli arg kommer aldrig att hjälpa dig att få ett lägre pris. Kom också ihåg att om en säljare accepterar ett bud som du gett så har du förbundit dig att köpa varan. Om du inte gör det betraktas det som om du brutit ett löfte och säljaren kommer att bli mycket upprörd.

Att tala thailändska, eller att åtminstone kunna räkna på thailändska, kan också hjälpa dig. Du betraktas då inte som en penningstinn turist utan det kan vara möjligt för dig att få ett bättre pris ”rah kah poot tai dai”, priset för den som talar thailändska.

Fastän utgångspriset för en utlänning troligtvis är högre än för en thailändare, och ibland ordentligt mycket också, är det inte riktigt att säga att det finns dubbla prislistor. Om du är duktig på att pruta kommer du ner till samma pris som en infödd. En bra idé är att försöka bedöma prisnivån genom att jämföra priser hos olika handlare, eller genom att kolla hos en affär med fasta priser.”
Av Tubbe
16 nov. 2008 22:17
Hej Jacke

Din still är inget som jag blir imponerad av.
Bas ta som eftersökte information blev mer än nöjd och Legusta påstod inte att det var han som var författaren

Förövrigt så tycker jag är bra reseinformation är vikigare är syftningsfel och rättstavning som du verkar prioritera, istället för att
fokusera på resor och upplevelser.

Du skriver att Legusta bryter mot RG:s användarregler. Lämplig är att du ger personal på R.G "fria händer" ( det har de betalt för) och låter de skötta ordningsreglernas. Väldigt ovanligt att någon tar kommandot över regelverket....efter att varit medlem hela 1 dag

Översittare kommer och går…men vi med ett rese intresse består.

Må gott Tubbe
17 nov. 2008 15:13
Man skall pruta så mycket som möjligt, inte pågrund av att man är "snål" utan för att priserna för thailändarna själva inte skall rusa höjden. Det är faktiskt så att en försäljare som som får ett högt pris av turister inte säljer billigare till en thailändare bara för att den är en av dom, de vill tjäna pengar och gärna så mycket som möjligt. exempel på Patong kunde man köpa ris på gatan för 3 bath när sedan turisterna började köpa på samma ställe så ökade priset rejält och det även för thailändarna själva, så dom där små örena som inte betyder något för oss kan betyda en hel del för lokalbefolkningen, likadant är det med boendet, varför ge en thailändare ett rum för 1500 bath i månaden när en turist gladerligen betalar 800 bath om dagen och tycker det är billigt, så inflationen påverkar den inhemska befolkningen mer än turisterna.
Av Zacke
20 nov. 2008 18:24
Citerat från tubbe:

Hej Jacke

Din still är inget som jag blir imponerad av.
Bas ta som eftersökte information blev mer än nöjd och Legusta påstod inte att det var han som var författaren
Hej Tubbe, en upplysning bara i all vänlighet: Om man publicerar en text i eget namn, anger man samtidigt att man själv är författaren. Om man inte är författaren, ska en källanvisning lämnas. Har man som Legusta en kommersiell hemsida, ska man absolut kunna publiceringsregler.

För övrigt, jag invänder inte emot prutande som en del av en tradition. Men att fastställa en riktprislista för ett land leder tankarna till kolonialism. Apropå översitteri.
Av Tubbe
28 nov. 2008 12:39
Hej Jacke

Vi har uppenbarligen olika åsikter.
Men ditt ordval till Legusta är lite ”översitteri” se nedan

Utifrån din taffliga språkbehandling är det i och för sig lätt att se, när du skriver själv och när du uppträder i lånta fjädrar.

Men tänk också på att när du väljer att kommentera någons inlägg, och väljer att citera, så kan det bli missvisande om du inte tar med hela citatet.

/ Må gott
Av Zacke
28 nov. 2008 18:47
Citerat från tubbe:
Hej Jacke

Vi har uppenbarligen olika åsikter.
Men ditt ordval till Legusta är lite ”översitteri” se nedan

Utifrån din taffliga språkbehandling är det i och för sig lätt att se, när du skriver själv och när du uppträder i lånta fjädrar.

Men tänk också på att när du väljer att kommentera någons inlägg, och väljer att citera, så kan det bli missvisande om du inte tar med hela citatet.

/ Må gott
Hej Tubbe. Jag citerar den del av inlägget som jag kommenterar och jag tycker inte att det blir missvisande. I ditt inlägg väljer du också att citera en enstaka mening från mitt inlägg.

Vad Legusta gör är att lägga ut mycket långa ordagranna klipp från andra resesajter utan att göra en källanvisning. Det kallar jag att uppträda i lånta fjädrar. Jag hittar inget bättre uttryck. Somliga kanske imponeras, jag med flera gör det inte. Men Tubbe, jag håller helt med dig i en sak. Det var fel av mig att kalla Legustas egen språkbehandling för tafflig. Säg igenkännbar eller vad du vill. Andemeningen var att Legusta ändå avslöjar sig - källanvisning eller ej.

Ha det så bra
Av Tubbe
28 nov. 2008 20:13
Citerat från zacke:
Citerat från tubbe:
Hej Jacke

Vi har uppenbarligen olika åsikter.
Men ditt ordval till Legusta är lite ”översitteri” se nedan

Utifrån din taffliga språkbehandling är det i och för sig lätt att se, när du skriver själv och när du uppträder i lånta fjädrar.

Men tänk också på att när du väljer att kommentera någons inlägg, och väljer att citera, så kan det bli missvisande om du inte tar med hela citatet.

/ Må gott
Hej Tubbe. Jag citerar den del av inlägget som jag kommenterar och jag tycker inte att det blir missvisande. I ditt inlägg väljer du också att citera en enstaka mening från mitt inlägg.

Vad Legusta gör är att lägga ut mycket långa ordagranna klipp från andra resesajter utan att göra en källanvisning. Det kallar jag att uppträda i lånta fjädrar. Jag hittar inget bättre uttryck. Somliga kanske imponeras, jag med flera gör det inte. Men Tubbe, jag håller helt med dig i en sak. Det var fel av mig att kalla Legustas egen språkbehandling för tafflig. Säg igenkännbar eller vad du vill. Andemeningen var att Legusta ändå avslöjar sig - källanvisning eller ej.

Ha det så bra

Hej
Som sagt,vi har olika åsikter.
Förövrigt valde jag att bara använda en del av ditt citat för att förtydliga.

Rickard
Av Zacke
29 dec. 2008 18:03
Citerat från zacke:
Citerat från legusta:
Du Zacke, man kan läsa mellan raderna att du pekar på din egna överdriva självuppskattning. Det märks att du är nykomling på sighten Konstigt att du kan ha så starka åsikter om en människa som du ej känner !!!
Legusta, ditt inlägg kl 15.06 har du skrivit själv. Det innehåller både stavfel och grammatiska fel. ”…utmärkta …billigt” ”skruppelfria”, ”igentligen”, ”biljett priser” etc. Det är mycket riktigt hämtat, med stavfel och allt, från den sida du hänvisar till, nämligen Sannegarden.net som drivs av LEif GUSTAvsson.

Ditt inlägg högre upp kl 04.55, med professionellt innehåll, har du däremot hämtat ordagrant från en annan resesajt, nämligen Resbort.com. Den drivs av familjen Jonsson Storkamp men ingenstans i ditt inlägg talar du om detta.

Utifrån din taffliga språkbehandling är det i och för sig lätt att se, när du skriver själv och när du uppträder i lånta fjädrar. Men att du återger andras texter utan att nämna källan är inte bara oetiskt, du bryter också mot RG:s användarregler. Så Tubbe, det handlar inte om den svenska avundsjukan alls, utan om vad som är etiskt riktigt. Att stjäla från andra tycker inte jag är särskilt bra jobbat.

Nedan följer ett citat från Resbort.com som kan jämföras med ditt inlägg kl 04.55 ovan:

”Att pruta när man handlar är en livsstil i många delar av Asien, och Thailand är inget undantag till detta. Fastän det sakta håller på att bli mindre vanligt är det fortfarande något som varje besökare måste kunna om när man vill ha rimliga priser på saker man köper.

På en del ställen har man fasta priser, t.ex. varuhus, storköp, generellt på de ställen där det finns prismärkning, medan det på andra ställen är både förväntat och nödvändigt att pruta för att få ett bra pris. Även i varuhusen, och på andra ställen med fasta priser, kan dessa ibland förhandlas ner om du köper dyrbara saker, t.ex. dyra juveler, eller mycket av en vara. Du kan ibland få tio CD-skivor för priset av åtta eller nio t.ex.

Bästa förhandlingsläget har du om du känner till det gällande priset för en vara, men räkna med att få ner priset med någonstans mellan 10 – 40 procent av utgångsbudet. Förutom rena turistmarknader, som Patpongs nattmarknad, är det sällsynt att det första priset är flera hundra procent högre än normalpriset. Ju dyrare vara du handlar desto mera kan du räkna med att kunna pruta. Du kan också öka dina chanser att få ett bra pris genom att vara tålmodig, vänlig, le hela tiden och inte höja rösten. Se det hela som en lek där det gäller att få ut det bästa av den. Att bli arg kommer aldrig att hjälpa dig att få ett lägre pris. Kom också ihåg att om en säljare accepterar ett bud som du gett så har du förbundit dig att köpa varan. Om du inte gör det betraktas det som om du brutit ett löfte och säljaren kommer att bli mycket upprörd.

Att tala thailändska, eller att åtminstone kunna räkna på thailändska, kan också hjälpa dig. Du betraktas då inte som en penningstinn turist utan det kan vara möjligt för dig att få ett bättre pris ”rah kah poot tai dai”, priset för den som talar thailändska.

Fastän utgångspriset för en utlänning troligtvis är högre än för en thailändare, och ibland ordentligt mycket också, är det inte riktigt att säga att det finns dubbla prislistor. Om du är duktig på att pruta kommer du ner till samma pris som en infödd. En bra idé är att försöka bedöma prisnivån genom att jämföra priser hos olika handlare, eller genom att kolla hos en affär med fasta priser.”
Hej webbredaktör Ellinor Thunberg

Här är ett exempel på textstöld. Vad tror du att familjen Jonsson Storkamp på resesajten Resbort.com tycker om detta?

Vänliga hälsningar
Zacke
29 dec. 2008 18:33 (redigerad)
Hej!
Jag trodde första gången jag åkte till thailand att man skulle pruta av bara den. Jag lärde mig fort att det jag läst om på vissa saiter om att man ska pruta av bara den, inte fungerar. Jag lyckades ett par gånger pruta ca 25% på ett par plastskor som gick sönder efter 3 dagar samt en väska som rasade ihop efter ett par veckor. Min erfarenhet är att thailändarna inte brukar pruta speciellt mycket. Jag skulle bli förvånad om någon berättade något annat.
mvh travaren
29 dec. 2008 19:35
Hej igen!
Jag har varit hos frisören några gånger i thailand och det har varit väldigt varierande priser fastän kvaliteten på jobben varit lika bra och noggrann., På flygplatsen betalade jag 700 bath, i krabi betalade jag 150 bath och i Minburi en förort till bangkok betalade jag 60 bath.
mvh travaren
Av I_or
29 dec. 2008 19:40
Citerat från travaren:
Hej igen!
Jag har varit hos frisören några gånger i thailand och det har varit väldigt varierande priser fastän kvaliteten på jobben varit lika bra och noggrann., På flygplatsen betalade jag 700 bath, i krabi betalade jag 150 bath och i Minburi en förort till bangkok betalade jag 60 bath.
mvh travaren
Ja, det säger väl något om den riktprislista som Legusta ger ut för ett helt land. Var det någon som nämnde ordet hybris?
29 dec. 2008 20:47
Hej igen!
Angående priser så kan jag berätta att jag år 2007 i krabi på en strandbar betalade 50 bath för en 33 cl flaska Singhaöl och en gång i bangkok ville de ha 160 bath för 50 cl Changöl (vilken inte är lika god ). På ett hål i väggen i Trang, södra thailand, betalade jag 30 bath för 33 cl Changöl. I Chiang Mai betalade jag i ett hål i väggen restaurang 42 bath för 50 cl Leo-öl. (42 bath är ungefär 9 SEK)
mvh travaren
Av Chilli
1 jan. 2009 16:20
Citerat från travaren:
Hej!
Jag trodde första gången jag åkte till thailand att man skulle pruta av bara den. Jag lärde mig fort att det jag läst om på vissa saiter om att man ska pruta av bara den, inte fungerar. Jag lyckades ett par gånger pruta ca 25% på ett par plastskor som gick sönder efter 3 dagar samt en väska som rasade ihop efter ett par veckor. Min erfarenhet är att thailändarna inte brukar pruta speciellt mycket. Jag skulle bli förvånad om någon berättade något annat.
mvh travaren
Hej kom just hem från Thailand,var där för femte gången ,du har rätt att inte thailändarna prutar särskilt mycke för dom har sina fasta priser på deras egna marknader,vi åker alltid dit och betalar vad dom vill ha för det är i regel halva priset jämfört med turist marknader.T ex addidas jacka, egna marknaden 360 bath utan prut samma jacka på turistmarknaden 850 bath ,så visst är där marginal att pruta. Min dotters pojkvän köpte en klocka i butik pris 4500 bath fick den för 1700 bath för det var vad han hade i börsen och då sa säljaren själv ge mig vad du har .däremot prutar vi aldrig på mat, dryck eller på resturanger eller i butiker med prislappar på varorna eller till småresturangerna som har hand om solstolarna på stranden.Men på turist marknaderna kan du lätt pruta 25-35 % ibland ännu mer,
Av Late
1 jan. 2009 16:52
Börja med 30% orkar du och inte blir förbannad(som jag brukar bli och går min väg) så hamnar du kanske på 50% av starten.
1 jan. 2009 17:12
Citerat från christian:
Man skall pruta så mycket som möjligt, inte pågrund av att man är "snål" utan för att priserna för thailändarna själva inte skall rusa höjden. Det är faktiskt så att en försäljare som som får ett högt pris av turister inte säljer billigare till en thailändare bara för att den är en av dom, de vill tjäna pengar och gärna så mycket som möjligt. exempel på Patong kunde man köpa ris på gatan för 3 bath när sedan turisterna började köpa på samma ställe så ökade priset rejält och det även för thailändarna själva, så dom där små örena som inte betyder något för oss kan betyda en hel del för lokalbefolkningen, likadant är det med boendet, varför ge en thailändare ett rum för 1500 bath i månaden när en turist gladerligen betalar 800 bath om dagen och tycker det är billigt, så inflationen påverkar den inhemska befolkningen mer än turisterna.
en fråga, är inte det här lite skitsnack? Ursäkta uttrycket, Christian. Prutar du som en god gärning mot thailändarna? jag är inte mcyket för att pruta själv. Jag kan gärna betala lite mer själv o låta lokalbefolkning var det nu än är betala lite mindre.Det gör mig inget personligen. Men det är min asikt.
Av Bas_ta
1 jan. 2009 19:25
Jag har nu varit i Thailand och kan med lätthet säga att pruta 50% på priset inte var några större problem. Maten var underbart god och billig men jag förstår inte riktigt varför svenska har blivit så "fäst" vid detta land, så mycket mer speciellt tycker jag inte att det är än många andra länder. Möjligen att Thailändare inte tjatar lika mycket men det fanns ju även den varianten också. Ingen Wow upplevelse för mig alltså.
Av Nickeb
1 jan. 2009 20:01
Citerat från bas_ta:
jag förstår inte riktigt varför svenska har blivit så "fäst" vid detta land
Samma syndrom som vid charterboomen på 60-70-80 talet då "alla" skulle till kanarieöarna och dricka lumumbadrinkar på ackord....

Dels har man "följa john"-syndromet som enligt min teori är väldigt svenskt, kör en volvo så ska alla köra volvo.
Sedan är thailand ett väldigt anpassat land till just svenska mått: det är enkelt att ta sig runt i, det är relativt billigt (även om slutsumman ofta blir dyrare än folk tänkt sig) samt att allt är relativt väl tillrättalagt, precis som det ska vara i landet lagom......

Äta, shoppa, sola, bada, dricka. Allt till vettig peng och utan att bege sig ut på allt för djupt vatten, där har du nog en sammanfattning som besvarar din fråga.
Av Chilli
2 jan. 2009 12:02
Citerat från nickeb:
Citerat från bas_ta:
jag förstår inte riktigt varför svenska har blivit så "fäst" vid detta land
Samma syndrom som vid charterboomen på 60-70-80 talet då "alla" skulle till kanarieöarna och dricka lumumbadrinkar på ackord....

Dels har man "följa john"-syndromet som enligt min teori är väldigt svenskt, kör en volvo så ska alla köra volvo.
Sedan är thailand ett väldigt anpassat land till just svenska mått: det är enkelt att ta sig runt i, det är relativt billigt (även om slutsumman ofta blir dyrare än folk tänkt sig) samt att allt är relativt väl tillrättalagt, precis som det ska vara i landet lagom......

Äta, shoppa, sola, bada, dricka. Allt till vettig peng och utan att bege sig ut på allt för djupt vatten, där har du nog en sammanfattning som besvarar din fråga.
Har varit där 5 ggr nu o håller väl till viss del med dig utom en sak det är inte rellativt billigt det är mycket billigt att leva där om du t ex käkar deras mat får du 5 middagar 3 öl 2 cola för ca 120 kr och maten är toppen o du blir mätt. Kollade till kanarieöarna nu över jul men med resa o fickpengar kom vi 3 vuxna 2 barn 13 17 år billigare till Thailand därför var valet inte så svårt (igen)
8 jan. 2009 10:47
Citerat från bulefalas:
Citerat från christian:
Man skall pruta så mycket som möjligt, inte pågrund av att man är "snål" utan för att priserna för thailändarna själva inte skall rusa höjden. Det är faktiskt så att en försäljare som som får ett högt pris av turister inte säljer billigare till en thailändare bara för att den är en av dom, de vill tjäna pengar och gärna så mycket som möjligt. exempel på Patong kunde man köpa ris på gatan för 3 bath när sedan turisterna började köpa på samma ställe så ökade priset rejält och det även för thailändarna själva, så dom där små örena som inte betyder något för oss kan betyda en hel del för lokalbefolkningen, likadant är det med boendet, varför ge en thailändare ett rum för 1500 bath i månaden när en turist gladerligen betalar 800 bath om dagen och tycker det är billigt, så inflationen påverkar den inhemska befolkningen mer än turisterna.
en fråga, är inte det här lite skitsnack? Ursäkta uttrycket, Christian. Prutar du som en god gärning mot thailändarna? jag är inte mcyket för att pruta själv. Jag kan gärna betala lite mer själv o låta lokalbefolkning var det nu än är betala lite mindre.Det gör mig inget personligen. Men det är min asikt.
Nej det är inte något skitsnack av den enkla anledningen att Thailändarna är som de flesta andra, de vill tjäna pengar på sitt arbete och då säljer de till de som betalar bäst dvs oftast turister. En annan sak "alla" vet att taxipriserna på Phuket är skyhöga, men eftersom turisterna betalar så bibehålls priserna, i Pattaya har man löst detta genom fast pris för Thailändare och ett annat fast pris för turister. 10 bath respektive 20 bath innom staden, men så är det inte i söder så ja, Thailändarna blir lidande när du försöker vara snälloch betalar utan att ifrågasätta priset.
Av Raab
8 jan. 2009 12:50
Alltså Zacke.. Vad denna sida går ut på är att hjälpa varandra.

Ge tips råd allt sånt vad som gäller resa..
Att man hämtar info till någon på en annan sida är inget fel i. Det ända Legusta är snäll och gör är att lägga sin egen tid på att sitta och göra väldigt bra guider tips och allt vad som kan behövas när man ska iväg och resa..
Det ända ditt syfte verkar göra här är att sitta och trampa ner folk som hjälper till mer än att själv hjälpa..

Så min fråga är.. Vad fan gör du här egentligen?
Av Charina
8 jan. 2009 19:13
Raab.
Fattar du då inte att vi blir förbannade när L tar stora stycken från andra ressiter o lägger in här utan att källhänvisa= får det att framstå så att han skrivit allt själv!! Dessutom tar han blider från google o lägger in som egna. Hongkongbilden tänker jag på då. Denna rensade Rgpersonal bort men då tar L o lägger samma bild som presbild på sin sida!!!

Fy fan! Jag undrar varför inte RG gör nåt alls åt detta.
Av Raab
8 jan. 2009 19:33
Ok, tyckte han hade källa men missa nog nån text där som var utan då.

My bad..
Av Wickz
19 jan. 2009 10:17
Gällande prutningens vara eller icke vara så finns det ju en andledning att folk slösar så ofantligt med pengar utomlands. Om det kostade som i Sverige att äta ute skulle jag äta ute max en gång under hela semestern och i övrigt laga egen mat. Nu shoppar jag inte som en tok utan det blir några få prylar för att det just är billigt och annorlunda mot vad som säljs här. Men grejerna är i ärlighetens namn ofta rent crap och man betalar verkligen ett överpris. Skulle det varit samma pris som i Sverige ser jag inte att folk skulle välja att släpa prylarna därifrån och hit när de kunde slippa.
Klippning tycker jag snarare felet är priset i Sverige, men visst är det överdrivet lågt på många andra platser. Men jag skulle inte få för mig att lägga 250-500 kr för att klippa mig hos en frisör om det inte vore något väldigt speciellt. en 50lapp kanske jag i semestervärmen däremot skulle kunna offra när håret irreterar mig som mest.
Så vad anser jag? Jo att priserna där är väldigt låga, vilket gör det svårt för folk, men å andra sidan drar dit turister. De som tjänar mest på handeln är det nog inte alls så synd om jämfört med de som inte blåser folk lika ofta. Hur som så prutar man ofta för att man inte skulle köpt det annars. Varför köa en tröja för 500 kr om man kan få den för 35? Ja kanske för att sponsra, men var det just där man ville lägga pengarna? Om försäljaren blir nöjd och tjänar på 35 kr så har ända vi båda gjort en bra affär
Av Bibby
21 jan. 2009 02:09
Jisses vad mycket som skrivits (som jag inte läst), tror kanske ingen (få åtminstone) orkar läsa detta så tar det kort, ta i så ni kräks i princip, finns inga regler, kolla runt, bestäm vad du kan/vill ge för varan.
Jag höll på i tre dagar på Koh Samui en gång för ett par shorts och en t-shirt, fick mitt pris men blev sen utslängd därifrån, då var nog priset bra för mig...
Men sen har jag blivit "lurad" massor av gånger, både före och efter....