Hainan och Peking

14 sep. 2009 14:41
Visningar: 508
Fick veta att min mamma ska till Hainan, Kina, för jobb i en vecka i början November. Och jag får följa med!! yyyyeeeeee! :)

Vi kommer först vara i Hainan och bo på http://www.kempinski-sanya.com/en/home/index.htm i en vecka. Sen till Peking i 2 dagar innan vi åker hem.

Nu min frågor:

Vad kan man göra på Hainan? Tycker inte de finns så mkt information om den ön då den inte är så känd dom turist ort för västläningar.

De 2 dagarna i Peking vill jag spendera på att shoppa (hör hört att de ska vara bra och billigt..? ) Vart shoppar man bäst?

Vi tänkte även se Muren såklart!
Eller är det nått annat ni rekommenderar? :)

Tack!
Av Anna__
14 sep. 2009 21:04
Om Peking:

Det finns ett ställe som heter Sanlitun Yashow Clothing Market, norr om Beijing Workers stadium. En stor byggnad med ett flertal våningar med massvis med kläder.

Ett annat är Hongqiao Market, vid tunnelbanestationen Tiantandongmen. Här finns hur mycket som helst, med fokus på klockor, annan elektronik, kläder, smycken, souvenirer m.m.

Glöm inte att pruta bara, och särskilt om försäljarna ser att du är i ett köpcentrum för första gången går de ut med ett rejält högt utgångsbud. Enligt kineserna själva verkar det som att man ska betala ca 1/3 av vad de begär (men en och annan, väldigt ovanligt, föreslår faktiskt det "riktiga" priset direkt). Man lär sig efterhand.

Muren bör du inte missa. Badaling ligger närmare men är mest turister vid. Om du åker längre bort (t.ex Jinshaling eller Simatai) får du räkna med att vara borta flera timmar. Jag tror vi åkte 3 timmar åt vardera håll (till Jinshaling/Simatai), plus att du ska hinna se lite. Många hostel ordnar färdiga turer, smidigt. Badaling däremot tror jag det går turisttåg till.

Två dagar i en så stor stad som Peking är väldigt lite. Om du t.ex. ska se Förbjudna staden, Himmelska Fridens Torg, Sommarpalatset och det andra "vanliga" får du nog räkna med en heldag. Jag tycker nog att Hutongerna (de äldre gatarna i Peking som försvinner mer och mer) är sevärda. Ska du dessutom hinna shoppa och se muren får du vara beredd på att stressa runt under dygnets alla ljusa timmar.

/Anna
Av Bibby
14 sep. 2009 21:28
Ser ut att vara ett fint hotell. Höll på att byggas när jag var där.
Jag bodde på den beachen för några år sedan, långgrunt och folktomt men kanske bättre vid hotellet. Jag bodde i en lägenhet mer mot stan till. Det jag kan rekommendera är att åka omkring och kolla in de tre stränder som finns där, går en buss utanför som kostar nästan ingenting som åker fram och tillbaka där. Sen är det ett fantastiskt ställe att äta fisk och skaldjur på, finns en stor restaurang/marknad inne i stan. Jag tror det finns några ord om det i en blogg eller vad det nu heter på min sida här. Hörde nåt om att pärlor var billigt där

I Beijing finns massa ställen men försök undvik silk market, är bara dyrt och till för turisterna, försök hitta nåt som lokalbefolkningen går till. Finns ett i princip mittemot silk market, inne i ett hus, bredvid en bank tror jag. Vart på massa ställen men kan inte många namn då jag hade hjälp av en lokal förmåga. Ett ställe heter Shiji Tianle och där är inte många västerlänningar, ganska stort och bra priser.
I princip en hel dag går åt till muren.
18 sep. 2009 21:15
Är du ute efter många billiga märkeskopior ska du åka till Silk Street & Pearl Market som ligger på Chang an Avenue. Här hittar du flera våningar av kläder och här kan du spendera flera timmar!!! Det är nog ett av de största billiga shoppingcentrumen i hela Beijing. Lycka till!
Av Bpacker
23 sep. 2009 23:39
Hainan finns en hel del att göra. Nanshan Temple typ en timma med buss från Sanya. Stor buddistisk vallfartsort, fin park. Sen finns det ett "hot springs bath" någon timma utanför Sanya. De har bla en pool där det är en massa småfiskar som äter smutsen på ditt skinn. Man blir väldigt ren. Finns teatrar där man kan se shower etc. Snacka med folk när du kommer dit. Mycket ryssar är det numera på stränderna i Sanya.

http://www.kinaportalen.se/Orter-och-sevardheter/Hainan.html