Frisco to LA!

22 maj 2009 17:42
Visningar: 1141
Jag och min polare åker till San Francisco för första gången den 1 augusti. Vi har planerat att vara i SF en vecka innan vi ska ta oss till Los Angeles med hjälp av hyrbil. Här kommer frågorna jag behöver hjälp med..

1. Vi vill helst köra bil från SF till LA och ha kvar bilen inne i Los Angeles ca en vecka. Har hört att det ska vara enklast att ta sig runt i denna stad med bil. Därför behöver jag tips om firmor där man kan hyra bilen i San Fransisco och lämna den i Los Angeles. Vi hade inte tänkt åka tillbaka till Frisco när vi väl är i LA.

2. Hur är trafiken generrelt i Kalifornien. Jag har endast kört bil i tyskland, och nere i spanien, där folk oftast kör som galningar. Är det farligt att köra bil om det är första gången man är i Kalifornien?

3. Hur mkt mer extra i pris får man räkna med om man vill ha en cabbad bil? Hittade en Pontiac G6 tvådörrars på e-bilhyra som skulle kosta runt 1700 en vecka, trots att jag (föraren) är 21 år gammal, den har ju dock inte nerfällbart tak. Vilket vore riktigt härligt att ha om vädert tillåter.

4. Är det någon som kan tipsa om firmor som hyr ut motorcyklar i Los Angeles? Har letat men hittar inga. Det vore en dröm som blev sann att åka på en hoj genom stadens hjärta på kvällen.

5. Och sist men inte minst. Jag tar alla tips jag kan få om vägar som är fina att köra. Samt vad man ska undvika, och inte får missa. Vi hade tänkt åka kustvägen från SF ner till LA. Men har någon erfarenhet eller tips om andra vägar eller avstickare mellan dessa städer är jag nyfiken.

Samt tips om saker att göra och se i dessa två städer, (och mellan) är varmt uppskattat =)

Tack på förhand \\Satriani
23 maj 2009 09:35
Hej!
Jag vet inget om att köra bil i USA eftersom jag inte hyrde bil när jag var där, men jag tyckte i alla fall att amerikanerna körde bra, när man skulle gå över vägen stannade alla bilar och lät en passera, det gör ju inte alla alltid i Sverige...
I alla fall klistrar jag in ett textstycke om San Francisco och övriga Kalifornien som jag skrev i ett annat dikussionsinlägg, var speciell uppmärksam på min information om fängelseön Alcatraz om ni planerar ett besök dit:

Jag var i San Francisco och andra delar utav Kalifornien i 2 veckor i Juni 2008 och det var helt underbart, så ni har verkligen gjort ett bra val av resmål!
I Kalifornien besökte vi förutom San Francisco:
Yosemite National Park - som jag endast rekomenderar om ni är intresserade av natur, väldigt fint och vägen dit var händelserik, där finns Nordamerika högsta vattenfall och Världens största klippblock.
Carmel - En liten tjusig ort med en fantastisk strand där Clint Eastwood har varit borgmästare
Monterey - Lagom stor ort belägen vid Stilla Havet med USA:s största akvarium, men egentligen kändes inte akvariet så stort...
17 Mile Drive - kuststräcka mellan Monterey och Carmel, det får ni inte missa! Det är det vackraste jag någonsin sett!
Pebble Beach - om ni är intresserade av golf? Kan det vara ett lämpligt stopp, ett exlusivt samhälle där dem spelar bl.a. US Open.
Six Flags Discovery Kingdom - nöjespark i Vallejo (SF Bay Area) med en hel del stora berg o dal banor.
Napa och Sonoma - vinområden som var fina att besöka, men jag fann det inte underhållande tyvärrr, vin är inte mitt intresse!
Muir Woods - här finns några av världens största redwoodträd, ligger 1 timme norr om SF.
Sausalito - en exlusiv liten ort mitt emot San Francisco, det ligger i Marin County som är USA:s mest välbärgaste område...

I San Francisco besökte vi: Fisherman's Wharf som är det stora turistkvarteret, här finns bl.a. Pier 39 ( som är den näst mest besökta attraktionen i USA) med sina berömda sjölejon. Vid dimmfria dagar har man en bra utsikt till Golden Gate Bron och Alcatraz.
Alcatraz - fängelseön alla känner till, ni MÅSTE boka biljetter innan avresa, annars får ni ingen chans att åka dit : www.alcatrazcruises.com är det ENDA bolaget som åker ut till Alcatraz.
Union Square och Market Street är centrum i SF, här finns alla stora varhus och affärer.
Golden Gate Park- USA:s största anlagda statspark, man kan ägna en hel dag åt denna parken!
Haight Ashbury - här uppfanns hippiekulturen, fortfarande idag finns massa hippieaffärer kvar! En mycket häftig upplevelse...
Alamo Square: En park med de berömda husen The Painted Ladies (husen från tv-serien Huset Fullt)
Chinatown- den största asiatiska bosättningen utanför Asien!
North Beach - de italienska stadsdelarna, här finns den berömda "marsipan kyrkan" Sts Peter and Paul church, där Marilyn Monroe tog sitt bröllopsfoto...
Tänk bara på att vädret inte är det bästa i San Francisco under sommarmånaderna, det kan bli så kallt som 10 grader och mycket tjock dimma, så ta med er en jacka dit!

P.S. Kolla gärna in mitt resealbum från San Francisco på denna länk: http://www.reseguiden.se/forum/resor/san-francisco-889
Fråga om det är något ni undrar över!

Lycka till!
Av Erc
23 maj 2009 11:10
1. Jag förselår att du bokar din bil redan hemma i Sverige. Avis, Hertz och de andra bolagen har ingen emot att du hyr på ett ställe och lämnar på annat. Jämför exempelvis dessa förmedlare: holidayautos.se, ebilhyra.se, mrjet.se och autoeurope.com

2. Trafiken är, med internationella mått mätt, högst sävlig och oproblematisk. Var bara uppmärksam, ha koll på var du ska och vela inte runt.

3. Jag bokade exakt den biltyp på ebilhyra du nämner inför en resa nu i påsk (landade i Seattle). På plats uppgraderade vi till en cabriolet för ungeför SEK1500 för en vecka. Detta var lite bättre pris än om hade bokat en cabriolet direkt - men detta kan variera. Om du verkligen vill ha en cabriolet (vilket jag verkligen rekommenderar för den tripp du ska ta) förelår jag att du bokar en.

4. Inga tips där. Men säg gärna till om du hittas LA's hjärta. :) Staden är så utspridd och fördelad på en himla massa sub-städer att jag aldrig riktigt fått koll på vad som egentligen är centrala LA. :)

5. Du kör självklart väg 1 hela vägen mellan SF och LA. Det första du ska göra är att köra runt i SF med bilen. Kanske norrut över Golden Gate och sedan till området nordväst om bron. Där finns det många bra fotoställen!
23 maj 2009 11:28
Union Station i LA ligger i Down Town och själva byggnaden är värt ett besök. Om man som ovan ska bege sig in i röran med bil, låter tveksamt. Parkera vid någon T-banestation, tex den mellan Long Beach och LA och ta´ tåget in eller HD:n ;-) lycka till //arne
http://www.westworld.com/~elson/larail/laus.html
Av Ranca
2 juni 2009 13:14
Jag tycker att det är mycket enkelt att köra bil i USA. Folk är snälla och det är inte lika hektiskt som det kan vara i Europa. Tänk dock på att det är lite lurigt vid stoppljusen. Som Svensk upplever man gärna att ljusen sitter på "fel" sida av korsningen. Det kan även vara bra att veta att det är tilllåtet och att du även förväntas svänga höger vid rött.

Det är nästan ett måste att ha bilen när du tar dig runt i LA och det finns liksom inget centrum som i San Francisco att ta sig till. Besök kuststäderna t ex Santa Monica och Long Beach så får du trevliga upplevelser.

Gillar ni nöjesparker så är Six Flags Magic Montain att rekommenderar, det ligger lite norr om själva LA. Bergochdalbanor som räcker en hel dag..... Även Universal Studios är coolt tycker jag.
Av Fredros
2 juni 2009 16:04
Har snabbläst tipsen, men ser ej världsattraktionen i San Simeon, halvvägs mellan SF o LA: www.hearstcastle.org.
Tidningskungens lyxparadis med guidad tur är en höjdare !
21 juni 2009 16:42
Tack för alla bra svar och tips! Mvh\\S
Av Kina5
24 juni 2009 07:44
Hej,

Vi är i L A just nu och har hyrt bil. Vi kom tidigare från Grand Canyon o Las Vegas och trafiken är väldigt bra och lugn för det mesta. Dock skulle jag rekommendera att fixa en GPS till bilen (vi hade med oss en hemifrån och uppgraderade på plats till en USA karta). GPS:en är toppen om du ska åka runt i tex L A till olika ställen. Det är så många filer överallt och råkar man missa sin avfart så räknar GPS:en snabbt om en ny riktning. Ett litet tips bara, annars har det funkat jättebra med bilen. Jag kan också rek. San Diego som är en härlig stad med mycket vattenkänsla och ett behändigt och inte så stort centrum.

När det gäller L A är det bra att välja boende beroende på vad man vill besöka, för det tar låång tid att åka igenom hela staden. Nära vattnet vid Santa Monica är härligt, vi själva har valt i Hollywood för närheten till Universal och Six Flag samt inte så långt från den norra stränderna heller.

Lycka till. Kan även nämna att vi har hyrt med E-bilhyra och allt har fungerat toppen hittills, De verkar vara bland de billigaste. Hälsningar Kina
Av Ranca
24 juni 2009 09:03
Vad intressant att höra om ebilhyra. Vilket företag fick du bilen från när du var på plats?
Av Joje_66
24 juni 2009 09:53
Citerat från ranca:
Vad intressant att höra om ebilhyra. Vilket företag fick du bilen från när du var på plats?
Kan även vara lönt att jämföra EasyCar.com där har vi hittat bäst priser och de har bra service.
Av Kahuna
4 aug. 2009 17:03
Jag har inte ork att läsa allt, så jag kanske repeterar vad andra säger. Dessutom har du ju redan åkt så du kanske inte läser detta men jag skriver ifall du kollar innan du lämnar Frisco. Jag åkte just sträckan Frisco - LA för 2 år sedan. Vad jag kan säga är kör A1 längs kusten. Den är fantastisk. AVIS, HERTZ eller Budget Car hire funkar alldeles utmärkt att hämta upp i Frisco och lämna i LA. Jag hade Avis, det var riktigt billigt, men priset går upp kraftigt om föraren är under 25.

några saker att se längs vägen är
- Winchester mystery house
- Hearst Castle
- Solvang village
4 aug. 2009 17:10
Kahuna - personligen tycker jag att det är sk*tbra att du gör ett inlägg i en "gammal" tråd så att de som gör sig besväret att SÖKA information innan de startar en ny tråd faktiskt får info. En tråd skall ju inte bara vara till för en person eller för stunden. =)
Av Kahuna
4 aug. 2009 17:15
Citerat från nisse2ears:
Kahuna - personligen tycker jag att det är sk*tbra att du gör ett inlägg i en "gammal" tråd så att de som gör sig besväret att SÖKA information innan de startar en ny tråd faktiskt får info. En tråd skall ju inte bara vara till för en person eller för stunden. =)
En får tacka för honnören.