Flyga själv till USA

Av Nicki96
18 sep. 2016 21:53
Visningar: 348
Hej!
I oktober ska jag åka helt själv och hälsa på min syster som jobbar som au pair i Virginia, nära Washington. Jag har aldrig varit i USA tidigare så det ska bli jättekul!

Jag har flugit själv en gång, men det jag undrar över är om det är något speciellt man måste tänka på när man flyger till USA. Jag är lite orolig och vill inte att det ska hända något när man är helt själv.

Jag har fixat ESTA-ansökan. Men ska jag visa "kvittot" eller finns det i deras system?

Har bara åkt på charterresor innan, men fungerar det samma sätt eller är det något annat jag bör tänka på?

Sedan är jag också lite orolig över tull och så, hur fungerar det?
18 sep. 2016 22:33
Du behöver inte ta med ESTA-ansökan så länge du är säker på att du fyllt i namn och passnummer korrekt.
Du behöver adressen till stället du ska bo på till incheckningen.
Du måste ha en hemresa bokad.

Det fungerar inte helt som charter, men du kommer inte märka någon större skillnad, i alla fall inte om du flyger direkt.

På flyget fyller du i ett tullformulär du visar i passkontrollen och i tullen.
Fyll i framsidan och svara sanningsenligt på frågorna.
Av Nicki96
21 sep. 2016 09:13
Okej, tack så mycket!

Vad det gäller tulldeklarationen så ska man fylla i om man har med mat. Jag tänkte ta med lite godis och en kaviartub till min syster, vet någon om det räknas som mat?
21 sep. 2016 09:30
Citerat från Nicki96:
Okej, tack så mycket!

Vad det gäller tulldeklarationen så ska man fylla i om man har med mat. Jag tänkte ta med lite godis och en kaviartub till min syster, vet någon om det räknas som mat?
Som de säger på flygplatsprogrammen på TV, "if it goes in your mouth, it's food!"

Bättre låta dem veta så de kan kolla än dölja något så de blir sura.....