Flyg från Köpenhamn

Av Rio
19 feb. 2019 13:54
Visningar: 199
Hej,
ska åka till Usa från Köpenhamn med Sas senare i vår. Har inte rest därifrån tidigare så har ingen koll på storlek på den flygplatsen jämfört med Arlanda.
Hur brukar det se ut med folkmassa på morgonen/förmiddagen?
Är det lagom att vara där ca 2 timmar innan avgång eller behövs det mer tid med tanke på säkerhetskontroll mm?
Av Birgere
19 feb. 2019 14:58
2h brukar räcka gott o väl men är det i samband med påsken och du har en väska att checka in så lägg på en halvtimme.
19 feb. 2019 20:24
Kastrup är ungefär lika stort som Arlanda. SAS har en egen incheckning i terminal 3, med bra kapacitet, så det brukar gå ganska snabbt. Säkerhetskontrollen är gemensam för terminal 2 och 3, men den byggdes nyligen om och har numera mycket stor kapacitet. Långt fler linjer än Arlanda, men det varierar med passagerartrycket hur många som är öppna samtidigt. Jag har nog aldrig väntat mer än 15 minuter i säkerhetskontrollen.

Alla USA-flyg går från pir C (gatenummerna börjar med C) som ligger en liten bit till vänster. Passkontrollen har både automatisk och bemannad kontroll. Bara att ta den som verkar gå snabbast. Oftast går den bemannade EU-kön snabbast, men är det tomt i ”all passports”-kön kan man ta den istället. Ibland är det mycket folk, men det brukar gå rätt fort. Max 10-15 minuter som värst.

Typisk tid från att du anländer till flygplatsen tills du är vid gaten skulle jag säga är 30-40 minuter.
Av Rio
19 feb. 2019 21:34
Tackar för svar. Då känns det som 2 timmar borde räcka. Det är några veckor före påsk så kanske inte är lika mycket folk då.
20 feb. 2019 09:02
Citerat från Rio:
Tackar för svar. Då känns det som 2 timmar borde räcka. Det är några veckor före påsk så kanske inte är lika mycket folk då.
Tänk bara på ifall det är en lördag morgon som ni skall åka kan köerna till bagage-drop vara långa då många charterresenärer skall iväg. Åk ut lite tidigare och köp plats i SAS-loungen. Bra start på morgonen.
20 feb. 2019 09:48
Eller nån annan lounge! Finns t.ex. två efter passkontrollen.
Av Rio
20 feb. 2019 10:07
Bra tips om lounge. Det ska jag kolla upp.