Florida i juni-juli

Av Lovisaf
31 mars 2018 10:04
Visningar: 1902
Jag och min familj planerar en resa till bland annat Florida nästa sommar. Jag försöker söka på väder och överallt står det att sommaren är den blötaste perioden men det står inte _hur_ blöt. Hur många regndagar bör vi räkna med under en månad? Det är i första hand östkusten vi tänkt besöka.
31 mars 2018 10:39
Hej! Vi besöker ofta Florida i juni/juli. Håller oss mest på västra sidan.
Har aldrig upplevt att regnmolnen "parkerar sig" som här hemma. Det kommer ofta regn (i form av riktigt häftiga skurar med åska, som är ett skådespel i sig) på em. Men oftast drar de snabbt förbi. Besöker man nöjesparker stänger de ofta ner när det närmar sig ett oväder, men öppnar attraktionerna igen när det dragit förbi.
Så regn är iaf inget som avskräcker oss att återkomma i juni/juli år efter år!!
Mvh Vidakatten
Av Birgere
31 mars 2018 11:13
Helt rätt som Vidakatten skriver och faktiskt är det bara skönt med dom regnskurarna på em/kvällen då dom kyler ner luften på ett behagligt sätt. Sedan så är även min erfarenhet att iaf på västkusten så är det ofta så att regnskurarna uppstår kanske 1-2km inåt landet men just utefter stranden är det fortfarande regnfritt.
Du skriver ni ska framförallt besöka östkusten, men på sommaren tycker jag västkusten är rätt ställe om man vill ha sol o havsbad då stränderna är så mycket finare och havet så mycket lugnare och ofta varmare.
Av Lovisaf
31 mars 2018 11:54
Okej, det låter ju inte så farligt då. Jag såg framför mig hällregn och orkaner i 30 dagar. ;)

Anledningen att vi tänkt östkusten är att vi vill besöka orlando, everglades och Kennedy space center. Jag har fått för mig att det är lättare att hålla sig på östsidan då men det kanske är fel tänkt av mig? Jag tar gärna emot tips från västsidan. Det låter ju trevligt med lugnare och varmare vatten.

Vår nuvarande plan är att vara i New York 5-6 dagar och sen flyga ner till orlando (inkl everglades) i nån vecka för att slutligen avsluta med ca 2 veckor sol, bad och shopping innan vi flyger hem till Sverige igen.
Vi är två vuxna och två barn, som då kommer vara ca 7 och 2 år gamla. Vi kommer hyra bil när vi landat i orlando och vi behöver inte flyga hem från samma flygplats sen. Så utifrån den infon kanske det är lättare att ge tips? Eller såga vår plan helt, det går också bra, vi tar tacksamt all input vi kan få.
Av Birgere
31 mars 2018 12:45 (redigerad)
Låter som en fantastisk resa!
Orlando o Everglades är ingen kombo men däremot så tar ni Kennedy från Orlando då det är mindre än en timme dit. Ni kan ju åka Airboat o titta på alligatorer även i Orlando men Everglades är ändå rätta stället, för långt bort från Orlando men en perfekt dagsutflykt från en ort på västkusten.
Shoppingen är bäst i Orlando plus allt annat kul i och runtom, hyr lägenhet eller hus för att få bästa möjliga upplevelse.
Västkusten så finns det ju massor med fantastiska orter och ni kommer att bli nöjda med vad ni än väljer, men tänk på att utbudet på att se och göra saker förutom strandhäng är väldigt begränsat jämfört med tex Orlando och New York.
Även på västkusten ska ni hyra hus eller lägenhet, Cape Coral brukar vara billigast men då är det långt (20-30min) till stranden.
Av Lovisaf
31 mars 2018 12:58
Okej, jag fick för mig att Everglades var nära Orlando. Jag får plugga lite mer på den där kartan känner jag.

Tack för dina tips! Det låter som att vi ska hoppa östkusten helt och köra på västkusten istället då. Clearwater såg fint ut vid en snabbgoogling..? Vi tror inte att behovet av aktiviteter kommer vara så stort efter NYC och Orlando, så strandhäng duger gott.

Jag hade egentligen gärna velat besöka även Key west men det blir nog för mycket bilåkande, i alla fall för minsta barnet.. Vi får ta det nästa gång. För jag har förstått att de flesta vill tillbaka till Florida efter man varit där en gång.
Av Lovisaf
31 mars 2018 13:05
Och jag visste inte att man kunde åka airboat i Orlando, det var intressant ifall att det blir för mycket åkande också.
31 mars 2018 14:24
Hej igen! Vi gillar som sagt västkusten bäst. Det är smidigt att ta sig från Orlando över dit. Vi har fastnat för Anna Maria Island, dit vi återvänder varje gång. Har inte varit uppe vid Clearwater och St Petersburg, dock. Bara en kortvecka i Treasure Island. Fort Myers Beach är fint, med närheten till Sanibel och Captiva (som vi bl.a. ska kombinera med AMI till sommaren!)

Från Fort Myers kan man göra dagsturer ner till Everglades. Det är inte så långt. Även uppe fr Sarasota är det körbart över en dag. Väljer man att köra fr Orlando till västkusten och jobba sig "neråt", så kan man ta Everglades på slutet när man kör över till östkusten igen och kanske flyga hem fr Miami el Fort Lauderdale.
Myakka River State park utanför Sarasota är något ni kan kolla upp också. Vet inte hur det är med båtturer/alligatorer där. Har varit på väg dit massor av gånger, men det har aldrig blivit av.

Västkusten har lugnare vatten och mer långgrunt. Östkusten kanske inte lika badbart för små barn med vågor och så.

/Vidakatten
Av Lovisaf
31 mars 2018 14:43
Tack för tips på västkusten, dessa ska absolut kollas upp!
Av Birgere
31 mars 2018 15:55
Citerat från Lovisaf:
Och jag visste inte att man kunde åka airboat i Orlando, det var intressant ifall att det blir för mycket åkande också.
Som du själv säger...ni kommer att få blodad tand för Florida så nästa resa kanske ni tar på vintern och då är stråket Orlando-Miami-Key West perfekt.
Man hittar alltid något nytt att se o göra i Centrala Florida med Orlando som bas, vi följer alltid sidan bahamabay.se då dom har stenkoll och vi har även bott hos dom några gånger.
Vi brukar göra dagsutflykter från Orlando till kustremsan mellan Clearwater Beach och ner till Siesta Key och även stanna längre men då ytterligare söderut tex Ft Myers beach.
Förutom i Miami Beach och Key West så hyr vi alltid privat boende om vi stannar mer än 2-3 nätter på ett ställe. Även om det kostar några dollar mer per natt i hyra jämfört med ett enkelt motell så spar man in på matkostnaderna samt det är lite som att flyga ekonomiklass i ett mittensäte (hotell) jämfört med business class (lägenhet/hus).
Av Lovisaf
31 mars 2018 16:07
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Och jag visste inte att man kunde åka airboat i Orlando, det var intressant ifall att det blir för mycket åkande också.
Som du själv säger...ni kommer att få blodad tand för Florida så nästa resa kanske ni tar på vintern och då är stråket Orlando-Miami-Key West perfekt.
Man hittar alltid något nytt att se o göra i Centrala Florida med Orlando som bas, vi följer alltid sidan bahamabay.se då dom har stenkoll och vi har även bott hos dom några gånger.
Vi brukar göra dagsutflykter från Orlando till kustremsan mellan Clearwater Beach och ner till Siesta Key och även stanna längre men då ytterligare söderut tex Ft Myers beach.
Förutom i Miami Beach och Key West så hyr vi alltid privat boende om vi stannar mer än 2-3 nätter på ett ställe. Även om det kostar några dollar mer per natt i hyra jämfört med ett enkelt motell så spar man in på matkostnaderna samt det är lite som att flyga ekonomiklass i ett mittensäte (hotell) jämfört med business class (lägenhet/hus).
Jag ska spana in den sidan. Jag betalar gärna mer för att få lite extra. Väldigt värt med eget kök och så när man reser med barn dessutom tänker jag.

Jag kan inte fatta att vi inte funderat på Florida tidigare, detta känns ju som det perfekta resmålet för oss!
Av Birgere
31 mars 2018 16:58
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Och jag visste inte att man kunde åka airboat i Orlando, det var intressant ifall att det blir för mycket åkande också.
Som du själv säger...ni kommer att få blodad tand för Florida så nästa resa kanske ni tar på vintern och då är stråket Orlando-Miami-Key West perfekt.
Man hittar alltid något nytt att se o göra i Centrala Florida med Orlando som bas, vi följer alltid sidan bahamabay.se då dom har stenkoll och vi har även bott hos dom några gånger.
Vi brukar göra dagsutflykter från Orlando till kustremsan mellan Clearwater Beach och ner till Siesta Key och även stanna längre men då ytterligare söderut tex Ft Myers beach.
Förutom i Miami Beach och Key West så hyr vi alltid privat boende om vi stannar mer än 2-3 nätter på ett ställe. Även om det kostar några dollar mer per natt i hyra jämfört med ett enkelt motell så spar man in på matkostnaderna samt det är lite som att flyga ekonomiklass i ett mittensäte (hotell) jämfört med business class (lägenhet/hus).
Jag ska spana in den sidan. Jag betalar gärna mer för att få lite extra. Väldigt värt med eget kök och så när man reser med barn dessutom tänker jag.

Jag kan inte fatta att vi inte funderat på Florida tidigare, detta känns ju som det perfekta resmålet för oss!
Omöjligt att sluta åka dit, även om vi är "otrogna" och åker till div andra ställen emellanåt så återkommer vi till Florida varje år. Ställen som Thailand har vi helt slutat med pga enformigheten.
Av Lovisaf
31 mars 2018 17:59
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Och jag visste inte att man kunde åka airboat i Orlando, det var intressant ifall att det blir för mycket åkande också.
Som du själv säger...ni kommer att få blodad tand för Florida så nästa resa kanske ni tar på vintern och då är stråket Orlando-Miami-Key West perfekt.
Man hittar alltid något nytt att se o göra i Centrala Florida med Orlando som bas, vi följer alltid sidan bahamabay.se då dom har stenkoll och vi har även bott hos dom några gånger.
Vi brukar göra dagsutflykter från Orlando till kustremsan mellan Clearwater Beach och ner till Siesta Key och även stanna längre men då ytterligare söderut tex Ft Myers beach.
Förutom i Miami Beach och Key West så hyr vi alltid privat boende om vi stannar mer än 2-3 nätter på ett ställe. Även om det kostar några dollar mer per natt i hyra jämfört med ett enkelt motell så spar man in på matkostnaderna samt det är lite som att flyga ekonomiklass i ett mittensäte (hotell) jämfört med business class (lägenhet/hus).
Jag ska spana in den sidan. Jag betalar gärna mer för att få lite extra. Väldigt värt med eget kök och så när man reser med barn dessutom tänker jag.

Jag kan inte fatta att vi inte funderat på Florida tidigare, detta känns ju som det perfekta resmålet för oss!
Omöjligt att sluta åka dit, även om vi är "otrogna" och åker till div andra ställen emellanåt så återkommer vi till Florida varje år. Ställen som Thailand har vi helt slutat med pga enformigheten.
Samma här, klara med Thailand och liknande. Jag tror detta blir perfekt. Tyvärr är det först juni 2019 det bär av men den som väntar på något gott....
31 mars 2018 21:35
Det sommarväder som beskrivs ovan är det normala. Har ni otur kan ett envist lågtryck på endera sidan Florida medföra ihållande regn över flera dagar, ibland längre. Det finns säklart risk för orkaner, men endast tre rejäla har drabbat Florida de senaste 150 åren och isf kommer de inte som en överraskning. Vi är varje sommar i Florida 6-7 veckor och detta är inget vi lägger någon vikt vid utan det är som alla skriver oftast bara kortare avbrott.
Gällande Myakka som föreslogs är det inte alls samma speciella natur som Everglades, men båtturer erbjuds och här finns väldigt mycket alligatorer och fågelliv.
Ingen tvekan att ni ska välja västkusten för sol och bad med en 2 och en 7 åring. MYCKET lugnare vatten och barnvänligare, långgrunda strönder med exceptionellt fin strand.
Ha en härlig resa!
Av Lovisaf
1 apr. 2018 09:17
Citerat från Marcus_p:
Det sommarväder som beskrivs ovan är det normala. Har ni otur kan ett envist lågtryck på endera sidan Florida medföra ihållande regn över flera dagar, ibland längre. Det finns säklart risk för orkaner, men endast tre rejäla har drabbat Florida de senaste 150 åren och isf kommer de inte som en överraskning. Vi är varje sommar i Florida 6-7 veckor och detta är inget vi lägger någon vikt vid utan det är som alla skriver oftast bara kortare avbrott.
Gällande Myakka som föreslogs är det inte alls samma speciella natur som Everglades, men båtturer erbjuds och här finns väldigt mycket alligatorer och fågelliv.
Ingen tvekan att ni ska välja västkusten för sol och bad med en 2 och en 7 åring. MYCKET lugnare vatten och barnvänligare, långgrunda strönder med exceptionellt fin strand.
Ha en härlig resa!
Tack för ditt svar! Vi ska absolut styra om planerna till västkusten då ni alla verkar vara överens. Och jag hoppas att vi kan ta oss till Everglades, det verkar vara en häftig upplevelse!

Lugnande info om orkaner också, det har varit ett orosmoln för mig.
Av Lotta29
1 apr. 2018 19:38
Vi är också helt sålda på Florida, ska dit i december fast vi egentligen ska till Mexico, vi tar en avstickare till Orlando och Fort Myers, vi MÅSTE till Sanibel😍. Kan rekommendera Shark Valley i Everglades där kan man gå runt bland alligatorerna ovh de har en busstur man kan åka.
Av Lovisaf
1 apr. 2018 19:57
Citerat från Lotta29:
Vi är också helt sålda på Florida, ska dit i december fast vi egentligen ska till Mexico, vi tar en avstickare till Orlando och Fort Myers, vi MÅSTE till Sanibel😍. Kan rekommendera Shark Valley i Everglades där kan man gå runt bland alligatorerna ovh de har en busstur man kan åka.
Hur nära alligatorerna kommer man? Jag har förstått att de inte är riktigt så farliga som man tror men jag tycker nog ändå det känns lite läskigt..
Av Birgere
1 apr. 2018 20:21
Citerat från Lovisaf:
Hur nära alligatorerna kommer man? Jag har förstått att de inte är riktigt så farliga som man tror men jag tycker nog ändå det känns lite läskigt..
Det bestämmer du själv, finns visst fler än en miljon alligatorer i Florida så vill du klia en på ryggen så kan du hitta en o göra det även om jag inte skulle rekommendera detta 🤣
Av Lovisaf
1 apr. 2018 20:29
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Hur nära alligatorerna kommer man? Jag har förstått att de inte är riktigt så farliga som man tror men jag tycker nog ändå det känns lite läskigt..
Det bestämmer du själv, finns visst fler än en miljon alligatorer i Florida så vill du klia en på ryggen så kan du hitta en o göra det även om jag inte skulle rekommendera detta 🤣
Hahaha, tack för tipset, då hoppar jag väl klappandet då 😂
Av Lovisaf
1 apr. 2018 23:04
Då har vi gjort en grovplanering, och vill något komma med input tas det tacksam emot.

Vi har här valt att ta alla aktiviteter först då vi är rädda att vi blir för bekväma i sol och bad på västkusten annars.

————

Flyg från New York till Orlando. Kennedy Space Center mm. Stannar 4-5 dagar.

Bil från Orlando till Miami Beach för att övernatta inför besök i Everglades (shark valley?). Eller övernatta i Everglades? 1-2 dagar.

Bil från Everglades till Fort Myers Beach eller däromkring. 1 vecka.

Bil till Clearwater eller däromkring. 1 vecka.

Flyga hem från Tampa?

————

Orterna på västkusten är långt ifrån bestämda. Vi ska kolla upp alla tips vi fått här i tråden så nu valde jag bara två för att visa ungefär var vi tänkt oss.

Tips på bra flygplats på västkusten är också välkommet!
Av Lovisaf
2 apr. 2018 00:59
Fast nu såg jag att det går direktflyg från Miami till Köpenhamn, kanske ska satsa på Everglades och Miami Beach sist ändå.. och då orterna på västkusten i omvänd ordning.
Av Birgere
2 apr. 2018 08:18
Det finns ingen direkt anledning att ha 2 olika boenden på västkusten, stranden är densamma o så är havet.
2v där är mycket, tänk på att ni o framförallt barnen inte klarar av solen allt för många timmar per dag och då
kan det bli svårt att fylla dagarna med vettiga aktiviteter som räcker för 2v.
Lägg på fler dagar i Orlando o kanske avsluta med 2-3 nätter i Miami Beach.
Flygen till Europa går sen eftermiddag/kväll så ni hinner köra till vilken flygplats som helst och det kan tom vara bra att ha några timmar i bilen så ni inte hamnar i limbo mellan utcheckning från boendet och incheckning på flyget, det kan bli många timmar att döda.
Av Lovisaf
2 apr. 2018 08:44
Citerat från Birgere:
Det finns ingen direkt anledning att ha 2 olika boenden på västkusten, stranden är densamma o så är havet.
2v där är mycket, tänk på att ni o framförallt barnen inte klarar av solen allt för många timmar per dag och då
kan det bli svårt att fylla dagarna med vettiga aktiviteter som räcker för 2v.
Lägg på fler dagar i Orlando o kanske avsluta med 2-3 nätter i Miami Beach.
Flygen till Europa går sen eftermiddag/kväll så ni hinner köra till vilken flygplats som helst och det kan tom vara bra att ha några timmar i bilen så ni inte hamnar i limbo mellan utcheckning från boendet och incheckning på flyget, det kan bli många timmar att döda.
Bra tips, tack så mycket! Vi kortar ner västkusten, ändrar till ett resmål och lägger till nätter i Miami Beach och Orlando.
Av Birgere
2 apr. 2018 10:19
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
Det finns ingen direkt anledning att ha 2 olika boenden på västkusten, stranden är densamma o så är havet.
2v där är mycket, tänk på att ni o framförallt barnen inte klarar av solen allt för många timmar per dag och då
kan det bli svårt att fylla dagarna med vettiga aktiviteter som räcker för 2v.
Lägg på fler dagar i Orlando o kanske avsluta med 2-3 nätter i Miami Beach.
Flygen till Europa går sen eftermiddag/kväll så ni hinner köra till vilken flygplats som helst och det kan tom vara bra att ha några timmar i bilen så ni inte hamnar i limbo mellan utcheckning från boendet och incheckning på flyget, det kan bli många timmar att döda.
Bra tips, tack så mycket! Vi kortar ner västkusten, ändrar till ett resmål och lägger till nätter i Miami Beach och Orlando.
Du måste ju inte göra exakt som jag säger. Bara ni vet ju vad som passar just er familj😃
Av Lovisaf
2 apr. 2018 10:33
Citerat från Birgere:
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
Det finns ingen direkt anledning att ha 2 olika boenden på västkusten, stranden är densamma o så är havet.
2v där är mycket, tänk på att ni o framförallt barnen inte klarar av solen allt för många timmar per dag och då
kan det bli svårt att fylla dagarna med vettiga aktiviteter som räcker för 2v.
Lägg på fler dagar i Orlando o kanske avsluta med 2-3 nätter i Miami Beach.
Flygen till Europa går sen eftermiddag/kväll så ni hinner köra till vilken flygplats som helst och det kan tom vara bra att ha några timmar i bilen så ni inte hamnar i limbo mellan utcheckning från boendet och incheckning på flyget, det kan bli många timmar att döda.
Bra tips, tack så mycket! Vi kortar ner västkusten, ändrar till ett resmål och lägger till nätter i Miami Beach och Orlando.
Du måste ju inte göra exakt som jag säger. Bara ni vet ju vad som passar just er familj😃
Haha, nejdå, men jag uppskattar alla tips och gör vår första plan utefter dem då vi verkligen har noll koll på Florida än så länge. Sen får vi se när det närmar sig hur det utvecklats. 😊
Av Birgere
2 apr. 2018 11:05
😃 Se dessutom till att boka bra boende så snart ni satt planen, och då menar jag privat hyra av hus/lägenhet både i Orlando o på västkusten. Miami är däremot svårare att hitta men det finns.
Av Lovisaf
2 apr. 2018 13:23
Citerat från Birgere:
😃 Se dessutom till att boka bra boende så snart ni satt planen, och då menar jag privat hyra av hus/lägenhet både i Orlando o på västkusten. Miami är däremot svårare att hitta men det finns.
Hur långt innan bör man boka? Finns det bättre och sämre sidor för uthyrning?
2 apr. 2018 13:36 (redigerad)
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
😃 Se dessutom till att boka bra boende så snart ni satt planen, och då menar jag privat hyra av hus/lägenhet både i Orlando o på västkusten. Miami är däremot svårare att hitta men det finns.
Hur långt innan bör man boka? Finns det bättre och sämre sidor för uthyrning?
Flyget är ofta det som har mest varierande priser och brukar få avgöra exakta restider och vilka flygplatser man väljer så börja där, självklart ska flyget ju inte påverka så resan inte alls blir som ni vill....

När flyget är bokat så planerar ni resan och letar boende, ska man boka boende utan fri avbokning så vill man ju ha en plan som man vet att man verkligen vill ha innan man binder upp sig. Sen är det bara att boka så fort man kan, ju tidigare ju större chans att hitta drömboendet. Börja också leta hyrbil och boka så fort som möjligt, se till att ha fri avbokning så bokar ni bara om ifall ni hittar bättre/billigare eller ångrar ert val av bilmodell o.s.v. fram till avresan.

Kolla Birgeres tråd om hyra. https://www.reseguiden.se/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638

Lägg inte nätter på övernattning i Everglades om ni inte verkligen vill ut i naturen, campa, paddla kanot eller liknande.

Mvh. Jörgen

http://www.floridasidan.se/hyra_florida.php
www.facebook.com/Floridasidan
Av Lovisaf
2 apr. 2018 13:52
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Lovisaf:
Citerat från Birgere:
😃 Se dessutom till att boka bra boende så snart ni satt planen, och då menar jag privat hyra av hus/lägenhet både i Orlando o på västkusten. Miami är däremot svårare att hitta men det finns.
Hur långt innan bör man boka? Finns det bättre och sämre sidor för uthyrning?
Flyget är ofta det som har mest varierande priser och brukar få avgöra exakta restider och vilka flygplatser man väljer så börja där, självklart ska flyget ju inte påverka så resan inte alls blir som ni vill....

När flyget är bokat så planerar ni resan och letar boende, ska man boka boende utan fri avbokning så vill man ju ha en plan som man vet att man verkligen vill ha innan man binder upp sig. Sen är det bara att boka så fort man kan, ju tidigare ju större chans att hitta drömboendet. Börja också leta hyrbil och boka så fort som möjligt, se till att ha fri avbokning så bokar ni bara om ifall ni hittar bättre/billigare eller ångrar ert val av bilmodell o.s.v. fram till avresan.

Kolla Birgeres tråd om hyra. https://www.reseguiden.se/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638

Lägg inte nätter på övernattning i Everglades om ni inte verkligen vill ut i naturen, campa, paddla kanot eller liknande.

Mvh. Jörgen

http://www.floridasidan.se/hyra_florida.php
www.facebook.com/Floridasidan
Okej, vi vill inte campa så då hoppar vi övernattning där tror jag.

Tack för dina tips!
Av Lotta29
2 apr. 2018 14:21
Angående bokningar så har vi bokat både boende och flyg redan och vi ska åka i December. Vi bokar hotell, det passar oss bäst men det gör man som man vill.

Ja övernattning i Everglades är nog ingen hit men du kommer jättenära alligatorerna i Shark Valley 😂👍🏼🐊🐊
Av Lovisaf
2 apr. 2018 20:21
Citerat från Lotta29:
Angående bokningar så har vi bokat både boende och flyg redan och vi ska åka i December. Vi bokar hotell, det passar oss bäst men det gör man som man vill.

Ja övernattning i Everglades är nog ingen hit men du kommer jättenära alligatorerna i Shark Valley 😂👍🏼🐊🐊
Okej, då får vi börja kolla så snart vi hittat flyg. Vi ska åka först juni 2019 så vi är ute i rätt god tid tror jag 😊