Felbokning

4 maj 2013 20:14
Visningar: 497
Hejsan, jag bokade igår en resa till chicago mellan 11 Juni och 7 sept hos Sembo för att vara med min fästmö! Har sett fram emot denna resa väldigt länge och nu hade jag äntligen sparat vad behövdes!

Men märkte idag att jag ist hade bokat hemresan 7 oktober ist för september vilket gör att jag måste ändra detta eftersom visumet endast gäller till september! Biljetterna kostade samma i september igår när jag bokade!

Ringde Sembo idag men de sa åt mig att maila men har dock inte fått något svar!
Vad har ni för tips eller vad tror ni de kommer ha som lösning?
Har nämligen inte råd med ny biljett och detta är en väldigt viktig resa för mig!

Med vänlig hälsning Nicklas
Av Peter_o
4 maj 2013 20:56
Har du bokat via en resebyrå så måste det ju vara de som kan ändra.

Men jag förstår inte riktigt det andra. Du skriver att du har visum men du menar väl att det gäller till och med september. (Hade det gällt ESTA hade det endast varit nödvändigt att det var giltigt under inresan)

Någon annan lösning än att de ändrar biljetten finns väl inte? På SAS, för att ta ett exempel, får man boka av inom 24 timmar.

Eftersom resebyråerna har överlåtit en hel del av sitt eget jobb på kunden måste de vara generösa med att hjälpa till med ändringar som beror på felslag. Hälsa dem det!

/PeterO
4 maj 2013 21:11
Citerat från peter_o:
Har du bokat via en resebyrå så måste det ju vara de som kan ändra.

Men jag förstår inte riktigt det andra. Du skriver att du har visum men du menar väl att det gäller till och med september. (Hade det gällt ESTA hade det endast varit nödvändigt att det var giltigt under inresan)

Någon annan lösning än att de ändrar biljetten finns väl inte? På SAS, för att ta ett exempel, får man boka av inom 24 timmar.

Eftersom resebyråerna har överlåtit en hel del av sitt eget jobb på kunden måste de vara generösa med att hjälpa till med ändringar som beror på felslag. Hälsa dem det!

/PeterO
Ja precis, bokade via Sembo och har ringt dem men de sa att jag får ta och maila, ringde även Lufthansa men de sa att jag får ta det med Sembo så inväntar svar!

Har ju ESTA i 90 dagar som gäller då mellan 11 juni och 7 september vilket gör att jag antagligen inte ens blir insläppt i landet om detta inte går att ändra.

Man tycker ju att eftersom resan är såpass lång fram och jag hörde av mig efter en dag så borde det inte vara några problem menmen de är en resebyrå, inte mina vänner vilket gör mig rädd att de kommer försöka ta en massa extra avgifter för bytet. Får invänta och se man blir ju bara stressad.

Tack för din hjälp, MVH
Av Peter_o
4 maj 2013 22:35
Du har nog missuppfattat det här med Visum och ESTA. Antingen har man ett Visum, och det kostar 100-tals kronor så det vet man nog om. Men en vanlig semesterresa åker man med inresetillstånd enligt ESTA-regler och då räcker det med att det är giltigt vid inresan.

Däremot måste passet vara giltigt även vid utresan och jag misstänker snarare att det är ditt pass som går ut tidigare än 7/10.

Men på ditt inlägg verkar det som om du skulle kunna stanna till 7/10 om det inte var för det här med tillståndet. Och eftersom det inte handlar om Visum så är det kanske bara passet som behöver förlängas?

/PeterO
4 maj 2013 22:48
Citerat från peter_o:
Du har nog missuppfattat det här med Visum och ESTA. Antingen har man ett Visum, och det kostar 100-tals kronor så det vet man nog om. Men en vanlig semesterresa åker man med inresetillstånd enligt ESTA-regler och då räcker det med att det är giltigt vid inresan.

Däremot måste passet vara giltigt även vid utresan och jag misstänker snarare att det är ditt pass som går ut tidigare än 7/10.

Men på ditt inlägg verkar det som om du skulle kunna stanna till 7/10 om det inte var för det här med tillståndet. Och eftersom det inte handlar om Visum så är det kanske bara passet som behöver förlängas?

/PeterO
Nejdå jag förstår skillnaden :)

Menar endast att med Inresetillståndet så kan jag vara i USA som mest i 90 dagar och stannar jag till Oktober så överskrider jag denna 90 dagars period vilket är olagligt och kan ge mig problem i USA! Därför är det väldigt viktigt att jag lyckas ändra denna biljett
4 maj 2013 22:49
mitt pass är giltligt till 2015 så det är inget problem utan den här 90 dagars perioden!
Av Peter_o
4 maj 2013 23:12
OK, jag missade att du började så tidigt. Ja, över 90 dagar ska du inte stanna om du vill åka dit en gång till (dessutom måste du då skaffa riktigt Visum).

Hoppas det löser sig med Sembo!

/PeterO
4 maj 2013 23:17
Du får helt enkelt hoppas att Sembo kan ordna detta annars finns inte mer att göra än att antingen köpa en ny biljett, skaffa ett visum eller att försöka fuska sig in i landet och stanna över tiden vilket jag absolut avråder ifrån då det kommer ge konsekvenser Du inte vill ha.

Vad Sembo kommer göra är omöjligt att gissa, hoppas de fixar det åt dig! Lufthansa är ju inte kända för bra kundvård direkt.

Det är precis som Du skriver att på ESTA (VWP) får man stanna upp till 90 dagar i USA, sen måste man lämna Nordamerika, man måste också visa upp en returbiljett för att få åka dit, detta verkar det som att man kan slinka förbi om man har tur men som sagt ställer det bara till med mer problem i framtiden vilket man absolut inte vill om ens fästmö bor där....

Passet behöver för övrigt bara vara giltigt på inresedagen men går det ut under tiden man är i USA måste man skaffa ett nytt där, detta är ju dock inte relevant i ditt fall.
4 maj 2013 23:47
Citerat från floridasidan:
Du får helt enkelt hoppas att Sembo kan ordna detta annars finns inte mer att göra än att antingen köpa en ny biljett, skaffa ett visum eller att försöka fuska sig in i landet och stanna över tiden vilket jag absolut avråder ifrån då det kommer ge konsekvenser Du inte vill ha.

Vad Sembo kommer göra är omöjligt att gissa, hoppas de fixar det åt dig! Lufthansa är ju inte kända för bra kundvård direkt.

Det är precis som Du skriver att på ESTA (VWP) får man stanna upp till 90 dagar i USA, sen måste man lämna Nordamerika, man måste också visa upp en returbiljett för att få åka dit, detta verkar det som att man kan slinka förbi om man har tur men som sagt ställer det bara till med mer problem i framtiden vilket man absolut inte vill om ens fästmö bor där....

Passet behöver för övrigt bara vara giltigt på inresedagen men går det ut under tiden man är i USA måste man skaffa ett nytt där, detta är ju dock inte relevant i ditt fall.
Tack för svaret :) att ett litet feltryck kan orsaka så mycket problem!

Får hoppas att Sembo är lite mänskliga och iallafall hitta en lösning för få tusenlappar! Har verkligen längtat till det här och är ingen människa som kan kasta 6000(biljettpriset) genom fönstret.

Hade förstått om jag sa detta efter en månad eller strax innan avgång men komma dagen efter för en flygning som går om 5 månader tycker man inte ska skapa så himlans mycket oro.