FEL I ESTA ANSÖKAN USA! Hjälp!

Av Germ424
23 mars 2016 20:30
Visningar: 3751
Ska åka till newyork om en vecka.
Fyllde i esta.
Fick inte den igenom, råkade trycka JA i ja/nej frågorna när jag skulle scrolla ner med datorn.
Det blev att ja till att jag har ebola,pest, knarkar o allt möjligt.
Nu blev men ansöka inte godkänd pga av det.
Vad gör jag får panik
23 mars 2016 22:01
Citerat från Germ424:
Ska åka till newyork om en vecka.
Fyllde i esta.
Fick inte den igenom, råkade trycka JA i ja/nej frågorna när jag skulle scrolla ner med datorn.
Det blev att ja till att jag har ebola,pest, knarkar o allt möjligt.
Nu blev men ansöka inte godkänd pga av det.
Vad gör jag får panik
Du kan antingen ansöka om visum eller mejla till CBP och försöka få dem att rätta din ansökan.
Synd att du har så kort tid till resan, jag hade blivit väldigt orolig i ditt läge, vågar man fråga varför du inte ansökte innan du bokade resan?

Du måste omedelbart ta tag i detta NU!
Detta är de relevanta sidorna att börja på, tyvärr vet jag inte vad handläggningstiden är just nu för visum och inte heller hur lång tid en eventuell rättning kan ta :-(

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1088/~/i-made-a-mistake-on-my-esta-application

http://sweden.usembassy.gov/visas.html
24 mars 2016 11:05
Glömde ju skriva att du kan naturligtvis prova att göra en ny ansökan med rätt uppgifter.
Chansen att den blir godkänd är dock antagligen nästan lika med noll när du nyss fått ett avslag, men prova kan man alltid.
Av Peter_o
24 mars 2016 14:50
Ja, ny ansökan gäller ju som första åtgärd.

Sedan att maila CBP med flera

Går inte det kan sista utvägen vara att skaffa nytt pass, om det hinns med. Det är ju heller inte säkert att det hjälper.

Men mitt tips är att det räcker med ny ansökan. Det är ju så knepigt formulerade frågor så även om det inte är av misstag (som ovan) så kan man säkert fylla i fel ändå. Dvs att det är så vanligt att det blir fel, så det går att göra om.

/PeterO
24 mars 2016 15:58
Nytt pass kan kanske hjälpa men det blir ju på håret om det ens kan hinnas med och skulle det inte hjälpa är det bara max någon dag kvar till att lösa problemet.
Nu utgår jag från att TS gjort något redan, allt annat vore osmart.

Vad jag hört är utsikten liten att få en ny ansökan godkänd direkt efter avslag men det sägs att chansen ökar om man väntar en månad, förmodligen ökar den mer ju längre man väntar.

Här är tyvärr inte tiden på TS sida och jag hoppas att ett mejl till CBP kan lösa detta tillräckligt snabbt.

Glad Påsk!
Av Germ424
24 mars 2016 20:57
Det löste sig!
Härligt.
Hade man kryssat ja på just den frågan så kunde man göra om hela esta efter 24 timmar och få det ändrat, jag hade jag råkat svara ja på någon annan utav frågorna så hade det varit kört.
Tydligen hur många som helst som har svarat fel på den frågan.
Skönt att komma iväg nu!

Ringde till esta i usa igår, hon som jag pratade med när man kom fram tillslut, måste ha varit den otrevligaste personen som finns på hela jorden!
Av Birgere
24 mars 2016 21:30
Härligt, exakt vilken fråga var det du svarat "fel" på?
Av Germ424
25 mars 2016 07:12
På resefrågår. Det är den första frågan. Kommer inte ihåg exakt va det stog på den.
Men på att om man har smittsamma sjukdomar.
Tex pest,kolera,ebola med massa fler och nåting med droger. Om man anväder det eller e smittad av något.
Svarade ju nej, men det blev på av någon anledning utan att jag märkte det.
Skönt att drt gick att ändra på
25 mars 2016 09:13
Citerat från Germ424:
På resefrågår. Det är den första frågan. Kommer inte ihåg exakt va det stog på den.
Men på att om man har smittsamma sjukdomar.
Tex pest,kolera,ebola med massa fler och nåting med droger. Om man anväder det eller e smittad av något.
Svarade ju nej, men det blev på av någon anledning utan att jag märkte det.
Skönt att drt gick att ändra på
Det var alltså CBP du ringde till och (den otrevliga kvinnan) som ändrade din ansökan så den blev godkänd?

Detta är ju viktig info för alla som hamnar i samma sits, det finns hopp även om man gjort fel och fått avslag :-)

Grattis och trevlig resa!
Av Germ424
25 mars 2016 22:07
Nej hon ändrade ingenting, hon vägrade ens hjälpa och säga vad man skulle göra.
Hon sa att du har haft dina chanser att rätta frågorna.
Jätte otrevlig var hon, frågade varför hon va så otrevlig mot mig sen la hon på!!
Ondamännsika.
Min kompis hittade infot på nätet tillslut vad jag skulle göra.
Totalt värdelöst att ringa dom ens, det funkar knappt
25 mars 2016 22:56
Citerat från Germ424:
Nej hon ändrade ingenting, hon vägrade ens hjälpa och säga vad man skulle göra.
Hon sa att du har haft dina chanser att rätta frågorna.
Jätte otrevlig var hon, frågade varför hon va så otrevlig mot mig sen la hon på!!
Ondamännsika.
Min kompis hittade infot på nätet tillslut vad jag skulle göra.
Totalt värdelöst att ringa dom ens, det funkar knappt
Varför inte berätta vad och hur det gick till då, det är det intressanta, inte vad som inte funkade ;-/
10 okt. 2017 09:09
Det är som han sa om man fyller ja i första frågan så kan man göra om hela Esta ansökan efter 24 timmar. Det gäller bara den frågan. Jag råkade göra samma sak själv.
24 jan. 2018 10:48
Gick ej att verifiera för mig fick gå in och betala genom att gå in på check existing applicant och fick ej där godkänt direkt utan stod ansökan bearbetas
24 feb. 2018 20:25
Citerat från Germ424:
Nej hon ändrade ingenting, hon vägrade ens hjälpa och säga vad man skulle göra.
Hon sa att du har haft dina chanser att rätta frågorna.
Jätte otrevlig var hon, frågade varför hon va så otrevlig mot mig sen la hon på!!
Ondamännsika.
Min kompis hittade infot på nätet tillslut vad jag skulle göra.
Totalt värdelöst att ringa dom ens, det funkar knappt
SNÄLLA JAG BEHÖVER DIN HJÄLP !!!
JAG HAR EXAKT SAMMA PROBLEM, hur gjorde du ???? min ansökan blev nyss nekad men jag hittar inte hur jag kan ändra den.