ESTA för pensionär

30 mars 2016 01:31
Visningar: 834
En vän ska resa till USA med sina föräldrar som bägge är pensionärer. Svarar man bara nej i ESTA-ansökan på frågan om arbetsgivare eller ska man svara ja och skriva den arbetsgivare man senast hade?
Svarar man nej går det inte att fylla i något alls i fälten, även fast man hade velat fylla i "retired" rätt och slätt.
Av Peter_o
30 mars 2016 09:12
Jag vill minnas att jag svarade nej på frågan om jag hade någon tidigare arbetsgivare eftersom jag tyckte att det idag var en helt ointressant fråga. Dvs rätt många år sedan jag gick i pension och knappast möjligt att få fram de övriga uppgifter de ville ha om jag svarat ja.

Givetvis inga problem med det.

Det är nog mera problematiskt om man är 42 år och inte kan uppge en tidigare arbetsgivare.

/PeterO
30 mars 2016 09:17
Citerat från Spaderdam:
En vän ska resa till USA med sina föräldrar som bägge är pensionärer. Svarar man bara nej i ESTA-ansökan på frågan om arbetsgivare eller ska man svara ja och skriva den arbetsgivare man senast hade?
Svarar man nej går det inte att fylla i något alls i fälten, även fast man hade velat fylla i "retired" rätt och slätt.
Man ska fylla i tidigare arbetsgivare men låter man bli så ställer det antagligen inte till några problem, det finns dock ingen som kan garantera det.
30 mars 2016 15:11
Tack för svar.

Tycker bara det är märkligt att det inte går att uppge att man är pensionär.
Det är ju ganska rimligt att svara nej på frågan om man är 75-80 år gammal!
30 mars 2016 16:30
Citerat från Spaderdam:
Tack för svar.

Tycker bara det är märkligt att det inte går att uppge att man är pensionär.
Det är ju ganska rimligt att svara nej på frågan om man är 75-80 år gammal!
Det är mycket som man kan tycka är märkligt i ESTA-ansökan....

Just här frågar de ju om nuvarande eller tidigare arbetsgivare, inte vad man sysslar med för tillfället.
Det man bör göra är att svara på frågorna så gott man kan, varför de frågar och vad de har svaren till är inget man kan luska ut och det får man låta bli att bry sig om, alternativt låta bli att resa vilket inte heller är så kul ;-)
30 mars 2016 17:11
Ja, det är många märkliga frågor @floridasidan...

Vem svarar ja på frågan om man planerar statskupp eller annan omstörtning (även om så vore fallet!!) ;-)

Nu frågar jag för en kollegas räkning, som för övrigt är flitig USA-resenär, men som ska bjuda med sina gamla föräldrar.
Tänkte att jag frågar här för här finns mycket kunskap att hämta!
30 mars 2016 17:58
Citerat från Spaderdam:
Ja, det är många märkliga frågor @floridasidan...

Vem svarar ja på frågan om man planerar statskupp eller annan omstörtning (även om så vore fallet!!) ;-)

Nu frågar jag för en kollegas räkning, som för övrigt är flitig USA-resenär, men som ska bjuda med sina gamla föräldrar.
Tänkte att jag frågar här för här finns mycket kunskap att hämta!
Jag gissar att det är så att om de inte frågar så betyder det att de tillåter folk som begått folkmord o.s.v. att resa in i landet utan vidare, det vore inte populärt där borta. Att de sen inte kan hålla reda på och avslöja precis alla som ljuger är en annan fråga....

Man ska ju även fundera på att det är brottsligt att ljuga i ansökan så man ska inte göra det lättvindigt iallafall.

Hoppas du fått svar på din fråga och att dina bekanta får en trevlig resa!