Egypten ett osäkert land..?

Av Elgona
26 sep. 2008 09:55
Visningar: 5590
massakern i luxor 1997,bombattentatet i sharm el sheikh 2005
kinappning av turister i sept 2008
vad händer härnäst??
kan vi känna oss trygga i detta land??
Av Elgona
26 sep. 2008 14:10
tack.
kollar också på UD innan jag ska åka...man uppmanar till försiktighet,men inte mer...
Av Late
26 sep. 2008 16:29
Det är väl så här: Fel plats vid fel tillfälle, så kvittar det om man är i Sverige Danmark eller var som helst.
26 sep. 2008 16:39
Citerat från elgona:
massakern i luxor 1997,bombattentatet i sharm el sheik 2005
kinappning av turister i sept 2008
vad händer härnäst??
kan vi känna oss trygga i detta land??
Känner du dig osäker på Bali? Israel. USA, Kortedala i Göteborg m.m. m.m.

Håller helt med LATE
man är inte säker någonstans idag men man kan ju försöka undvika vissa ställen på de platser man besöker t.ex stora folksamlingar etc.
Av Elgona
26 sep. 2008 17:04
så tänker jag också,att undvika folksamlingar o jag undviker också att åka i stor grupp...
men som du säger de kan hända ändå.....om man är på fel plats vid fel tillfälle...
Av Peter62
26 sep. 2008 20:28
Kan man lita på Svenska UD??
tycker de bara trampar i klaveret ena gången efter den andra

Som när Brittiska UD
gick ut med varningar till allmänheten ,Om att ensamresande tjejer skulle vara vaksamma när de var
i Thailand

Då sa Svenka UD ingenting ,pågrund av att ingen svenska var antastad då.
men det blev ju en tjej senare ,med en tråkig utgång.

Jag bara undrar..????
Av Cickie
26 sep. 2008 21:21
Behöver inte ensamma tjejer vara vaksamma i Sverige också? Vem ska varna då?
Av Bengtar
26 sep. 2008 21:27
Att som 67- årigt gubbskrälle oroa sig är ju lite tveksamt.
Men.
När mina barn och barnbarn är ute och reser på tveksamma ställen har jag det svårt.
Tyvärr tenderar ju de svåra ställena bara att bli fler.

Över åren har ju bomber och andra hemskheter med politisk bakgrund såväl som relegiös tenderat att öka.
Då kommer funderingarna.
Konstigt vore det annars.
Elgona nämner några exempel, det finns många fler, i Egypten.
Den staten gör säkert vad dom klarar.

Det trista är att man inte kan veta eller förstå var stollarna spränger nästa laddning.
Av Peter62
26 sep. 2008 22:44
Citerat från cickie:
Behöver inte ensamma tjejer vara vaksamma i Sverige också? Vem ska varna då?
Naturligtvis behöver dom också vara vaksamma..Och vem ska varna Jo ,jag brukar ge ett ord på vägen åt dottern :)

Men när jag sa om UD,så tycker jag det är lite konstigt att inte Svenska UD hänger på ,det Brittiska UD och lägger ut varningar till oss svenskar oxå..
jag får hem dessa varningar per E-post automatiskt,men fick inga meddellanden då...

mvh Peter
Av Hkn
26 sep. 2008 22:56
Elgona, du inser att du refererar till ett attentat i Luxor för 11 år sedan?

Det är som att säga: Åk inte till USA eftersom terroristattacker är sannolika. Det är oroligt i Thailand av och till – militären tar makten! I London spränger man bussar på löpande band. Av kända skäl bör du inte gå nära en dansk ambassad. Tänk inte tanken att åka till Göteborg (där pågår ett gängkrig)... Et cetera. Et cetera.

Face the facts: Om vi bara såg till personlig trygghet – och de FAKTISKA riskerna – så vore den säkraste åtgärden för att rädda svenska medborgares liv att vi alla lovade varandra att inte hyra mopeder eller motorcyklar på semestern. Och skulle detta vara omöjligt: OK, hyr tvåhjulingarna, men kör för helvitte inte omkring på dem berusade! Då skulle vi rädda ett tvåsiffrigt antal svenskars liv varje år.

Svaret på frågan 'Kan vi känna oss trygga?' är att läsa UD:s rekommendationer. Och läs amerikanska och engelska reserekommendationer (de är åtskilligt mer nervöst lagda än vårt eget utrikesdepartement). Läs BBCs nyhetsfeed, läs New York Times och läs Al Jazeeras engelska upplaga. Bilda dig en egen uppfattning.

Men om vi drar slutsatser att ett land är farligt på grund av isolerade händelser som inträffat med många års mellanrum och utan samband... då har terroristerna verkligen vunnit.

Min egen erfarenhet av Egypten är mycket bra. De är betydligt öppnare och mer välkomnande än oss svenskar. Åk dit och må bra, tycker

:: hakan ::
Av Trea
27 sep. 2008 07:42
Håller med om det som flera tidigare skrivit. Man kan ha otur och hamna på "fel tid, fel plats". Säkrast är man väl om man stannar hemma i radhuset, men vad är det för liv...? Man kan nog inte komma undan att riskerna blir något större när man reser omkring i världen, men man behöver ju inte utstätta sig för onödigt stora risker. En skillnad mellan att vara borta och hemma är ju egentligen att man har sämre koll på riskerna borta. Dvs hemma i Stockholm vet jag vilka gator jag inte ska gå på ensam när det är mörkt, jag vet vilka försäljare på gatan som lurar turister osv... Utomlands har man sämre koll och därför anser jag att något av den bästa säkerheten när man reser är att lära sig så mycket om landet och ställena man ska till innan som möjligt. Eller höra med andra på på RG... det är en fantastiskt möjlighet för erfarenhetsutbyte innan en resa!

Till det här med UD då... Jag brukar också kolla reserekommendationerna och tycker att det är bra. Däremot kan ju inte UD spå i framtiden, så det är ju ingen garanti. Sen måste jag säga att jag efter vår Kenyaresa har mycket svårt att förlita mig på svenska ambassader. Vi hamnade olyckligt i Mombasa under värsta upploppen under valet och blev instängda på ett litet pensionat tillsammans med två andra västerländska par och den franska ägarinnan medan det brann på gatorna utanför... När vi ringde svenska ambassaden sa de att det var lugnt och att vi kanske skulle ta och åka på safari!!!!??? Kan berätta att franska och holländska ambassaden lämnade heeelt andra besked. Fransmännen förberedde för en eventuell räddningsaktion med helikopter från ett hotelltak och holländska ambassaden uttryckte att de hade viss förståelse för vår idé om att försöka fly illegalt med båt till Tanzania....

Så vad gör man om det krisar?? Låtsas att man är fransman?

Förlåt om jag lämnade tråden om Egypten, men jag tror att säkerhetsdiskussionen är rätt allmän och gäller för länder i allmänhet. Tycker dock att den här kidnappningssituationen i Egypten är jäkligt otäck.... Bara föreställ er att vara med om det....
Av Homeros
27 sep. 2008 08:47
Nej det kan man helt enkelt inte...
27 sep. 2008 08:56
Håller helt med Peter62 om att UD inte alltid ger det bästa rådet. Vill man ha information från folk som är insatta och intresserade av ett land bör man läsa Lonely Planet Thorn Tree och liknande platser för resenärer. Eftersom reseförsäkring inte nödvändigtvis gäller i länder som finns med på UD:s svarta lista måste man förstås ha koll på den. Det betyder att det ska till ett smärre kärnvapenkrig i Thailand för att UD ska svartlista dem. Det är lättare att lista "oväsentliga" länder som Östtimor. Slutligen Trea:s underbara inlägg som säger allt. Det är inte precis vanliga backpackers som får jobb på Svenska ambassader utan sådana jobb är reserverade mest för människor som knappt sett utsidan av ett femstjärnigt hotell någonstans i världen.
27 sep. 2008 09:29
Det är säkert i Egypten, generellt sett. Den nya kidnappningen var långt uppe i Nilen, gränsande mot Sudan. Det är mycket god bevakning på turistmålen t.ex. i Luxor. Det går omkring civilklädda agenter med UZI-kpistar under jackan och vaktar turisterna. Den största fara du kommer att möta i Egypten är bussarna. Mitt ständiga tips är: Sitt vid bussens bakaxelparti, på en gångplats och använd säkerhetsbälten om det finns såna. Be till Gud att chauffören undviker att köra formel-1 tävling mot andra bussar. Njut för övrigt av ett underbart land!
Av Energi
27 sep. 2008 09:43
Citerat från amazinggreys:
Det är säkert i Egypten, generellt sett. Den nya kidnappningen var långt uppe i Nilen, gränsande mot Sudan. Det är mycket god bevakning på turistmålen t.ex. i Luxor. Det går omkring civilklädda agenter med UZI-kpistar under jackan och vaktar turisterna. Den största fara du kommer att möta i Egypten är bussarna. Mitt ständiga tips är: Sitt vid bussens bakaxelparti, på en gångplats och använd säkerhetsbälten om det finns såna. Be till Gud att chauffören undviker att köra formel-1 tävling mot andra bussar. Njut för övrigt av ett underbart land!
Håller med om dessa formel-1 tävlingar. Jag trodde inte det var sant när jag skulle åka till Luxor och busschaufförerna tävlade mot varandra.
27 sep. 2008 10:56
Vi var i Egypten på semester i oktober 2004, när det samtidigt skedde bombdåden i Dahab. Första dagen på hotellrummet så slog vi helt omedvetna på teven och fick se hemska bilder om nerblodade, skrikande människor och brinnande hotell. Snacka om att man blev rädd! De svenka reseguiderna ryckte bara på axlarna åt våra funderingar och sa att sånt sker då och då i Egypten, inget att oroa sig för. (!!)
Visst, vi befann oss dessutom i Hurghada området, som ligger långt ifrån Sinaihalvön, där det skedde, men vi kände oss allmännt otrygg och konstig under hela semestern och många andra turister som vi pratade med kände samma sak. Det förstörde inte vår semester i Egypten, som var lugn i övrigt, vi gjorde ändå utflykter till både Luxor och Kairo och allt gick smärtfritt och vi hade det trevligt ändå, men det är inte kul när sådant händer och man själv är i det landet.

Annars håller jag med de andra, nuförtiden finns risken nästan överallt i världen att det kan hända något om man är på fel plats vid fel tidpunkt. Det kan man ju aldrig veta i förväg. Det har dock inte hindrat oss från att resa ändå, bara man är försiktig och tänker med sunt förnuft.
27 sep. 2008 11:08
Håller med att både busschaförer och taxichaförer i både Egypten och många andra länder (Kenya, Grekland etc) kör som galningar. Sånt är jag VERKLIGEN livrädd för på semestern!
Av Elgona
27 sep. 2008 17:33 (redigerad)
jag har fått rådet av en egyptisk kompis att byta kläder ,sätta på mej en jalabeja på flygplatsen innan jag ger mej iväg på min tur genom öknen.
också får jag hjälp att köpa biljett...
det kan ibland vara så att som turist så får man inte köpe biljett,chauffören vill inte ha turister,eftersom de kan bli problem efter vägen..
o då står man där...så för att säkert komma iväg så betalar jag nu priset och en muta på 50 kr...
Vid ett tillf'älle så hittade jag inte den biljett jag köpt,,vid en kontroll av polis för att se samtliga biljetter blev det en förfärlig uppståndelse,,
jag skulle bli avkastad,,men med hjälp av en muta på 200 LE så gick färden vidare...
jag uppmandes att sätta mej längst bak i bussen.....

denna typ av situationer är det hela tiden....
så säkerhetstänket kan också handla om att man kommer iväg dit man ska ...
att man säkert kan köpa en biljett till en buss i samband med tex hemresa...
som sagt tidigare,,egypten är ett härligt land men ett mutandets land...
Av Peter62
27 sep. 2008 17:35
Ska ta och kolla upp om det är säkert i Egypten....Åker ner till Dahab den 9 /10 , ska kolla säkerheten under ytan oxå ;)

mvh Peter
Av Elgona
27 sep. 2008 17:56
Citerat från peter62:
Ska ta och kolla upp om det är säkert i Egypten....Åker ner till Dahab den 9 /10 , ska kolla säkerheten under ytan oxå ;)

mvh Peter
ja gör de....
jag tror att de e lugnare under ytan.....
1 okt. 2008 15:29
Javisst, det är livsfarligt att leva. Har inte hört om någon som har klarat sej ännu utan attt dö ;-)
Var i Sharm El Sheik i dec. Härligt att snorkla och "garanterat" sol. Men vill man göra detsamma
tryggare, med mindre "hazzle" och koruption, så är Eilat i Israel ett bättre alternativ.(en bit högre upp)
Men man får vara beredd på en mera rigorös tullkontroll.
1 okt. 2008 16:51
Vi sätter oss nästan dagligen i våra bilar utan att tänka på att dessa fordon orsakar väl de flesta dödsfall.
Under de omständigheter som TREA berättar om i Kenya så undviker jag med bestämdhet att resa till bl.a. asiatiska och afrikanska länder under valtider för det är väl mer regel än undantag att det blir oroligheter
Av Joakimn
1 okt. 2008 19:49
Osäkert? Nja jag har en tendens att söka mig till så`nt.
Självklart är det osäkert att åka till ett land vars regering inte ha samma åsikt som stora delar av befolkningen .. Det är ett land som har stora grupperingar av religösa extremister som inte tycker om sin regerings inställning till västländerna o dess demokratiska åsikter. rätt eller fel/vet ej, jag är för påverkad av vårt levene för att dömma.
Men min riskanalys är den att detta inte påverka mig. Har vari där nere ett par ggr o dykt ect,
"ps..bombattentatet 2005 var i Dahab"
Av Barajag
1 okt. 2008 21:09
Citerat från elgona:
massakern i luxor 1997,bombattentatet i sharm el sheik 2005
kinappning av turister i sept 2008
vad händer härnäst??
kan vi känna oss trygga i detta land??
Hej..jag var i Egypten för ett antal år sedan..vi åkte på en bussfärd till luxor och då minns jag att de var väldigt noggranna med att vi åkte i karavaner och med hög säkerhet för att det skulle vara tryggt och säkert. vi var i Hurghada och det kan ju vara lite obehagligt med påflugna Egyptier men det är ett underbart land med helt fantastiska snorklingsmöjligheter...passa er lite för att ta hjälp av "hjälpsamma egyptier" då dem i princip alltis ska ha betalt för alla tjänster dem gör, de kan nästa tvinga en att låta dem bära ens bagage för att sedan kräva pengar, ett tips är att lära er några egyptiska fraser. tex, inga pengar, nej tack och sånt då alla inte kan engelska. Finns risk för att dem erbjuder sig att köpa en för kameler men ta de inte på för stort allvar, om ni reser med barn så håll lite extra koll på dem bara då speciellt ljusa tjejer är populära...Hoppas ni får det trevligt om ni väljer att åka..
Av Elgona
1 okt. 2008 21:13
Citerat från barajag:
Citerat från elgona:
massakern i luxor 1997,bombattentatet i sharm el sheik 2005
kinappning av turister i sept 2008
vad händer härnäst??
kan vi känna oss trygga i detta land??
Hej..jag var i Egypten för ett antal år sedan..vi åkte på en bussfärd till luxor och då minns jag att de var väldigt noggranna med att vi åkte i karavaner och med hög säkerhet för att det skulle vara tryggt och säkert. vi var i Hurghada och det kan ju vara lite obehagligt med påflugna Egyptier men det är ett underbart land med helt fantastiska snorklingsmöjligheter...passa er lite för att ta hjälp av "hjälpsamma egyptier" då dem i princip alltis ska ha betalt för alla tjänster dem gör, de kan nästa tvinga en att låta dem bära ens bagage för att sedan kräva pengar, ett tips är att lära er några egyptiska fraser. tex, inga pengar, nej tack och sånt då alla inte kan engelska. Finns risk för att dem erbjuder sig att köpa en för kameler men ta de inte på för stort allvar, om ni reser med barn så håll lite extra koll på dem bara då speciellt ljusa tjejer är populära...Hoppas ni får det trevligt om ni väljer att åka..
alla som har pengar är populära....
Av Peter62
2 okt. 2008 00:26
Nu när jag var och tog ut lite Euro och i Egp på Forex till min resa nu till Egypten

Fick jag varningar om att man inte skulle använda Kontokortet så mycket
de pågår tydligen bluff och bedrägerier på G!!
rekommenderade att man hade cash..
Nån fler som fått varningar?

Mvh Peter
Av Elgona
2 okt. 2008 09:33
det förvånar mej inte.,det är dock ngt nytt,detta har aldrig varnats för tidigare.
på restautanger kan säkert sånt hända lätt....
betala inte med kort på restaurang o dyligt...
Behöver du ta ut pengar på kontokort,gå in på MISR bank....

Ha en underbar resa.......o håll i börsen..
Av Elgona
2 okt. 2008 17:15
Citerat från joakimn:
Osäkert? Nja jag har en tendens att söka mig till så`nt.
Självklart är det osäkert att åka till ett land vars regering inte ha samma åsikt som stora delar av befolkningen .. Det är ett land som har stora grupperingar av religösa extremister som inte tycker om sin regerings inställning till västländerna o dess demokratiska åsikter. rätt eller fel/vet ej, jag är för påverkad av vårt levene för att dömma.
Men min riskanalys är den att detta inte påverka mig. Har vari där nere ett par ggr o dykt ect,
"ps..bombattentatet 2005 var i Dahab"
Du beskriver situationen i detta land så bra,exact så är det..
maria
2 okt. 2008 18:17
Citerat från peter62:
Nu när jag var och tog ut lite Euro och i Egp på Forex till min resa nu till Egypten

Fick jag varningar om att man inte skulle använda Kontokortet så mycket
de pågår tydligen bluff och bedrägerier på G!!
rekommenderade att man hade cash..
Nån fler som fått varningar?

Mvh Peter
Var någonstan i världen pågår inte detta skojeri med kontokort, är det bättre i Sverige???
Här får man ju vara observant så fort man går till en bankomat samt kontrollera bankomaten först innan man börjar trycka på knapparna
Försiktighet med korten gäller i alla länder
Av Elgona
2 okt. 2008 18:54
Citerat från kustaffe:
Citerat från peter62:
Nu när jag var och tog ut lite Euro och i Egp på Forex till min resa nu till Egypten

Fick jag varningar om att man inte skulle använda Kontokortet så mycket
de pågår tydligen bluff och bedrägerier på G!!
rekommenderade att man hade cash..
Nån fler som fått varningar?

Mvh Peter
Var någonstan i världen pågår inte detta skojeri med kontokort, är det bättre i Sverige???
Här får man ju vara observant så fort man går till en bankomat samt kontrollera bankomaten först innan man börjar trycka på knapparna
Försiktighet med korten gäller i alla länder
de e väl Klart
m
Av Peter62
2 okt. 2008 20:55
Citerat från kustaffe:
Citerat från peter62:
Nu när jag var och tog ut lite Euro och i Egp på Forex till min resa nu till Egypten

Fick jag varningar om att man inte skulle använda Kontokortet så mycket
de pågår tydligen bluff och bedrägerier på G!!
rekommenderade att man hade cash..
Nån fler som fått varningar?

Mvh Peter
Var någonstan i världen pågår inte detta skojeri med kontokort, är det bättre i Sverige???
Här får man ju vara observant så fort man går till en bankomat samt kontrollera bankomaten först innan man börjar trycka på knapparna
Försiktighet med korten gäller i alla länder
Detta är första gången jag får höra det , att dom varnar på Forex ,då jag hämtar ut pengar..
Annars är väl det ganska normalt att man är lite försiktig med användandet med kortet utomlands...

mvh Peter
2 okt. 2008 22:17
Citerat från peter62:
Nu när jag var och tog ut lite Euro och i Egp på Forex till min resa nu till Egypten

Fick jag varningar om att man inte skulle använda Kontokortet så mycket
de pågår tydligen bluff och bedrägerier på G!!
rekommenderade att man hade cash..
Nån fler som fått varningar?

Mvh Peter
Går du in på en bank och tar ut pengar på kortet så har jag ju svårt att tro att någon där skulle blåsa dig,
betänk att Forex är mån om att du ska hämta ut pengar hos just dom det är ju det dom lever på, de vill inte att vi ska klara oss själva med våra plastkort när det är dags att resa utomlands.
Bosse.
Av Rols
10 okt. 2008 22:20
Jag var i Kairo i mitten av 80-talet, så mina minnen är inte dagsfärska, men jag åkte inte i grupp så där kan jag kanske komma med något. Åkte på egen hand, tog en båt från Pireus ner till Alexandria, buss till Kairo. I Kairo var jag med en danska och en tyska, vi bodde alla på enkla pensionat i centrala Kairo.

En sak att tänka på i Kairo är att du måste hela tiden veta var du är och var du bor. Även om du har en bra karta så är det bara enstaka personer, t.ex. poliser med utbildning, som förstår kartan och kan visa dig vägen om du går vilse. Alla skyltar är på arabiska så du får hela tiden hålla koll på var du är. En bra regel är att vända sig om med jämna mellanrum för att se hur det ser ut när du går tillbaka.

Trafiken är olidlig och vissa gator korsar man mer eller mindre på egen risk. En ljusgrå skjorta på morgonen är mörkgrå på kvällen av allt damm från gatorna.

Men museet är sevärt, när jag var där kunde man fota med egen kamera utan blixt om man köpte en speciell biljett, har ingen aning om vad den heter då allt var på arabiska, men jag fick massor av bilder som guidade resenärer aldrig kan få. Pyramiderna är sevärda då bilder inte säger något om storleken.

Stölder på/kring turistställerna får man passa sig för, även inne i Kairo på dagtid. Och det finns massor av parfymbutiker och även tjuvar som vill utnyttja detta. Basarerna är sevärda men man behöver mycket sunt förnuft.
Av Doris32
26 okt. 2008 16:49
Kom in på denna tråd av en händelse..

Angående massakern i Luxor 97.
Var i Egypten 1996 på semester i 2 veckor... och besökte Hatchepsuts tempel och Luxor. Tanken har många gånger slått en att villken tur man har. Det hade lika gärna kunnat vara jag som vart där ett år senare. Som andra medlemmar sagt, det kan hända precis var som helst i världen och vem som helst... Skall man gå omkring och vara oroliga för vad som skall hända kan man inte leva fullt ut... Sedan kanske man inte behöver dras till de mest oroligaste delarna av världen.
Går man tillbaka och minns 11 sept i USA, 11 mars 2004 den värsta hitentills i europa i Madrid där 191 pers fick sätta livet till i flera bombexplosioner på flera tågstationer, Istanbul nov 2003 där 700 människor skadades och 60 talet dog,
2002 dödades 202 människor när tre sprängladdningar exploderade på nattklubbar i turistorten Kuta på Bali... alltså listan är lång...
Jag tror inte Egypten är mer osäkert en något annat land just i nuläge, Så många flyg som dagligen landar i Egypten med turister är desa händelser ganska få.. I Hurgadha landar det ett flyg vart 5 minut med turister från världens alla hörn. Men det betyder inte att man kan vara försiktig och följa med vad som händer..
*D*
Av Peter62
26 okt. 2008 17:39
Kan säga nu att det var helt säkert i Dahab iallafall.Men de hade några check-points efter vägarna...
trivdes alldeles utomordentligt bra,förutom att försäljarna och inkastarna,var väldigt påträngande.

Men det är det enda man skulle kunna klaga på.....

annars Helt Trygg!!

Mvh Peter
27 okt. 2008 12:53
Var någonstans kan man känna sig trygg numera? Knappast i vårt eget land heller. Det sker mord och skit överallt.
Och vad som händer härnäst och var, vem vet? Ingen vet!
Egypten är ett fantastiskt land, har varit ett par ggr i Kairo och vill tillbaka speciellt till min favorit restaurang Aqua på nya Four Season hotel. Vi flög sedan inrikes med Egypt Air till Hurghada, lätt som en plätt och hur säkert som helst.
Lycka till.
Mvh Eva
Av Hkn
27 okt. 2008 14:41
Några saker som ändrat sig sedan Rois var i Kairo:

- Det är verkligen inga problem att ta sig runt i Kairo för egen maskin. Jag gick, åkte tunnelbana (Afrikas enda) och åkte taxi. Skyltar på engelska är minst lika vanliga som arabiska. Tunnelbanan är busenkel att ta sig runt med och ett lämpligt ställe att slå sig i slang med Kairo-borna då den inte används av så många turister – alla är vänligt nyfikna och det var helskön stämning ombord. Många pratar engelska.

- Jodå, trafiken är ganska tät och visst står det still ibland men jag åkte taxi ganska friskt och det var sällan några större problem – när det är som värst påminner det om Stockholm då ena röret i Söderledstunneln är avstängt.

- På Egyptiska Museet vid Tahrir Square kan vi numera glömma att fotografera utan tillstånd. Kameror checkas in i en särskild liten barack innan du går in i själva museet. Man är överlag inte så glad i väskor och ryggsäckar. Allt scannas airport security style. Större saker måste du lämna ifrån dig. Vet inte om fototillstånd kostar något numera, men ring dem och fråga: +202-5782448
http://www.egyptianmuseum.gov.eg/home.html

- Basarerna är vänliga och inga problem att röra sig i. Många vill sälja saker till dig men det hör ju till en basar. Håll reda på väskan bara. Det är stundtals trångt.

Mina intryck är från 2006. Kairo är en höjdarstad. God tur, hälsar

:: hakan ::

PS. Ett ställe som INTE ändrat sig sedan mitten av åttiotalet:

- El Fishawy. Ett måste. Det är det mest berömda caféet i Khan-el-Khalili. Stället har inte haft stängt under en enda dag sedan 1773 (och inte en enda natt heller – det är öppet 24/7). 1988 års litteraturpristagare Naguib Mahfouz brukade hänga här. Alla taxi-chaufförer vet var det ligger.
Av Nickeb
17 dec. 2008 06:42
Citerat från sarahsarah:
Sånt händer i Sverige också!!!
Att man bombar turistmål och kidnappar turister?????? Det har jag totalt missat. När och var?

eller var det något annat än ursprungsinlägget du syftade på?
17 dec. 2008 17:41
Är för närvarande i egypten och reser, kan inte se några problem med att resa hit. Om man tänkt använda sig av lokalbussar i landet så bör man med min erfarenhet ha tid på sig då de kan våra något försenade.

Landets befolkning är hur trevliga som helst och inga problem att få hjälp när det behövs. Ett tips är att klä sig anständigt om man inte skämma ut sig själv, man är inte hemma med svensk kultur vilket många verkar tro i tex hurugada tyvärr.

Res på ett och två!

Mvh Daniel
19 dec. 2008 04:09
Hej,

Jag har länge bott i Egypten och håller på att göra en webguide till landet. Vore roligt att få lite kommentarer både innan och under din resa om vad du tycker jag borde ta med mer av.

sidan hittar du på:

http://egyptenguiden.wordpress.com/

Du kan även nå mig via min nystartade Facebook grupp "Resor till Egypten" som är tänkt att bli en samlingsplast för alla som har eller ska åka till Egypten.

Johannes
19 dec. 2008 12:23
Citerat från egyptenguiden:
Hej,

Jag har länge bott i Egypten och håller på att göra en webguide till landet. Vore roligt att få lite kommentarer både innan och under din resa om vad du tycker jag borde ta med mer av.

sidan hittar du på:

http://egyptenguiden.wordpress.com/

Du kan även nå mig via min nystartade Facebook grupp "Resor till Egypten" som är tänkt att bli en samlingsplast för alla som har eller ska åka till Egypten.

Johannes
Det var en mycket intressant sida du har om Egypten, även om jag inte har varit där.

Gilla
20 dec. 2008 09:14
Citerat från elgona:
massakern i luxor 1997,bombattentatet i sharm el sheik 2005
kinappning av turister i sept 2008
vad händer härnäst??
kan vi känna oss trygga i detta land??
Tycker väl inte att det händer så mycket mer elände där med turister inblandade än i andra stora turistmål, däremot kan jag personligen tycka att det är olustigt med dessa k-pist beväpnade vakter som finns litet här och där, jag förstår ju att de finns där för att jag och andra turister ska känna oss trygga men på mig har det precis motsatt verkan.
mvh. Bosse.
20 dec. 2008 09:38
Ha Ha!
det är rätt kul att läsa om hur olika vi som reser är, jag tycker att Kairo är hur sjukt, trångt,stökigt och skitigt som hellst medans andra älskar det,
kan väl hålla med om att en del stora städer jag besökt kan vara en omtumlande upplevelse men allt eftersom åren gått så har jag insett att stora städer inte är min grej speciellt inte om det är skitigt och stökigt och med en massa rökande gamla bilas överallt, jag är alltid gladast när jag kommer ifrån dom ( Städerna alltså)
He He! jag som blir mätt på skiten efter en dag i stockholm som inte direkt kan anses vara en storstad om du jämför mad tex. kairo,New york eller London och kan inte förstå hur man kan uppskatta att stå i t-baneköer och äta frukosten i bilkön på väg till jobbet Ha ha!
men å andra sidan så är det ju många som skulle bryta ihop av mygghelvetet uppe i fjällen där jag stortrivs det är ju tur att vi är så olika.

Detta hade inte med säkerheten i egypten att göra men jag kunde inte låta bli att reflektera över hur olika vi är, jag kan väl inte påstå att jag som man kände mig osäker på kairos gator, däremot trivdes jag inte där men det är ju en helt annan historia.
mvh. Bosse.
Citerat från hkn:
Några saker som ändrat sig sedan Rois var i Kairo:

- Det är verkligen inga problem att ta sig runt i Kairo för egen maskin. Jag gick, åkte tunnelbana (Afrikas enda) och åkte taxi. Skyltar på engelska är minst lika vanliga som arabiska. Tunnelbanan är busenkel att ta sig runt med och ett lämpligt ställe att slå sig i slang med Kairo-borna då den inte används av så många turister – alla är vänligt nyfikna och det var helskön stämning ombord. Många pratar engelska.

- Jodå, trafiken är ganska tät och visst står det still ibland men jag åkte taxi ganska friskt och det var sällan några större problem – när det är som värst påminner det om Stockholm då ena röret i Söderledstunneln är avstängt.

- På Egyptiska Museet vid Tahrir Square kan vi numera glömma att fotografera utan tillstånd. Kameror checkas in i en särskild liten barack innan du går in i själva museet. Man är överlag inte så glad i väskor och ryggsäckar. Allt scannas airport security style. Större saker måste du lämna ifrån dig. Vet inte om fototillstånd kostar något numera, men ring dem och fråga: +202-5782448
http://www.egyptianmuseum.gov.eg/home.html

- Basarerna är vänliga och inga problem att röra sig i. Många vill sälja saker till dig men det hör ju till en basar. Håll reda på väskan bara. Det är stundtals trångt.

Mina intryck är från 2006. Kairo är en höjdarstad. God tur, hälsar

:: hakan ::

PS. Ett ställe som INTE ändrat sig sedan mitten av åttiotalet:

- El Fishawy. Ett måste. Det är det mest berömda caféet i Khan-el-Khalili. Stället har inte haft stängt under en enda dag sedan 1773 (och inte en enda natt heller – det är öppet 24/7). 1988 års litteraturpristagare Naguib Mahfouz brukade hänga här. Alla taxi-chaufförer vet var det ligger.
27 dec. 2008 19:18
Jag har varit i Egypten 3 gånger nu och har inte behövt känna mig ett dugg orolig. Har då varit till Hughada, Sharm el Sheikh och Dahab.
Av Elgona
27 dec. 2008 21:57
osäkerhet kan ju vara på många olika vis..
en kväll i cairo så jag sklulle gå o köpa champo på ett apotek,,
vad hände,mannen som stod i butiken sa plötsligt..så läcker du e,jag skulle vilja kyssa dej,,jag sa då förståss att jag skulle ju köpa champo,,då gick han o låste dörren.o tog tag i min arm o höll fast mej...
jag sa att jag går till polisen o anmäler dej,o då släppte han taget....
jag gick därifrån utan att ha handlat...
Gick till polisen o beskrev mannen o affären han arbetade i...sen vet jag inte vad som hände...
antagligen har han inget jobb mer..
en liknande händelse var de i hurghada en gång....
liknande händelser händer i egypt hela tiden....
maria
27 dec. 2008 22:13
Citerat från elgona:
osäkerhet kan ju vara på många olika vis..
en kväll i cairo så jag sklulle gå o köpa champo på ett apotek,,
vad hände,mannen som stod i butiken sa plötsligt..så läcker du e,jag skulle vilja kyssa dej,,jag sa då förståss att jag skulle ju köpa champo,,då gick han o låste dörren.o tog tag i min arm o höll fast mej...
jag sa att jag går till polisen o anmäler dej,o då släppte han taget....
jag gick därifrån utan att ha handlat...
Gick till polisen o beskrev mannen o affären han arbetade i...sen vet jag inte vad som hände...
antagligen har han inget jobb mer..
en liknande händelse var de i hurghada en gång....
liknande händelser händer i egypt hela tiden....
maria
LIKNANDE HÄNDELSER HÄNDER HELA TIDEN I EGYPTEN, sån´t skitprat . Har aldrig hört talas om detta under mina 10 resor i Egypten men för det kan jag inte säga att det inte hänt men däremot kan jag vara säker på att det kan hända i andra länder oxå, ÄVEN I SVERIGE
Av I_or
28 dec. 2008 15:31
Citerat från elgona:
osäkerhet kan ju vara på många olika vis..
en kväll i cairo så jag sklulle gå o köpa champo på ett apotek,,
vad hände,mannen som stod i butiken sa plötsligt..så läcker du e,jag skulle vilja kyssa dej,,jag sa då förståss att jag skulle ju köpa champo,,då gick han o låste dörren.o tog tag i min arm o höll fast mej...
jag sa att jag går till polisen o anmäler dej,o då släppte han taget....
jag gick därifrån utan att ha handlat...
Gick till polisen o beskrev mannen o affären han arbetade i...sen vet jag inte vad som hände...
antagligen har han inget jobb mer..
en liknande händelse var de i hurghada en gång....
liknande händelser händer i egypt hela tiden....
maria
Vad har du för belägg för ditt påstående att "liknande händelser händer i Egypten hela tiden"? Är det du personligen som ständigt har drabbats? Annars, varifrån har du fått de uppgifterna?
Av Elgona
28 dec. 2008 16:40
Citerat från i_or:
Citerat från elgona:
osäkerhet kan ju vara på många olika vis..
en kväll i cairo så jag sklulle gå o köpa champo på ett apotek,,
vad hände,mannen som stod i butiken sa plötsligt..så läcker du e,jag skulle vilja kyssa dej,,jag sa då förståss att jag skulle ju köpa champo,,då gick han o låste dörren.o tog tag i min arm o höll fast mej...
jag sa att jag går till polisen o anmäler dej,o då släppte han taget....
jag gick därifrån utan att ha handlat...
Gick till polisen o beskrev mannen o affären han arbetade i...sen vet jag inte vad som hände...
antagligen har han inget jobb mer..
en liknande händelse var de i hurghada en gång....
liknande händelser händer i egypt hela tiden....
maria
Vad har du för belägg för ditt påstående att "liknande händelser händer i Egypten hela tiden"? Är det du personligen som ständigt har drabbats? Annars, varifrån har du fått de uppgifterna?
du får tro på ordet,tror du att jag hittar på..de gör jag verkligen inte...
de är upp till dej om du vill tro på de som skrivs eller ej...
trist att du ifråga sätter,,
Av I_or
28 dec. 2008 17:12
Jag ifrågasätter inte ditt ord. Men du säger att det händer i Egypten hela tiden. Frågan var, om det gäller dig personligen eller om det är andra kvinnor som drabbats. I så fall, varifrån har du fått uppgifterna? Vad är fakta?
Diskussionen är stängd för nya svar