Dyrt att betala med kort i USA?

27 juni 2011 15:58
Visningar: 9788
Hej!
Jag ska snart åka till Las Vegas och L.A och en kompis sa till mig att de är jätte dyrt att betala med kort och att man ska hålla sig till kontanter. Jag tycker att de låter lite konstigt så jag tänkte att de är bäst att fråga er som varit där. Jag har Visa kort.

Tacksam för svar

/Martina
27 juni 2011 16:44
Skaffa ett ICA kort, gratis uttag..finns kanske andra oxå..
Av Hawaii
27 juni 2011 17:26
Betalar du med kort får du den lägsta växlingskursen.
27 juni 2011 18:41
Min erfarenhet är att det ofta blir billigare att betala med kort, kursen är ofta bättre, kommer inte ihåg några pålagor förra året när vi var i Vegas, eller nånannanstans i USA...den där konstiga skatten dom tar ut ibland o ibland inte när man handlar åker man ju på hur man än betalar..
Av Hawaii
27 juni 2011 19:31
"Den konstiga skatten" är en "sales tax" som dels varierar mellan delstaterna och dels också beror på vad man köper. Matvaror är ofta undantagna t.ex. Och den är aldrig inkluderad i det annonserade priset.
27 juni 2011 19:56
Vet ingen bank som tar någon avgift för att man betalar med kortet, däremot tar många ett valutapåslag (sämre växlingskus, som ju är en dold avgift)) därför kan det vara vårt att leta upp ett bra kort med så lite avgifter som möjligt. ICA-bankens och GE-moneybanks kort kan t.ex. vara värda att titta på.

Vid kontantuttag så tar företaget som äger Bankomaten i regel en avgift, denna varierar, sen tar många svenska banker en uttagsavgift samt också ofta ett valutapåslag.
Forex tar en avgift fast den är också inbakad i kursen därför är det även när det gäller att skaffa kontanter värt att leta upp ett bra kort. Uttag med bra kort blir billigare än att växla hemma, men billigast är det att betala med kort, det är dock kanske inte alltid man vill göra det p.g.a. att det inte känns riktigt tryggt alla gånger och lite kontanter lär man alltid behöva.
27 juni 2011 21:40
Tack för alla svar. Jag tänkte väl att de vore konstigt att de skulle vara dyrare att betala med kort men man måste ju kolla upp allt innan man åker :)
Av Annl
28 juni 2011 06:25
Hej,'

Viktigt när du betalar med kort är att betala i lokal valuta - vid några tillfällen har vi fått frågan om vi vill betala i svensk valuta eller Euro och det skall man inte välja eftersom dessa alltid har sämre kurs. Så det är dollar som gäller fullt ut!