Dublin

Av Fredros
20 maj 2013 21:42
Visningar: 2933
Vilket är Ditt bästa tips för turistbesökaren !

Nyss hemkommen från Dublin kan jag konstatera att ingen attraktion kommer i närheten i popularitet av Guinness Storehouse med på högsäsong 8-9 tusen besökare per dag. Visst det är en mycket genomtänkt supergrej, flera våningar med aktiviteter och informationer för att högst upp sluta i en 360 graders panorama-rum med utsikt över hela Dublin och ett glas guinness till alla !
Men Du kanske har andra förslag ?
Av Fredros
24 maj 2013 23:04
I väntan på fler tips för Dublinbesökaren här ytterligare ett förslag :

Strax söder om Dublin, vackert vid havet, ligger byn Blackrock med marknad lördagar - söndagar.
Ett ovanligt grepp här: spara biljetten o leta upp marknadskontoret och Du erhåller en voucher på reskostnaden att handla för på marknaden ! Bl a second hand books !
25 maj 2013 16:29
Jag håller med om att Guinness var kul - men beroende på när man är där på året och dagen så kan det ofta vara fullsmockat med folk, så man inte kan sitta och njuta däruppe. Vi satt en trappa ner utan utsikt :(
Av Babbo
25 maj 2013 17:16
Citerat från Nisse2ears:
Jag håller med om att Guinness var kul - men beroende på när man är där på året och dagen så kan det ofta vara fullsmockat med folk, så man inte kan sitta och njuta däruppe. Vi satt en trappa ner utan utsikt :(
Det lät inte så kul. Vi satte oss på golvet......! Då fick vi i alla fall utsikt.
Mitt tips är att skippa utställningen och ta hissen direkt upp till baren. Då slipper man entréavgiften. Tycker "utställningen" är överreklamerad.

Vill man provsmaka öl så är Porterhouse i Temple Bar ett bättre tips. Dom har inte Guinness, bara sin egen öl, stouts, ales och lagers. Förr kunde man få in en liten bricka med fem öl för provsmakning. Vet inte om det är så nu också. Bra Pub Grub har dom också......
Av Desires
25 maj 2013 17:38
Och vi var där en påskhelg, då Guinness var proppfullt, inte så kul! Vi tog oss upp till baren men det var så knökat med folk att man fick turas om att vara framme vid fönstren, så att man alla fall kunde få en skymt av den fina utsikten över Dublin. Håller med Babbo att det nog finns mysigare platser att testa öl på....

En udda sevärdhet som vi "snubblade över" genom att vi började språka med en en präst var ett besök i ”St. Michans’s Church” – för att titta på mumier. Men den största behållningen med denna kyrka var guiden, den mycket engagerade guiden var smått tokig men kul att lyssna på!

Ett annat tips är att ta pendeltåget från Connolly Station till den lilla pittoreska fiskebyn Howth - ca 1,5 mil ifrån Dublin. Tåget tog bara ca 20 min. Mysig stad, där kan du även ta ett dopp eller vandra på hedarna i den typiska irländska landsbygdsmiljön. Ät gärna på The House, som serverar fisk som smälter i munnen, vad vi hört....Den ligger på 4 Main Street. Den har fått väldigt goda recensioner, tyvärr var den stängd när vi var här.

Ja Dublin är verkligen en stad med gemytlig stämning, vänliga människor och ett häftigt publiv!

Vill ni se foton o få mer Dublin-tips kan ni titta in här http://www.desires.se/#post146
Av Fredros
27 maj 2013 20:34
Flera nämner Guiness !

I vårt sällskap valde en medlem att avstå från besöket med hänvisning till "gillar ej guiness!". Någon här tipsar om att ta hissen direkt till toppen o utsikten !
Båda dessa inställningar leder till att man går miste om det som för mig var den största positiva överraskningen:
Promenaden uppåt med ett varierat genomtänkt utbud av aktiviteter ! Bl a kunde man på en våning gå en "snabbkurs" i hur man skapar en perfekt guiness! Glasvinkel, väntetider, reglagets olika lägen o funktion !
Efter "examen" får man sitt diplom !
Även vid vårt besök var det proppat med folk på utsiktsplanet. Många var supporters till ett franskt rugbylag som spelade final i Dublin. Dessa klämde i med egen allsång med en "himmelsk" stämning som följd! För att njuta av utsikten borde vi ha undvikit veckoslutet och valt t ex en vardagsförmiddag !
Den som vill studera detta mera:
http://www.guinness-storehouse.com

Vill f ö instämma i Desirees berättelse från sitt besök:
"'Dublin är en trevlig stad med vänliga människor och kul publiv.
Perfekt för en weekend !"

Vi var 12 personer som reste ihop till Dublin och alla slogs av folks "vänlighet" !
Av Gabjac
13 juni 2013 16:07
precis hemkommen från Dublin! Åkte nu i söndags och kom hem idag! (9/6-2013 - 2013 13/6) Mestadels var jag i Dublin men i tisdags så åkte jag in till Belfast, direkt bussar går varje timme på dygnet! Håller med dom flesta här! Guinnes storehouse var mycket fint ! en jag verkar ha haft mer tur än er! Då det inte var så mycket folk i montern där uppe! Och jag hade extrem tur med vädret! Museumen var jävligt nice måste jag säga! "Dublinia" ligger vid christ church chatedral och handlar om dublin från det att vikingarna kom och byggde upp staden till sena medeltiden! Som Svensk var man väldigt välkommen där och personalen snackade mycket med en! För övrigt rekommenderar jag en resturang precis brevid christ church chatedral som heter "Bull & steakhouse" Kan nog utan att tveka ha käkat den godaste Kycklingwrapen där!!! Förövrigt tycker jag att Dublin bjuder på det mesta och har nånting för alla smaker och alla typer av resenärer :p ! Allt från Backpackers till den mer lyxiga pensionärs semestern!

Skulle kunna skriva stört mycket om Dublin, riktigt fin stad men har inte så mycket tid! Men avslutar med att säga att Dublin är en stad att besökas!
Av Hille_b
14 juni 2013 13:58
Vi var 4 vuxna som var i Dublin förra året under påsk och jag rekommenderar verkligen staden och landet. Fantastiskt mysigt och trevligt.
Som många av er andra var vi också på Guinness storehouse och visst var det lång kö in, mycket folk och stundtals trångt, men ölen är himmelsk och det känns ändå som att det är något man "måste göra" när man är i Dublin.
Vi var där i nästan 5 hela dagar och vi hann att promenera runt i nästan Dublin på den tiden. Jag rekommenderar verkligen att se staden på det sättet. Enkelt att stanna och hoppa in i en trevlig butik eller pub när man känner för det och kan anpassa tider och färdväg efter ens eget tycke och smak. Att köra bil i stan rekommenderas inte, trångt, mycket enkelriktat och svårt att hitta bra parkeringar. Vi testade inte heller Hop on Hop off bussarna då de var ganska dyra och det var som sagt trevligt att promenera. Enkelt att skaffa en karta med turistbussarnas färdväg utmarkerad så är det bara att promenera samma väg!

Vi hyrde också en bil och spenderade 2 dagar med att åka runt lite då det är en förhållandevis liten ö. En dag körde vi till Galway som ligger tvärs över ön från Dublin sett. Tog bara ett par timmar bara och fin motorväg hela vägen. En annan dag styrde vi kosan söderut mot Kilkenny och njöt av småvägar och vackra vyer.

Det finns också mängder av vackra kyrkor och gamla byggnader att titta på för den som är intresserad.
Av Fredros
15 juni 2013 21:49
Ytterligare ett tips för Dublin: att resa kan vara ett sätt att lära ! Här ett samtalsämne: Gaeliska !

Först blir man i Dublin förvirrad av att alla skyltar är på två språk: ett man förstår: engelska, ett obegripligt !
Obegripligt att man aldrig hör någon tala detta språk i Dublin.
Obegripligt att detta språk är obligatoriskt i flera år i skolan.
Obegripligt att detta bara fortsätter utan att en folkopinion vill stoppa denna enorma satsning som bara är levande i vardagen för ett par procent av irländarna !

Gå gärna till Rememberence Park(eller varsomhelst) här minns man alla dem som dött för Irland. Stora stentavlan har samma text i två versioner: en jättetext på gaeliska, en i hörnet med liten text på engelska.
Prata med folk om språkfrågan ! Ett vanligt svar visst va jag duktig på gaeliska i skolan, men sedan ha jag aldrig använt språket. Engelsmännen har i historien trampat på Irland, men vårt språk är genuint vårt eget.
Det är vår själ.