Bra tips för lugn greklandsresa med barn?

23 jan. 2008 16:05
Visningar: 12443
Hej,
Jag tar tacksamt emot bra tips för ensamstående mamma med tvååring för resa i Grekland. Jag vill åka billigt, bra och lugnt och stillsamt till Grekland under en vecka nu i vår. Några favoritresmål som ni kan tipsa om? Andra bra tips och idéer tas tacksamt emot!
/lillanpillan
24 jan. 2008 09:09
Jag skulle välja Cypern. Kanske inte Ayia Napa, men Limasol. I Grekland är det bara/mest stenstränder, vilket jag inte tror är det bästa om man har en tvååring med sig. Dels gör det ont att gå på, ( och du får bära!) dels kan man inte bygga och leka i samma utsträckning.
Sen är det nog varmare på Cypern än på fastlandet på våren
När jag var tonåring var vi på semester i Loutraki. (fastlandet GR) Det är nog precis så lugnt som du efterlyser. Kolla om det finns kvar som resmål - länge sedan jag var tonåring . ;)
Av Pean654
24 jan. 2008 09:20
Var i Grekland har du varit om du mest hittat stenstränder? Min erfarenhet är en helt annan. Naxos, Skiathos, Thassos , Kreta mfl har helt underbara, barnvänliga sandstränder. Till Kreta och Skiathos flyger man direkt medan Naxos och Thassos får man åka båt till.
Lycka till Lillanpillan! Grekland är underbart!
29 jan. 2008 19:14
Hej!
Agistri ligger en timmes båtfärd från Pireus via Egina.Bra och enkel transfer.I byn Skala finns en långgrund sandstrand där vattnet blir varmt och skönt.Det är lite trafik och finns många bra restauranger och många hotell med kokmöjligheter.På helgerna kommer grekerna dit så då är stranden ganska full.Byn Milos ligger knappt 1,5km därifrån.Det går att bada där också men är inte lika fin strand.Byn är väldigt genuin.Jag har varit där ca 10ggr sen -93 och har följt utvecklingen till turistanpassning.Från början fanns det inte en enda bil(bara en buss)inga trottoarer mellan byarna och inga gatlysen.Det är fortfarande charmigt där och ett bra ställe för barn.
Men tidpunkten spelar ju stor roll.Det är varmast på Kreta,Rhodos och framför allt Cypern om du ska åka tidigt i vår.Det är nog bara på Cypern det går att bada innan början av juni.../Ingrid
30 jan. 2008 04:54
Hej !

Har varit på Kreta, Kos och Zakynthos, men "bara" Zakynthos med barn (min son, då 3 år).

Jag skulle av dessa öar välja Laganas, Zakynthos igen, för...

+ Ingen jobbig biltrafik (när jag och min dåvarande sambo var på Kreta kunde vi knappt gå över vägen för att äta frukost, körde som galningar precis 1 m utanför hotellet, inget om man har barn...)
+ Ett underbart vattenland
+ Samt att man kan gratis, utan att boka något se både havssköldpaddor och annat...
+ Sanden på stranden gåt utmärkt att leka i...

Innan du bestämmer dig, titta in på Kahlimera.se

Ha en bra resa !!!