Boka motell eftersom i USA?

21 apr. 2010 12:20
Visningar: 3379
Jag har varit och bilat i USA tidigare, och har då alltid bokat hotell/motell i förväg. Nu planerar jag en biltur där igen till hösten, i nord-östra USA bl.a, och undrar om det är nån som vet om det är enkelt att få tag på boende bara efter vägarna, utan att förboka? Undrar också vilket som är billigast: förbokat eller när man är på plats?
Av Isnor
21 apr. 2010 21:28
Under vår USA-resa (Iowa, Illinois, Wisconsin) i oktober hittade vi en kedja, Country Inn & Suites, som inte var de allra billigaste men som blev en riktig favorit. För ett rum för hela famljen (2 vuxna+2 ungdomar) betalade vi 70-100 dollar per natt. Vi visste då att vi fick oerhört fräscha rum och ordentlig frukost. Bodde på fem olika Country Inn-hotell och var väldigt nöjda. Visst kunde man lätt hitta motellrum för halva priset där det inte ingick någon frukost som du fick lägga pengarna på istället. Dessutom ingen garanti för hur fräscht rummet skulle vara.
Vi bokade inte i förväg utan planerade efterhand som vi körde efter den hotellförteckning som vi fick på fösta stället. Hade laptop med oss och priserna skiljde sig inte från att ringa dit.
Lycka till!
Av Daytona
22 apr. 2010 05:50
Vi har gjort flera road trips i USA och aldrig bokat i förväg. Ibland har vi tom fått rabatt för att vi kommit sent på kvällen.
22 apr. 2010 07:36
Tack för svaren! Det låter ju jättebra! T.ex 100$ för 4 personer är ju riktigt prisvärt!
Det blir nog ett "startpaket" i New York, sen låter jag resten vara o-bokat. Tycker det verkar roligare också att inte ha allt så utplanerat, då kan man stanna en natt extra på nåt fint ställe, om man känner för det. Sånt är ju svårt att veta i förväg.
8 maj 2010 10:57
Hej!
Vi bilade i Californien och Nevada (L.A - Las Vegas - San Fransisco - L.A.) i höstas och hade bara förbokat första natten i L.A.
På Travelodge som är helt okej kedja om man vill ha bra pris. Just den i L.A. var RIKTIGT fin med fräscha rum och schysst poolområde.

Tanken var att vi skulle kolla upp hotell längs vägen via Internet Cafén (bortskämda från Asien)
men Internet Cafén är lååångsamma och svindyra i USA (iaf i de stater vi var i) så vi gav upp på det rätt snabbt.

Det är ju både för- och nackdelar med att förboka:
Fördelen är, precis som du skriver, friheten att kunna bo var och hur länge man vill.
Nackdelen att det kan bli rätt körigt/trist att behöva "slösa" semester-tid på att kolla runt och jämföra (ibland flera ställen) på eftermiddagen/kvällen.
Ibland vill man ju bara checka in snabbt men för ett bra pris :)

Vet inte med just Nord-östra USA men just i Las Vegas var det myyyycket billigare att förboka. Vi gjorde det i Las Vegas på I-net Café samma dag vi checkade in.
"Turistiga" städer som L.V. har ofta specialerbjudanden och deals (t.ex. mkt billigare att på en extra natt etc.) på nätet som man går miste om över disk.

Ja, lite för och emot där men hoppas det hjälpte något :)
Trevlig resa! /Anneli
Av Erc
10 maj 2010 20:34
Jag har bilar runt en hel del på både väst- och östkusten och rekommenderar (om möjligt) att ta med en laptop* och boka kommande dag/dagars boende allt efter som. I princip alla hotell och motell har gratis eller billig trådlös internetuppkoppling. Själv har jag skaffat en enkel netbook för just resesurfandet - de kostar från 2000.

*alternativt en vettig smartphone med fungerande webbläsare.
11 maj 2010 19:44
Tackar för tipsen! Har kollat runt på lite hotell på nätet, och vissa har väldigt bra priser om man bokar i förväg, så vi har valt att förboka det mesta. Men några ställen lämnar vi o-bokade, och tänker boka det på plats, så att vi får prova på det också :)