Boende på Ko Lipe

6 jan. 2008 20:21
Visningar: 1611
Vi (familj med 2 barn) ska åka till Ko Lipe och letar efter ett bra och trevligt boende. Vi har tittat på Bundhaya resort, Castaway och Lipe resort då dessa har familjerum. Kan någon som varit där berätta om dessa ställen och gärna ge några rekommendationer. Har läst mycket negativt om Castaway resort på olika reseforum. Stranden ska vara nedskräpad, maten dyr och ägarna inte speciellt trevliga. Annars ser stället fint ut på hemsidan. Tacksam för tips och synpunkter.
Av Karten
21 jan. 2008 14:04
Hej,

Jag och min familj var på Ko Lipe en vecka runt Jul och bodde på Lipe Resort. Läget var helt perfekt men bungalowserna börjar bli lite slitna men ändå OK. På Pattaya beach som är huvud beachen är det endast Lipe Resort som har bungalows utmed stranden övriga resort bungalows ligger annars med restaurangen längst ut och sedan ligger alla bungalows innanför, dvs du ser inte vattnet från någon bungalow.

Castaway bungalows såg jag inte till men Bundhaya som ligger längst ut i öster på Pattaya beach är den nyaste och fräschaste resorten på ön men även där ligger alla bungalows innaför restaurangen och utan strandutsickt. Det verkar som att de senast etablerade resortena på Pattaya beach inte fått så lång strand tomt så att de kunnat bygga beach front bungalows.

Varin resort på Pattaya beach är också enligt en annan svensk familj OK men de har heller inga beach front bungalows.

Vill ni ha beach front bungalows så rekommenderar jag Lipe Resort.
Prioriterar ni nytt och fräscht så är det Bundhaya som gäller.
Bokar ni Lipe Resort så se till så att ni får "New Style Bungalows" (senast byggda). De gamla delen väster om restaurangen är delvis under ombyggnad.

På den östliga strandens norra ände ligger det annars ett fantastiskt fint ställe som också har stora fina bungalows och som heter Mountain resort (mountainresortlipe.com, tyvärr bara på Thailändska men ni kan hitta tel.nr).
Resorten ligger på en höjd med trappor ned till stranden. Bungalows och läge är både fräscht och billigt. Men närheten till fler restaurang blir mindre samt att Lipe´s shopping (om man nu måste ha det) ligger på stigen mot Pattay beach ca 20-25 min gångväg från Moutain R.

Sedan kan jag (om ni inte redan känner till det) rekommendera Ko Bulone som ligger norr om Lipe. Det är ca 1,5 timma med båt från Pakbara och ca 2,5 från Lipe.
Vi bodde på Pandsand resort (http://www.pansand-resort.com/ps_english/01_pans.html) som var mycket bra. Det finns sedan ytterligare Marine Resort och Bulone Resort.
Ön är fantastisk lungn med fin snorkling utanför stranden och bra mat på samtliga 3!! restauranger.

Undrar ni något mer så skriv gärna på "(Logga in för att se e-postadress)".

mvh joakim