Berlin - 4 dagar

29 mars 2012 08:25
Visningar: 16664
Hej! Vi är ett par i 45-års åldern som tänker åka till Berlin i slutet av april. Det är vårt första besök i Berlin och nu efterlyser jag tips på allt.
Jag älsjar guidningsturer, min man är inte lika intresserad av det, så jag försöker blanda både och. Vi räknar med att ta en guidad rundtursvandring första dagen för att få en överblick över staden.
Funderar på att åka till Sachsenhausen, men skulle vilja höra några synpunkter om det. Bör man ta en guidad tur eller resa på egen hand?
Eventuellt en Trabant tur finns på önskelistan, TV-tornet och Riksdagshuset är planerade. Lite shopping blir det och som jag förstår så är det ofta stängt på varuhusen, stämmer det?
Vill gärna ha tips på restauranger!
Tack på förhand
Catharina
Av Ap65
29 mars 2012 11:09
Hej!
Berlin är en underbar stad. Hoppas ni får tur med vädret och kan njuta av alla restauranger, kaféer och barer som finns överallt. Prova också en Currywürst i något gatstånd.
Vår resa med jobbet var fixad med fasta matställen, kommer tyvärr inte ihåg namnen.
Shopping finns det gott om, längst med hela Kurfürstendamm har du dels det stora varuhuset KaDeWe som har allt. Besök deras våning med mat och delikatesser, våningen över finns så man kan äta och ta lite vin och se på utsikten. C&A har bra och billiga kläder, men det finns affärer som Esprit, Desigual m.fl
och så väskor och skor.
Att se, bra med en bussguidning som tar en runt lite mer än vad man orkar gå men det finns också Trabant guidning eller Segway guidning, men man ser väldigt mycket hisoria, murrester och minnesmärken när man går runt i staden. Muren, checkpoint charlie + ev muesumet över det, Brandenburger Tor, promenad längst Unter den Liden (paradgatan).
Vi var också på en guidning som hette Berlin Unterwelten , där man fick gå ner i skyddsrum som låg under en tunnelbanestation och höra berättelser om hur det varit och hur folk klarat sig eller ej. http://www.expressen.se/res/europa/berlin-ett-underjordiskt-aventyr/
Man hinner inte allt, så det är en stad att komma tillbaka till igen.
Hoppas ni får en riktigt bra weekend!
Av Ziesta
29 mars 2012 14:12
Hejsan,

Jag var i Berlin förra våren, en trevlig stad! http://www.reseguiden.se/forum/resor/en-solig-weekend-i-berlin-5255

Om du gillar guidade rundturer & är historieintresserad måste jag tipsa om turen Third Reich som går till några av tredje rikets nyckelplatser. Skrämmande att känna historiens vingslag.
http://www.berlinwalks.de/tours_thirdreich.html

Några tips på sevärda platser:
• East Side Gallery - del av muren i sydöstra Berlin som är täckt med konstverk
• Förintelsemonumentet med ett hav av betongblock - gripande!
• Stadsdelen Prenzlauer Berg. Om ni är här på en söndag och gillar marknader ska ni gå till Mauer park.
• Mur-museet vid Checkpoint Charlie

Har även skrivit en liten guide om staden: http://www.reseguiden.se/reseguider/berlin-for-nyborjare-3924
Av Annl
1 apr. 2012 08:01
Hej,

Berlin är en fantastiskt spännande stad som dessvärre är underskattad av många svenskar.

Många tips har du redan fått och ännu fler kan du få om du söker på gamla trådar på Berlin.

Ett bra tips angående Riksdagshuset som kan vara bra att veta är att man numera inte bara går dit och ställer sig i kön och väntar på att få komma in. I stället fungerar det så att man måste fixa biljetter i förväg (kostar inget).

Om ni inte redan bokat boende så är mitt tips att ni bör bo i de östra delarna, t,ex, Mitte eller så. Det är i gamla öst som det numera är det är mest hippt och det finns massor av butiker och restauranger.

En båttur på Spree är inte så dumt heller.

Området runt Humbolt Universitetet är kul och där finns mycket att se.
Av Fdr
1 apr. 2012 11:03
Jag har en liten fundering som förhoppningsvis ni som vart i berlin lite kan svara på.
Skall vara i berlin ett dygn och tänkte i stort sett bara besöka Berlin Zoo och kika på Bao Bao, jättepandan.
Men min fundering är såhär, vad kostar det att åka taxi? från tex ett hotell i Mitte till Schönefeldt flygplats?
Alternativt från Zoo till hotellet osv.
Varje gång jag vart i Tyskland har jag haft bilen med mig och är inte någon direkt kollektivtrafikperson,
Så vad kostar det att ta sig runt staden med taxi? I sverige kostar ju taxi hur mkt som helst...

Skulle också denna gång jag är där vilja se vad som är kvar av berlinmuren, missade det förra gången jag var där, är det "checkpoint charlie" man skall ta sig till eller är det bara en turistfälla?

Tusen tack.
Av Peter_o
1 apr. 2012 18:05
Det beror väl på vad du lägger in i ordet turistfälla. Checkpointen är numera bara en liten kur som står mitt i gatan, du kan se den på Google/Karta. Sedan har du ett museum strax intill som ger lite mer.

Muren finns några km därifrån, på Bernauer Strasse
/PeterO
Av Fdr
1 apr. 2012 22:39
Turistfälla tycker jag e nåt som inte är autentiskt utan fabriserat eller återskapat/dramatiserat istället för "på riktigt" om du förstår hur jag menar.

Tack för tipset, skall försöka få med mig en glimt av muren där då.
Då återstår bara min fråga ang taxikostnader i Berlin...

Någon som har en aning?
Av Annl
2 apr. 2012 07:19
Hej igen,

Och i anslutning till muren på Bernauer strasse finns ett mycket intressant museum angående muren och man kan dessutom gå ut på en balkong och där kan du se över muren där man kan se vakttornet, minerade marken, taggtrådd m.m. - alltså precis som det såg ut. Mycket intressant som sagt!
Citerat från peter_o:
Det beror väl på vad du lägger in i ordet turistfälla. Checkpointen är numera bara en liten kur som står mitt i gatan, du kan se den på Google/Karta. Sedan har du ett museum strax intill som ger lite mer.

Muren finns några km därifrån, på Bernauer Strasse
/PeterO