Behandla andra som man själv vill bli behandlad? Tips mottages tacksamt!!

Av Lillam
24 okt. 2009 13:07
Visningar: 818
När vi kommer till Thailand ska vi hälsa på henne. Vår vän. Som städade och slet då vi var där sist. För länge sen.
Få se lite av det "riktiga" Thailand. Inte bara se vad vi turister varit med och skapat.
Funderar på hur vi ska kunna hjälpa henne och hennes vänner. På bästa sätt. Pengar? Saker? Ja, vad behöver dom?
Vi skickade pengar då tsunamin kom. Det var mycket uppskattat.
Men finns det annat vi kan göra för att hjälpa? Inte bara roffa åt oss av detta paradis som inte bara är ett paradis. Jag tänker då på fattigdom och sexhandeln. FInns det något barnhem på Phuket vi kan bidra nåt till?

Det gör ont då jag tänker på detta. Är det bättre att inte åka? Men nog behöver dom oss..turisterna?

Jag tänker på när tsunamin kom. Då tog thailändarna hand om svenskarna först. Lät sina egna ligga i korridorer och vänta. I alla fall sägs det så. Jag var inte där. Inte då. Inte det året.Tack och lov.
Å hur behandlar då vi thailändarna när dom kommer till Sverige? Jag har hört det. Jag har sett det. Dom skickade hit och blev lovade guld och gröna skogar. Eller röda eller blå. Bär.
Jag såg tacksamma människor som fick hjälp med kläder och mat av medmänniskor här hemma. För dom som kommit hit trodde dom kom till ett litet himmelrike. Å så kom många av dom hem fattigare än någonsin.

Ja...hur hjälper vi till på bästa sätt och samtidigt njuter av detta underbara land?
Tips mottages tacksamt!
24 okt. 2009 13:47
Vi åker till vänner i Thailand och hälsar på. Vi tar bland annat med oss kläder. Vi fyller upp vikten på väskan med kläder som vi köper på Röda Korsets Kupan bland annat. Det är väldigt uppskattat. Till barnen tar vi med Pippi Långstrumpdockor och böcker om bland annat Pippi på engelska. Dom läser ju engelska i skolan och träning ger färdighet. Saker från Sverige är alltid uppskattat, som små nyckelringar. Sist vi var ner gjorde vi en almanacka med bilder av oss och familjen. Thailändarna är väldigt stolta av att ha vänner i Sverige. Dom säger att dom har släktingar i Sverige.
Kan dom ta sig ledigt så är utflykter uppskattat. Vi har märkt att dom inte rest så mycket i sitt land. Vi har tagit med våra vänner på utflykt i djungeln och sen har vi varit ute och fiskat med dom. Fastän dom bor vid havet så har dom sällan varit ute på det.
Jag vet att det finns ett barnhem i Khao Lak. Dom tar säkert emot donationer. Utanför Phuket stad finns annars ett projekt där dom räddar gibbonapor och försöker att få tillbaka dom till sin naturliga miljö. Apor tas ofta som barn från sina mödrar och har som gulledjur på bland annat barer. Det är inte ovanligt att dom drogas. Dessa apor försöker man rädda. Allt är på frivillig basis. Det heter The gibbon rehabilitation projekt och ligger vid Bang Pae Waterfall, Pa Klock Phuket. www. gibbonprojekt.org.
Ni kan säkert själva komma på massor ni kan göra med era vänner.

Ha det bra
Av Lillam
24 okt. 2009 13:56
Tack snälla ! Vi funderar på en tripp till Khao Lak, men vet inte om det blir så. Stället vi bodde på då försvann ju något år senare i katastrofen och jag skulle vilja dit igen. Men i dagsläget kanske inte så bra. För min egen skull. Men barnhemmets namn och läge vore intressant!
Nån som vet?

Tusen tack för svar!
25 okt. 2009 15:46
Vi åkte till Khao Lak 2005 . Hotellet som vi bott på hade också försvunnit. Visst hade jag ont i magen när vi närmade oss och det såg bedrövligt ut. Vi var ner till platsen där hotellet hade legat och pratade med folk som vi kände sen förr och som överlevt. Det var tragiskt med nyttigt. Man får ett annat perspektiv på livet efteråt.
På hotellet som vi bodde fanns en kille som arbetade som servitör. Vi fick reda på att om han inte fick ihop 3000 kronor skulle han mista benet som han skadat i tsunamin. Inget svårt beslut för oss. Han fick sin operation och är nu frisk och glad. En av våra bästa vänner därnere
Jag tycker inte att ni ska dra er för att åka tillbaka till KL. Det syns inget i dag av tsunamin.
Kram
25 okt. 2009 15:56
Citerat från fagersta:
På hotellet som vi bodde fanns en kille som arbetade som servitör. Vi fick reda på att om han inte fick ihop 3000 kronor skulle han mista benet som han skadat i tsunamin. Inget svårt beslut för oss. Han fick sin operation och är nu frisk och glad. En av våra bästa vänner därnere
Detta kallar jag civilkurage! Många ++++++++ till dig Fagersta!

Många varma hälsningskramar till dig från mig//Ellismellis
Av Lillam
29 okt. 2009 21:27
Instämmer med föregående talare!
30 okt. 2009 17:06
Tack, det värmer. Men som sagt det var inget svårt beslut. Har man räd att åka på en sån dyr resa, som till Thailand, så har man räd att hjälpa med så lite.
Kram på er från Fagersta
8 nov. 2009 03:38
Citerat från fagersta:
Vi åkte till Khao Lak 2005 . Hotellet som vi bott på hade också försvunnit. Visst hade jag ont i magen när vi närmade oss och det såg bedrövligt ut. Vi var ner till platsen där hotellet hade legat och pratade med folk som vi kände sen förr och som överlevt. Det var tragiskt med nyttigt. Man får ett annat perspektiv på livet efteråt.
På hotellet som vi bodde fanns en kille som arbetade som servitör. Vi fick reda på att om han inte fick ihop 3000 kronor skulle han mista benet som han skadat i tsunamin. Inget svårt beslut för oss. Han fick sin operation och är nu frisk och glad. En av våra bästa vänner därnere
Jag tycker inte att ni ska dra er för att åka tillbaka till KL. Det syns inget i dag av tsunamin.
Kram
Det du gjorde var riktigt snällt gjort, inte många som skulle göra så.

Stor eloge!

/Mvh