Bästa stället i Thailand JUNI månad

Av Mette
26 feb. 2010 23:38
Visningar: 6103
Jag tänkte åka till Bangkok i början av juni & jag har aldrig varit i Thailand på sommaren. Innan har jag varit i Bangkok & huahin, men vill nu till lite mer "finare" ställen....

Så in med tips & idér... vart regnar det minst & vart är det bästa stället att åka till med sin kära sambo?!

Ska man boka hotell i förväg eller ska jag ta det på plats? Vad är billigast & vart hittar jag i så fall bra hotell på nätet?

Flyger till BKK men vill sedan inte flyga mer ;)... vill gärna ta buss/tåg eller båt dit vi ska.

Planerar att vara borta i 3 veckor =)
27 feb. 2010 08:04
Hej

Bästa ställena att åka till i juni/Juli i Thailand. är nog Siambukten med Koh Samui, Koh Phangan samt Koh Tao.
Vi själva skall åka i år i juni/juli via Bkk till just Koh Samui.
Men vi skall flyga efter 1 dag i Bkk till Samui.

Vi kommer att bo på Samui sen göra utflykter till dom närliggande öarna Koh Tao och Koh Phangan

Flygresan är bara på ca 1 h från Bkk, men om man ej vill flyga så finns det andra transport möjligheter från Bkk.
Ni kan antigen åka buss eller tåg till Surat Thani, sen vidare med båt den sista biten.

Boka boende hemifrån, det är i alla fall mitt tips.
Vi brukar boka via sawadee.com som är en jättebra sida med bra service och priser.

Hör av er om ni funderar över nått/Siam
Av Mette
27 feb. 2010 10:15
Å tack så mkt!

Ska smälta infon lite.... det är mest sevärdigheter i Bangkok va? Och i södra Thailand blir det mest sol,bad & natur.

Men jag tänkte... dumt att boka upp sig på ett hotell om man vill vara kvar på någon av dom andra öarna?!
27 feb. 2010 10:53
Hej igen!

Ja det finns sevärdheter i överflöd i Bangkok.

Om ni inte vill boka boende för hela resan , så går det utmärkt att bara boka några dagar hemifrån.
När ni är på plats kan ni ju gå runt lite o titta på olika boenden.

Angående södra Thailand tex Krabi och Phuket, så (brukar) det vara mycket nederbörd under juni/juli.
Det kan regna upp till 300 mm.
Så Siambukten och öarna där är att föredra:http://www.kohsamui.nu/info.html

Om ni funderar på att ta nån natt i Bkk, så kan ni höra av er.
Så kan jag ge lite tips på boende samt sevärdheter.

Ni kan ju även titta på en artikel som skrevs om mig.
Artikeln finns på min sida.

Lycka till med planeringen/Siam
27 feb. 2010 12:57
Generellt tips för Bangkok är att boka boende nära en skytrainstation - sök ex via www.sawadee.com eller www.agoda.se
De sajterna har bra rabatter - ca 30% på vissa hotell som vi brukar bo på.

Holiday Inn har två bra (4-stjärniga) hotell som ligger bra till (bl a ett på Ploenchit Road) sedan finns det massor av "prisvärda" lyxhotell....

Tre-fyra dagar är väl ett minimum i Bangkok för att hinna med lite sightseeing och shopping - resten av semestern tillbringas bäst på någon trevlig badort. Siams förslag är lysande då du åker under lågsäsong (regnsäsong) - då är det "kört" med Krabi & Phuket.
27 feb. 2010 14:36
De två absolut bästa hotellen jag bott på i BKK är på Sukhumvit.

http://www.bangkok.com/on-8-sukhumvit/
http://www.bangkok.com/s15-sukhumvit/

Pool saknas, men jag värderar det inte så högt eftersom jag ändå aldrig har tid att slappa i en pool.
Men närmare än en Skytrain station hittar du inte. On8s entré ligger precis bredvid en rulltrappa upp till Nana Station.
S Sukhumvit ligger 10m ifrån Metro och Skytrainstationen Sukhumvit eller Asok.

Tycker andra rekommenderar hotell som ligger lite för långt bort, men det är ju upp till var och en förstås.
Av Mette
27 feb. 2010 20:38
In med mer restips!!! =) Tack alla
27 feb. 2010 20:55
Hej

Om du vill ha boende tips i Bkk, så kan jag rekomendera Rikka Inn som ligger på den kända gatan Khao San Road.
Eller Bossotel Inn, dessa 2 hotell ligger nära till allt som Bangkok kan erbjuda.

Hotellen har lagom storlek, ej som stora hotellkomplex som kan vara rätt opersonliga.

Siam
Av Modkr
27 feb. 2010 22:47
Hej!
Vi var i Thailand i juli för några är sedan. De första två nätterna var vi i BK. Därifrån tog vi nattåg 1:a klass sovvagn med ac till Surat Thani.Vi äkte sent på em från Bk o var framme tidigt på morgonen. Jag har för mig att biljetten kostade ca 1200-1500thb/person. Att flyga tiil KS går ju mycket snabbare, men kostar betydligt mer. Att åka med tåg är helt ok, vi har gjort det flera gånger. Man sparar ju en hotellnatt på det sättet. Från ST åkte vi buss ut till kusten och därifrån båt direkt till Koh Phangan som jag varmt kan rekommendera. Vi bodde på den nordöstra sidan av ön och det var jätte fint. Jätte fin strand och inte mycket folk alls.Är det hålligång man är ute efter så ska man bo på sydöstra delen av ön som har fullmoonparty. Hade hört att det är ebb och flod på västsidan på sommaren, så därför valde vi östsidan där vi kunde bada hela dagarna. Vi hade bokat de två första nätterna( bungalow jag läst om i Lonely planet, kommer dock inte ihåg vad den hette) via en resebyrå i BK, de fixade även tåg, buss och färjebiljetter. Sedan bokade vi till nätter på plats. Har för mig att vår bungalow med ac och frukost kostade ca 1300thb. Jag tror inte man behöver boka i förväg, för det var jätte lite turister. Det var inte så mycket klarblå himmel i juli som på vinterhalvåret, men jätte skönt. Vi hade bara några skurar regn på 3½vecka. Förra sommaren var goda vänner till oss på Koh Tao och de tyckte det var kanon, jätte fin snorkling.
Koh Samui är lite som Mallorca med jetski och allt vad det innebär.
Är ni i BK en lördag eller söndag så ska ni inte missa Chatuchack weekendmarket. En jätte stor marknad med "allt man behöver". Åk dit tidigt på morgonen med sky train, för sedan blir det för varmt. Hämta gärna en karta över området på deras turistkontor.
Jag vet inte om vädret är lika bra på Koh Samet och Koh Chang på sommaren, men annars är det jätte fina öar.Buss till KS tar ca 3 timmar och till KC ca 5 timmar+ båt. Tänk bara på att de sista båtarna går någon gång sent på eftermiddagen.
Trevlig resa!
Kicki
Av Mette
28 feb. 2010 01:19
Tack alla för all information... jag ska kolla upp alla tips!

Kom gärna med mer förslag... kommer med frågor när jag funderar över något!
Av Mette
28 feb. 2010 02:19
Vad finns det just att göra på dessa tre öar? Vilken bör man bosätta sig på först? Vilken är finast?
Undrar om jag kommer få uppleva någon typ av sol... eller är dte mörka moln hela tiden?

Skulle vara härligt att inte komma hem helt BLEK iaf... ;)
Av Mette
28 feb. 2010 02:32
Är hotels.com ett bra ställe att boka hotell på?
28 feb. 2010 07:49
Hej

Du kommer att få se sol varje dag, så brun lär du bli.

Ni kan ju först bo några nätter på den stora ön Koh Samui.
Sedan kan ni ju utforska dom 2 öarna norr om Samui.
Det är ju inte så stora avstånd mellan öarna , så man kan ju åka tillbaka till ön man gillar mest
Den finaste och lugnaste av dessa 3 öar är Koh Tao
.
Jag tycker du skall boka boende via sawadee.com, tycker dom brukar ha bästa priserna.
Men om du har hittat bättre via Hotels.com, så är det bara och slå till.
Även dom är stora...

Mvh/Siam
Av Mette
28 feb. 2010 13:32
Tack Siam!

Vad ska jag kolla efter när jag letar hotell & vad är ett bra pris? Jag kan lätt bo rätt enkelt men vet ju att det är rätt hög standard i Thailand på hotellen.
Av Mette
28 feb. 2010 13:35
Hade inte tänkt att bo 2/3 stjärnigt hela tiden... tänkte lyxa till det någon natt med ett riktigt fint hotell också.
Vad tycker ni, ska man göra detta i Bangkok eller nere på ö.arna? ;)
28 feb. 2010 13:49
Hej

Vi skall bo på The Florist Resort, när vi åker i juni, priset för rummena på denna resort är från 300 kr för ett dubbelrum med frukost.
Man får tag på många fina resorter runt denna prisklass.
Bra pris under denna period ligger väl mellan 250-500 kr/natt ink frukost

Hur billigt hade ni tänkt er, hotellstandarden i thailand är precis som du säger, betydligt högre än tex turistorterna i europa.
Om ni vill bo lite lyxigt, kan ni ju göra det på nån av öarna!

Mvh/Siam
Av Mette
28 feb. 2010 14:02
Ja det hotellet ser ju jättefint ut & 300 kr per natt.... ligger ju precis vid strandkanten ;) Underbart!

Hur kommer det sig att du är så hjälpsam.. du brinner verkligen för Thailand va?

Jo men någon dag med ett finare hotell är ett måste.

Vet du några sevärdigheter just på dessa ö.ar?
Av Mette
28 feb. 2010 14:10
I övrigt får ni gärna alla rek. hotell både i Bangkok & på dom tre ö-arna!

Rel. låga priser men gärna om ni har några gulkorn på något lyxigt & romantiskt hotell över en natt eller två på någon utav öarna. =)
28 feb. 2010 14:12
Thailand är nr1 för mig.....allt är bara underbart.

Angående sevärdheter på Samui, så har jag inte så många tips just nu.....först resan blir nu i juni.
Du kan öppna en ny diskussion......"Sevärdheter på Samui", så får du nog in en del.

Lycka till/Siam
Av Mette
28 feb. 2010 14:16
Vad skulle ni ha med er i fickpengar?

För hotell & allt annat?

Räknar med att få ihop en 30 000 efter att flygresan är betald. Per person!

Räcker detta för 3 veckor om man räknar in resor med tåg ner till södra Thailand, hotellkostnader, mat, fickpengar?
28 feb. 2010 14:25
Hej

Vi brukar betala ca 60.000kr för 3 veckor, för 2 vuxna samt 1 barn.
Då ingår flyg,boende,mat,transporter,shopping mm

Så era 30.000kr per person, efter flyger är betalt.....räcker långt.
Bara åk o njut, ni behöver ej snåla...bara myssss...

Siam
Av Mette
28 feb. 2010 21:34
En till fråga... vilka vacc. bör man ha?

Jag har twinrix sen tidigare... bör min sambo också ta den? =)
28 feb. 2010 22:01
Har han nått sedan förrut??

Om han tex bara har Havrix, så kan det vara bra komplettera med en hepatit B spruta.
I havrix finns bara hepatit a, men i twinrix finns båda skydden.

Om man tex skulle bli lite magsjuk, så finns det att köpa bra tabletter på plats.
Det är bara att gå in på nån lokalt apotek, och berätta vad som är problemet.
Så fixar dom några tabletter till er.
Har egen erfarenhet från magproblem i thailand..... så dom funkar mycket bra.

Siam
Av Mette
1 mars 2010 13:16
Ok då ska vi ta & vacc. honom =)

Tänkte på köp av resa... är det bättre att köpa resa genom någon resebyrå istället för supersavertravel?

Ska jag bara köpa resan? Ska jag ta med någon försäkring eller räcker min hemförsäkring/reseförsäkring?
1 mars 2010 13:42
Hej

Jag skulle ta genom en etablerad resebyrå,typ Odenresor, eller worldtravel team.

Sen angående reseförsäkringen, så gäller ju din hemförsäkring upp till 45 dagar.
Men om du är osäker på vad som ingår i din reseförsäkringen, skall du kontakta ditt försäkringsbolag.

Siam
29 mars 2010 13:43
Hej hej! när hade du tänkt åka ner? jag har bokat min biljett och drar den 4 juni!

hör av dig om du vill mötas upp där nere.=)

kram kram
Av Begesk
26 apr. 2010 12:33
Mette: Du säger, "............ in med lite tips" här kommer ett: Läs din egna tråd.
Av Mette
26 apr. 2010 18:10
Citerat från begesk:
Mette: Du säger, "............ in med lite tips" här kommer ett: Läs din egna tråd.
Är du rolig eller?
Av Mette
26 apr. 2010 18:11
Citerat från begesk:
Mette: Du säger, "............ in med lite tips" här kommer ett: Läs din egna tråd.
Fattar allvarligt inte vad ditt problem är..... har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna knipa käft, okej?!
Av Mpc
26 apr. 2010 18:18
mette han men inte illa nu ut han tycker nu att du har fått ganska mycket tips o du vill ha mer tro även att han men då googla o läs lite själv
Av Mette
26 apr. 2010 18:33
Citerat från mpc:
mette han men inte illa nu ut han tycker nu att du har fått ganska mycket tips o du vill ha mer tro även att han men då googla o läs lite själv
Ja jag har fått mycket tips av goa människor. Denna tråd har nu inte varit så aktiv på ett tag så varför fortsätta hetsa?! Låt mig vara istället... bara för att vi inte har samma syn på resande till Thailand.

Jo tack, jag googlar, läser böcker, pratar med vänner & bekanta om tips till Thailand också.

Detta är ändå ett reseforum, där är det lov att ställa frågor.
Av Mpc
26 apr. 2010 18:37
jo så sant så
Av Mpc
26 apr. 2010 18:46
mette du kan ställa även din frågor på en mycket bra forum den heter www.thailandforum.se där kan man få svar på det mesta som bra hadlar om Thailand
Av Mette
26 apr. 2010 19:05
Citerat från mpc:
mette du kan ställa även din frågor på en mycket bra forum den heter www.thailandforum.se där kan man få svar på det mesta som bra hadlar om Thailand
Hehe, du läste mina tankar. Hade tänkt att fråga om du visste om något annat forum, där man kanske slipper vissa människor.

Tack för tipset!
Av Begesk
26 apr. 2010 20:26
Till Mette:
Du startar en tråd som är så uppenbart svår att besvara. Du får "prognos"-svar och jag kan påstå att nästan alla står på tå för att få dig att inse att man inte exakt kan skriva "ner när oroligheterna i Bangkok upphör". När sedan svaren inte passar dig så ser du till att stänga en annars intressant tråd beträffande utvecklingen av demonstrationerna i Bangkok. Den berör många oroliga här på RG..... dessutom med anknytning till stora resekassor som kan gå förlorade.

Din ton är inte så ödmjuk. När jag ber dig att titta över hur mycket som du har fått i en rad trådar, som du startar, så besvarar du det som att vi har skyldighet att stå på tå för dig. Du har trådar som folk ber om ursäkt för att inte de inte har svarat så som du förväntade dig...... ( se din "s.k B-plan", som är tyket skriven) och sedan frågar du : "Fattar allvarligt inte vad ditt problem är..... har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna knipa käft, okej?!" Vilket språkbruk direkt ifrån sandlådan.

Den attityden hör väl inte hemma här på RG, så om du flyttar här ifrån så är det ju ditt egna val. Vad du har tillfört RG är ........................., vet inte?
Av Mette
26 apr. 2010 20:38
Citerat från begesk:
Till Mette:
Du startar en tråd som är så uppenbart svår att besvara. Du får "prognos"-svar och jag kan påstå att nästan alla står på tå för att få dig att inse att man inte exakt kan skriva "ner när oroligheterna i Bangkok upphör". När sedan svaren inte passar dig så ser du till att stänga en annars intressant tråd beträffande utvecklingen av demonstrationerna i Bangkok. Den berör många oroliga här på RG..... dessutom med anknytning till stora resekassor som kan gå förlorade.

Din ton är inte så ödmjuk. När jag ber dig att titta över hur mycket som du har fått i en rad trådar, som du startar, så besvarar du det som att vi har skyldighet att stå på tå för dig. Du har trådar som folk ber om ursäkt för att inte de inte har svarat så som du förväntade dig...... ( se din "s.k B-plan", som är tyket skriven) och sedan frågar du : "Fattar allvarligt inte vad ditt problem är..... har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna knipa käft, okej?!" Vilket språkbruk direkt ifrån sandlådan.

Den attityden hör väl inte hemma här på RG, så om du flyttar här ifrån så är det ju ditt egna val. Vad du har tillfört RG är ........................., vet inte?
Det vet vi många här att det inte är sant. Du har en riktigt taskig attityd från första början.

En annan intressant tråd? Jodu den var intressant fram tills du kom & skulle lägga dig i med dina nedvärderande åsikter, och det var inte syftet med tråden så därför valde jag att stänga den. Är väl ändå jag som bestämmer hur jag gör med tråden jag startat, skaffa dig en egen istället.

Jag har fått många bra svar av alla möjliga trevliga här inne men du är en jäkla översittare som gillar att trampa på folks tår, kan man inte lika mycket som dig så hånar du dom istället. Som du säger så är du ju äldre, borde inte du äldre herre ha lite mer vett?

Tänker inte disk. mer med dig nu. Ha det så bra!
Bara för att man inte råkar vara helt specifik så får man skit för det i form av att du trampar på mig & även andra.
Diskussionen är stängd för nya svar