Bali i maj

Av Monicae
29 mars 2010 15:41
Visningar: 1167
Jag och min sambo ska åka till bali 12 maj , vi har bokat 7 nätter på legian .3 på lovina och 3 i kuala lumpur, vill gärna ha mycket tips om vad man kan se, resturanger och framför allt, hur man tar sig från legian til lovina och därifrån och till flyget, är det taxi som gäller? har läst att man kan ha en guide ,men var hittar man dom ? tacksam för alla svar
29 mars 2010 16:09
Hej Monica,

Vanliga taxin som kör omkring vid Kuta och Legian är ganska lätta att hitta, men jag vet inte om dem kör så långt upp som till Lovina.
Annars kan säkert hotellet boka in en van med guide, men se till att priset är rätt. Så gjorde vi iaf.
Det finns ett par fina restauranger vid Kuta Beach på samma väg som Discovery Mall.
30 mars 2010 19:52
då ni är i lovina så gå ner till delfin statyn ta där höger om ni nu kommer ner från shoping gatan fortsätt sen tills ni kommer till en liten bro och
exakt efter den till höger ligger tropis resturang jätte god mat å servis.

Även kakaduva som ligger på den lilla shoping gatan är bra .

så vilket hotel ska ni bo på i lovina?

Åker själv ned 31maj:)
Av Monicae
31 mars 2010 10:20
Vi ska bo på Aneka Lovina , men hur åkte du dit när du var där ,taxi eller?, är mest nervös för när vi ska åka därifrån så man tar sig till flygplatsen i tid.
Av Chagana
31 mars 2010 17:49
Hej Monicae!
Jag ser att du liksom jag är en naturlälskare:) då vill jag rekommendera att besöka "west bali national park". Tyvärr missade vi att besöka själva parken, men åkte runt i omgivningen runt om och det var vackert. En sorts ovårdad, dramatisk natur:) Ni kan bestiga vulkaner, besöka krydd. och kaffefält, besöka risodlingar och se de fina risterasserna. Gillar du blommor så kan du göra ett besök i Balis orkidéträdgård eller i botaniska trädgården. är du mer äventyrlig så kan du testa på forsränning eller dyka bland reven. Se på de många templena, besöka fladdermusgrottan mm.

Av städerna trivdes jag bäst i Ubud. Jag gillade att det var en så lugn plats och där var mer organiserat och en mer greppbar plats då den var så liten;) Vid Ubud finns även mycket hantverk att se, själv besökte vi gallerior och köpte fina tavlor (de kan spänna loss duken från ramarna så att man kan transportera hem dom), besökte sniderihallar med träskulpturer högre än mig själv. Du kan också se dom skapa smycken. Men min favorit i Ubud var Monkeyforest. En sån lugn och härlig plats med charmiga apor:) I Ubud kan jag rekommendera restaurangen Pundi pundi. Trevlig, serviceinriktad personal och naturligtvis är maten jätte god! Kan även passa på att rekommendera er att se på traditionell dans i Ubud. Hotellen brukar sälja biljetter, om inte annat så möter du någon på gatorna som vill sälja;)

När vi bodde i Lovina så bodde vi på Aditya beachresort. Ett fint och mysigt hotell med kanonservice och god mat. Vid stranden så var det visserligen ett par försäljare, dom kunde vara lite jobbiga ibland, men kunde ta ett nej efter ett par försök. De erbjöd också massage väldigt billigt och de flesta av dem var duktiga om än lite hårdhänta för min smak. där kan man åka ut på en båttur och förhoppningsvis få en skymt av delfiner. Dom ska nog också ha en vattenpark i Lovina där man kan simma med delfiner om så önskas.

Har ni någon dag till övers som inte är inbokad på hotell kan jag rekommendera att flyga till Lombok och sedan åka båt över till någon av Giliöarna. Vi var på Gilimeno och bodde på Manta dive gili air, underbara bungalows! Flyget dit tog 15min och resan kostade nästan 300kr tur och retur. Väl värt ett besök!

Transport behöver man sällan leta efter, var dock noga med att avtala pris i förhand innan resan och vill du absolut ha en bil med bälte, var noga att få se det innan avtal. Bälte används mest för syns skull där;) Hotellen hjälper gärna till att boka resor enligt min erfarenhet, men ska du resa med taxi använde er av Bluebird taxi (ljsublå bilar)

Vi fick mycket hjälp av en man som har ett företag där nere. Är du intresserad av att få kontakt kan du skicka ett meddelande till mig så kan du få uppgifter.
Kika gärna in på min sida om du vill se lite bilder och har du frågor, hör av dig.

Mvh Jasmine
Av Monicae
31 mars 2010 23:15
Tack snälla för bra information, jag älskar blommor framför allt orkideer, så det måste vi titta på, vi har nog tänkt att åka till utbud, det verkar ju vara sevärt, vad var det för typ av företag mannen drev som du hade kontakt med ,ordnar han utflykter o guidar är vi intresserade, det känns lite otryggt att bara ta någon på gatan men det kanske fungerar så.Det ska bli en spännande resa , har rest en del,men alltid charter och inte så här långt, bävar för flygresan.
1 apr. 2010 19:38
vi hadde bekanta med oss som varit där förut så dom kände en chaufför redan.
men då ni kommer till lovina fråga efter lembong (hans smeknamn) nere på stranden så får ni en toppen chaufför talar bra engelska jätte trevlig:)
han kan även fixa delfin turer och snorkling, hälsa från Daniel känner honom ganska bra.
Av Chagana
5 apr. 2010 15:29
Hej Monicae
Han driver ett reseföretag just för turister från norden. Han har själv bott i Sverige under en period och ordnar det som man själv önskar med.
Han kom till vårat hotell dagen efter att vi anlände till Bali och därefter så presenterade han ett resepaket med hotell, privat chaufför och "guidening". I stort var vi nöjda med
hans service. Dock blev det mycket dyrare än vad vi hade räknat med, men samtidigt så sade vi aldrig ifrån gällande den standard han gav oss på
hotell så vi får skylla oss själva:) Bilarna de körde oss i var fina, utrustade med ac och bilbälte. Dock hade vi önskat att chauffören skulle fungera mer som en guide, vilket vi bara fick en av dagarna då vår ordinarie chaufför var sjuk:P Men kanske får ni den som var väldigt kunnig och mer än gärna guidar;) Jag hade också önskat att de utflykter vi bokade in oss på mer handlade om att åka bil till en plats och sedan utforska till fots, men jag upplevde att det blev mycket tid i bilen. Men där kanske vi inte heller var tillräckligt tydliga vid våran bokning. Det var dock ett tryggt alternativ, de var vänliga och gav service. De hjälpte oss även vid bankärenden då vi skulle ta ut en större summa pengar mm. Ett annat alternativ är att du när ni kommer till Balis flygplats tar med dig några av de många broschyrer som finns där gällande utflykter, guidningar mm. Kanske kan ni då få hjälp via ert hotell att kontakta de bolagen och boka. Men vill du ha uppgifterna till de vi anlitade så får du gärna det också. Men var då mer tydlig i din önskan av hjälp än vad vi var så att ni får precis som ni vill:)