Bagagehantering vid flygbyte?

23 juni 2014 08:20
Visningar: 2707
Hepp!

Jag ska snart åka med SAS till Chicago och sedan vidare till Las Vegas. Hur är det nu, går bagaget hela vägen till Sin City? Eller måste jag hämta ut väskan i Chicago och checka in den igen?
Av Hawaii
23 juni 2014 09:37
Vid ankomst Chicago:
1. Gå igenom Immigration (passkontroll), typiskt lång kö
2. Hämta din incheckade väska på bandet
3. Gå genom tull kontrollen, typiskt ganska snabbt och smärtfritt.
4. Precis efter tullen, lämna väskan till flygbolaget du flyger med till Las Vegas (United?). Det är INTE fråga om någon incheckning. Du bara lämnar den till personalen där.
27 juni 2014 16:53
När jag var i USA förra året och flög till San Francisco med mellanlandning Frankfurt så behövde jag inte göra någonting med mitt bagage. Det stod på väska vad slutdestinationen var. Borde vara samma sak för dig?
Av Hawaii
27 juni 2014 17:02 (redigerad)
Vid ankomst till första flygplats i USA går man genom pass- och tull-kontroll, och det är Chicago i detta fall. Det finns ett par undantag - om man flyger via Kanada eller Irland t.ex., går man geom den amerikanska pass kontrollen redan vid avgång Kanada & Irland. Men inte Frankfurt. Alltså på en flygning Frankfurt-San Francisco går man genom kontrollen vid ankomst USA - PRECIS som vid ankomst från t.ex. Skandinavian till Chicago.
Av Birgere
27 juni 2014 17:04
Citerat från Viking79:
När jag var i USA förra året och flög till San Francisco med mellanlandning Frankfurt så behövde jag inte göra någonting med mitt bagage. Det stod på väska vad slutdestinationen var. Borde vara samma sak för dig?
Men nu handlade det om en mellanlandning i USA och inte Europa.
Så vad Hawaii skriver är helt korrekt.
Det du skriver är även korrekt men svaret är på en annan fråga.
Av Birgere
27 juni 2014 17:11
Citerat från Viking79:
Fast det var likadant på hemvägen då vi åkte från Las Vegas med mellanlandning och flygbyte i Los Angeles.
Helt rätt, man behöver inte göra customs clearance när man reser mellan olika delstater i USA. Customs mötte du när du landade på din slutdestination i Europa.
20 juli 2014 11:23
Men på hemvägen går väl väskan hela vägen, utan att jag behöver hämta ut och lämna in den i Chicago?
Av Birgere
20 juli 2014 13:14
Citerat från Brandywine:
Men på hemvägen går väl väskan hela vägen, utan att jag behöver hämta ut och lämna in den i Chicago?
Har du en genomgående biljett så går väskan fram till slutdestinationen när du åker till Europa. Men man ska ändå alltid kolla vid bagageinlämningen.