Är utresebiljett ett måste för att komma in i Costa Rica?

Av Krook
12 okt. 2019 17:46
Visningar: 361
Hej,

Jag ska resa runt i Central Amerika under 2,5 månad och har hittills bara planerat resan till Panama och Costa Rica. Jag har förstått att man behöver en utresebiljett för att komma in i Costa Rica, men då jag är där på obestämd tid så vill jag inte boka resan nu om jag inte måste. Också för att jag i nuläget inte vet riktigt vilken destination som blir den nästa.

Mina funderingar:

- Stämmer det att man måste uppvisa utresebiljett eller är det mer en rekommendation? Är jag screwed om jag inte har det?

- Om jag nu måste ha en utresebiljett men inte vet vart jag ska sen eller när, är det någon som då har tips om hur jag ska göra? Boka ombokningsbar flygbiljett gäller väl oftast enbart om det ombokning av tid, men till samma destinationer?

- Räcker det att boka en billig bussbiljett över till Nicaragua (eftersom det ligger närmast)? I så fall är det ju ingen större ekonomisk förlust om jag nu inte åker med den bussen :)

Tacksam för alla tips eller inlägg som kan hjälpa!
Sandra
Av Jonas73
13 okt. 2019 14:57 (redigerad)
Hej Sandra,
Det är delvis sant. Vid inresa till Costa Rica kan de formellt kräva uppvisande av en utresebiljett. Det betyder inte att de alltid kräver det. Hårdast är flygbolagens kontroll om man flyger in. Gränskontrollerna om man åker landvägen är normalt inte lika hårda. De ställer ett antal frågor vart man ska resa och hur man ska resa vidare. De vill försäkra sig om är att du inte tänker stanna i landet längre än visumfriheten tillåter.Att säga att du tänker att vara där på obestämd tid är därför ingen bra idé.

Jag hade ”bara” en flygbiljett hem från Mexico. Sa att jag skulle fortsätta med bussar dit och sedan åka hem. De bad inte att få se flygbiljetten. Det lite grand upp till gränsvakterna vad de godkänner så det är svårt att säga. En bussbiljett till Nicaragua bör nog räcka.

Lycka till!