Ännu en Florida 2v Jul/Nyår =)

6 okt. 2019 11:52
Visningar: 329
Hej på er, även jag lusläser och samlar info, den här typen av forum är ovärderlig måste jag säga, den här typen av resa blir så bra som man planerar i min mening.

Jag var i USA för första gången för ett halvår sedan typ (NY) fantastiskt, nu ska jag ta med familjen över jul och nyår till Florida och det känns både spännande och otäckt på samma gång.

Rutten är:

FT L 2 nätter
Key Largo
2nätter
Västkust 4 nätter
Orlando
3 nätter
FT L 1 natt innan flyg hem

Först och främst; Skapligt nervös för bilkörningen, även om typ alla säger det går bra, har allt fixat hemifrån så hämtar ut bil direkt; Tar tacksamt emot allt som bör tänkas på kring bilkörandet, och också gärna förklaring och bästa alt gällande vägtullar, försöker läsa på så gott det går, men tycker ändå det känns oklart.

En annan fundering som rör ovan med; Parkering osv, hur är det med det, svårt? Betal för det mesta? Jag är en sådan som vill ha koll, vill betala för mig liksom hellre än böter.

Vi har 3 dagar i Orlando, bortsett från det uppenbara med alla parker har jag förstått att det är bra Shopping där, vi tänkte nog skippa Sawgrass Mills och ta det i Orlando istället, det känns som ett bättre alternativ?

Vi bor ganska nära St Petes Beach på västkusten, där är väl tanken mest häng... och är den delen av resan jag är minst påläst om, vad man kan göra och som är värt att se och göra så där tar jag gärna tips?

Kommer nog mer frågor sedan, då lägger jag till dem, under tiden fortsätter jag lusläsa forumet =)

Ha en bra dag
6 okt. 2019 13:33 (redigerad)
https://www.reseguiden.se/diskussioner/usa?query=V%C3%A4gtullsl%C3%B6sningar%20Florida

https://www.reseguiden.se/diskussioner/usa?query=Parkeringar%20Florida

https://www.reseguiden.se/diskussioner/usa?query=shopping%20Florida

https://www.reseguiden.se/diskussioner/usa?query=St%20Pete%20beach%20Florida

www.floridasidan.se

Här har du några timmars läsande.

Körningen är inget att vara nervös för. Var påläst när du hämtar hyrbilen, osäkra blir pålurade försäkringar å roadsideassistance å bra vägtullslösning är viktigare än lite lägre pris.
Av Birgere
6 okt. 2019 14:27
Så länge du inte kör med Dollar o Sixt vägtullslösningar så är det OK.
Parkeringsavgifter gäller främst inne i stadskärnorna och funkar precis som här hemma.
Personligen hade jag skippat västkusten denna resa och ta det nästa gång och då hellre mellan maj och oktober. Lägg dom dagarna i Orlando istället inkl poolhäng och kanske en utflykt till västkusten en dag.
lägger på lite fler läslänkar
www.florida.nu lite allmänt om Florida
www.bahamabay.se massor om Orlando och centrala Florida.
10 okt. 2019 14:14
Hej, tack för svaren, resan och rutten är redan bestämt och alla hotell är bokade sedan i april =)

Bilen är också bokad och betald, är Avis som resebyrån använder sig utan, just vägtullarna är ganska svårt att förstå ändå, men har ni något bra tips där vad jag ska ta, kommer inte ta några extra försäkringar osv, utan ska bara hämta ut den bilen vi ska ha och inget annat+ev vägtullslösning då.

Deposition av bilen, någon som vet vad det brukar vara i avgift ungefär, så man kan planera vad man ska ha för kredit, har fixat ett Forex resekort då jag inte har något kreditkort annars.

Undrar en grej över ESTA med, resten av familjen ska ju göra det, behöver man fylla i alla boenden man ska bo på eller räcker det med första, och jag som redan har ett esta, behöver jag ändå något då det var en annan stad jag var i sist?

Ska bli väldigt spännande, man vet knappt hur man ska hinna med allt, vi kommer gå på Disneyworld dagen innan nyår.... valde den istället för Nyår då nyår tydligen är värst med folk, men inser att vi inte kommer vara ensamma där dagen innan heller haha.

Skit med svenska kronan, man skulle åkt för 4-5 år sedan, men förhoppningsvis drar det inte iväg så extremt mycket mer nu om man ska tro dem som ser in i framtiden.

Tack för alla länkar!
10 okt. 2019 22:49 (redigerad)
Du behöver 2 kreditkort, t.ex Norwegian eller annat utan avgift för krånglar/slarvar bort något kort står du där. Jag har inte märkt av någon deposition på hyrbilen, helt annat i USA mot Europa. Första adressen på Esta och du behöver inte ändra på din. Är hemska köer alla dagar runt nyår bara att gilla läget, räkna med 1½ h kö så man hinner inte så mycket men finns liknande fastpass på Disney också vid populära attraktioner man får en tid på biljett när man ska komma tillbaka, fast det kan vara annat system nu för var några år sedan jag var på Disney.

Det var ju synd att du inte tog hemflyget från Orlando, kan kosta 500:- mer men så skönt slippa köra 40 mil bara för att flyga hem med en natt på hotell bara för det som du kommer att märka själv den dagen.
Ständigt detta att man bör fråga här innan man bokar för smidigast semester.
11 okt. 2019 13:52 (redigerad)
Jo, lätt att vara efterklok, hade varit smidigt att flyga hem från Orlando, men nu blev det som det blev, vi har bokat resan via Swansons och jag är väldigt nöjd med upplägget i övrigt, men bra att veta om man åker (förmodligen) tillbaka någon gång för då bokar jag troligen allt själv.

Sambon har kreditkort med, dessutom har man ju vanligt bankkort, när jag var i NY hade jag enbart mitt bankkort/kontanter med mig och det var inga bekymmer alls.

Men vad ska man ta för lösning på tullarna, har du tips på det, vi kommer hyra bil via Avis?

Edit; Samtidigt flyger vi miami-oslo, oslo-arlanda hem, så rätt smidigt, känns lite bökigare från Orlando när jag kollar.
11 okt. 2019 14:44 (redigerad)
Jo man får ju mellanlanda i London om man flyger med Norwegian från Orlando, men flyget går ju väldisgt sent så man hinner med endel sista dagen också.
Nästa gång får du boka själv så får du nästan en till resa på köpet. Swansons är inte billiga. Fast jag ser en sport i att resa billigt.
11 okt. 2019 15:04
Jag hade förväntat mig exakt svaret du gav, så ganska lättläst där =) Jag åkte med swansons till NY i feb och fick ett grymt bra pris, samma nu, jag jämförde med att boka själv kontra paketresa med Swansons, de var inte alls dyrare utan vi fick ett väldigt bra pris för att vara över jul och nyår.

Som sagt så visste jag att det skulle komma, sa det till min sambo med haha, men skitsamma, allt är inte svart och vitt och såklart kollar man upp saker innan man reser, jag vill att allt ska vara billigt, men även smidigt.

Så är det med det, men om någon har svara på det här med tullarna så är jag tacksam =)
Av Birgere
11 okt. 2019 16:31
Avis har ett helt OK system för vägtullarna. Du betalar i efterhand för själva tullen och några dollar per dag för att utnyttja tjänsten. Vad jag kommer ihåg så accepterar du att dom drar tullavgifter i samband med att du kör igenom första tullen.