50 års resa tema historia

Av Lena47
15 dec. 2018 22:07
Visningar: 168
Planerar en resa med mannen 2019 ca 7-10 dagar och jag (sommar eller höst). Han gillar historia och är rätt påläst. Vi gillar även mysiga små byar/ små städer, god mat och vackra vyer. Tänker en resa i Europa, gärna att bila till från Sverige. Tips och inspiration vart?
Medlemmen har tagit bort svaret
16 dec. 2018 14:23
Min 50-årsresa gick till Almalfikusten med bl a besök i Pompeji. Almalfikusten passar in gällande mysiga byar, vackra vyer och god mat :)
Av Bergabo
16 dec. 2018 16:33
Historieintresserad - kan tolkas som att "mannen" läst en hel del, men inte besökt platserna ?
ett 2:a världskriget- tema ? Med bil från Sverige kanske dansk-tyska gränsen passeras, där ligger Fröslev ! Museum idag, koncentrationsläger då !
Utanför Hamburg ligger ett annat koncentrationsläger: Neuengamme. Knepigt att hitta, men det går!

Åker Ni mot Berlin så besök slottet Cecilienhof - säte för den s k Potsamkonferensen med Churchill(Attlee), Stalin och Truman.. inte långt därfrån finns museet över Wannsee konferensen beläget i samma villa som beslutet om judeutrotningen togs.

Åker Ni istället till Frankrike och Normandie och platserna för invasionen - D-day 6 juni 1944 - missa inte amerikanska krigskyrkogården vid Omaha Beach !
Av Lena47
16 dec. 2018 20:19
Citerat från Bergabo:
Historieintresserad - kan tolkas som att "mannen" läst en hel del, men inte besökt platserna ?
ett 2:a världskriget- tema ? Med bil från Sverige kanske dansk-tyska gränsen passeras, där ligger Fröslev ! Museum idag, koncentrationsläger då !
Utanför Hamburg ligger ett annat koncentrationsläger: Neuengamme. Knepigt att hitta, men det går!

Åker Ni mot Berlin så besök slottet Cecilienhof - säte för den s k Potsamkonferensen med Churchill(Attlee), Stalin och Truman.. inte långt därfrån finns museet över Wannsee konferensen beläget i samma villa som beslutet om judeutrotningen togs.

Åker Ni istället till Frankrike och Normandie och platserna för invasionen - D-day 6 juni 1944 - missa inte amerikanska krigskyrkogården vid Omaha Beach !
Hej

Normandie har vi gjort och älskat. Ska dit även i sommar. Berlin skulle kunna vara något. Tack
Av Lena47
16 dec. 2018 20:21
Citerat från Chrillan68:
Min 50-årsresa gick till Almalfikusten med bl a besök i Pompeji. Almalfikusten passar in gällande mysiga byar, vackra vyer och god mat :)
Jo Italien är alltid mysigt, men är mer " min" typ av resa, även om han älskar Italien med. Vi ska bila till Italien med barnen och spar Almalfikusten till den resan. Tack !
Av Lena47
16 dec. 2018 20:23
Citerat från Marywood:
Hej!

Många länder kring Medelhavet uppfyller dina krav.
Tex Spanien. Italien, Grekland, Israel, Kroatien m.fl. Men ska ni köra bil blir det kanske för långt bort med Israel. Annars finns det otroligt mycket historiska platser där som man kan besöka.

Spanien har också en spännande historia. Besök tex Andalusien med Granada, Sevilla, Cordoba etc.

Lycka till.

Mvh
M
Israel tål att tänka på faktiskt även om vi inte vill bila dit. Tack för tips :)
Av Pelle77
16 dec. 2018 20:31
Jag rekommenderar Dresden. En jättevacker stad som de byggt upp varsamt efter andra världskrigets bombningar. Fin barockarkitektur och vacker natur. Kombineras lätt med Berlin. Vi åkte tågvfrån Berlin men bil skulle funka bra.
17 dec. 2018 05:55
Bohemia, om din man är historiskt påläst så vet han vad jag menar! :)
Av Mipec
17 dec. 2018 08:33
Vackra vyer och historia på bilavstånd, låter som det är något som dolomiterna kan erbjuda för den som vill dyka ner i hur första världskriget "böljade" över italienska sidan av alperna.
17 dec. 2018 09:25
Alsace, Mosel- och Rhen-dalen är ett annat tips.
Av Bergabo
17 dec. 2018 10:22
Väljer Ni Mosel-dalen : missa inte Burg Eltz ! https://burg-eltz.de/en/

Detta historiska sago-slott glömmer aldrig den som besökt det !
50-åringen får ett minne för livet !