3v nästa vinter

Av M4sta86
9 feb. 2024 14:04
Visningar: 360
Hej

Funderar på att åka 3v till Sri Lanka runt jul/nyår iår.

Lite generella frågor då jag aldrig varit där tidigare:

Hur är vägarna? Tänker på hur snabbt det tar att ta sig runt mellan ställen?

Hur är maten? Min fru är väldigt känslig och blir tex alltid dålig i Thailand och blev rejält sjuk efter vår Indonesien resa förra sommaren.

Vilka ställen rekommenderas? Vi är mest ute efter sol & bad. Vi kikade lite på Hikkaduwa bla.. sen något mer ställe längs med sydväst kusten. Vi vill inte fära runt som idioter så det blir max 3 ställen vi stannar på. Sen göra dagsturer från vår bas.. Typ safari och dylikt.

Alla tips mottages :)
Av Stieri
12 feb. 2024 20:06 (redigerad)
Vägarna var i allmänhet bra, ingen i vårat sällskap blev sjuk, mycket vegetarisk mat, ganska kryddstark.
Av Keja
15 feb. 2024 21:26
Vägarna är säkert bra mycket bättre än när jag var där föör länge sen så det har jag ingen uppfattning om. Maten åt det indiska hållet och jag har för mig att det gick bra med magen utom vid ett tillfälle.
En bungalow vid beachen i Tangalle är värt några dagar, Unawatuna är också fint och jag gillade även Hikkaduwa men fastnade längst tid i Induruwa (på ett litet ställe med fem rum). Värt att göra annars är att gå upp till toppen av Adams Peak. Kandy är värt ett par nätter, då det finns en hel del att se runt omkring och skulle funka som utgångspunkt till Sigiruaya, Dambulla, m.m.
Saffarin tyckte jag inte var värt att kasta tid på. Nu blev det fler än tre ställen men du får väl sortera.
Av M4sta86
16 feb. 2024 09:53
Citerat från Keja:
Vägarna är säkert bra mycket bättre än när jag var där föör länge sen så det har jag ingen uppfattning om. Maten åt det indiska hållet och jag har för mig att det gick bra med magen utom vid ett tillfälle.
En bungalow vid beachen i Tangalle är värt några dagar, Unawatuna är också fint och jag gillade även Hikkaduwa men fastnade längst tid i Induruwa (på ett litet ställe med fem rum). Värt att göra annars är att gå upp till toppen av Adams Peak. Kandy är värt ett par nätter, då det finns en hel del att se runt omkring och skulle funka som utgångspunkt till Sigiruaya, Dambulla, m.m.
Saffarin tyckte jag inte var värt att kasta tid på. Nu blev det fler än tre ställen men du får väl sortera.
Hikkaduwa funderar vi på att skippa. Kollade en ny video från 2024 och det verkar blivit väldigt turistigt, dyrare samt infekterats av ryssar och ryska butiker.. Funderar på att ta Mirissa istället.
Så göra rutten Colombo-Mirissa-Yala National park-Kandy och avsluta med lejonklippan. Ev något mer stopp på vägen för att minska transporttiden lite
Av Keja
17 feb. 2024 21:48
Citerat från M4sta86:
Citerat från Keja:
Vägarna är säkert bra mycket bättre än när jag var där föör länge sen så det har jag ingen uppfattning om. Maten åt det indiska hållet och jag har för mig att det gick bra med magen utom vid ett tillfälle.
En bungalow vid beachen i Tangalle är värt några dagar, Unawatuna är också fint och jag gillade även Hikkaduwa men fastnade längst tid i Induruwa (på ett litet ställe med fem rum). Värt att göra annars är att gå upp till toppen av Adams Peak. Kandy är värt ett par nätter, då det finns en hel del att se runt omkring och skulle funka som utgångspunkt till Sigiruaya, Dambulla, m.m.
Saffarin tyckte jag inte var värt att kasta tid på. Nu blev det fler än tre ställen men du får väl sortera.
Hikkaduwa funderar vi på att skippa. Kollade en ny video från 2024 och det verkar blivit väldigt turistigt, dyrare samt infekterats av ryssar och ryska butiker.. Funderar på att ta Mirissa istället.
Så göra rutten Colombo-Mirissa-Yala National park-Kandy och avsluta med lejonklippan. Ev något mer stopp på vägen för att minska transporttiden lite
Rutten är bra, men jag skulle börjat med med inlandet och slutat med stränderna. Typ tagit en tuktuk eller taxi från flygplatsen till bussterminalen och därifrån buss till Kandy. Alternativt tagit tåget men då tror jag man måste ha fixat biljetten en eller två dagar innan.
Av M4sta86
18 feb. 2024 11:10
Citerat från Keja:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Keja:
Vägarna är säkert bra mycket bättre än när jag var där föör länge sen så det har jag ingen uppfattning om. Maten åt det indiska hållet och jag har för mig att det gick bra med magen utom vid ett tillfälle.
En bungalow vid beachen i Tangalle är värt några dagar, Unawatuna är också fint och jag gillade även Hikkaduwa men fastnade längst tid i Induruwa (på ett litet ställe med fem rum). Värt att göra annars är att gå upp till toppen av Adams Peak. Kandy är värt ett par nätter, då det finns en hel del att se runt omkring och skulle funka som utgångspunkt till Sigiruaya, Dambulla, m.m.
Saffarin tyckte jag inte var värt att kasta tid på. Nu blev det fler än tre ställen men du får väl sortera.
Hikkaduwa funderar vi på att skippa. Kollade en ny video från 2024 och det verkar blivit väldigt turistigt, dyrare samt infekterats av ryssar och ryska butiker.. Funderar på att ta Mirissa istället.
Så göra rutten Colombo-Mirissa-Yala National park-Kandy och avsluta med lejonklippan. Ev något mer stopp på vägen för att minska transporttiden lite
Rutten är bra, men jag skulle börjat med med inlandet och slutat med stränderna. Typ tagit en tuktuk eller taxi från flygplatsen till bussterminalen och därifrån buss till Kandy. Alternativt tagit tåget men då tror jag man måste ha fixat biljetten en eller två dagar innan.
Ja det kan bli tvärtom också.. börja med Lejonklippan samt ta den parken i närheten istället för Yala.. tåget skippar vi, inget intresse av att trängas i 7 timmar..även om det säkert är vackert:) får se hur det blir, osäkert om 3v ledighet så det kan bli 2v istället och då tar vi ett annat resmål
Av Keja
18 feb. 2024 20:23 (redigerad)
Citerat från M4sta86:
Citerat från Keja:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Keja:
Vägarna är säkert bra mycket bättre än när jag var där föör länge sen så det har jag ingen uppfattning om. Maten åt det indiska hållet och jag har för mig att det gick bra med magen utom vid ett tillfälle.
En bungalow vid beachen i Tangalle är värt några dagar, Unawatuna är också fint och jag gillade även Hikkaduwa men fastnade längst tid i Induruwa (på ett litet ställe med fem rum). Värt att göra annars är att gå upp till toppen av Adams Peak. Kandy är värt ett par nätter, då det finns en hel del att se runt omkring och skulle funka som utgångspunkt till Sigiruaya, Dambulla, m.m.
Saffarin tyckte jag inte var värt att kasta tid på. Nu blev det fler än tre ställen men du får väl sortera.
Hikkaduwa funderar vi på att skippa. Kollade en ny video från 2024 och det verkar blivit väldigt turistigt, dyrare samt infekterats av ryssar och ryska butiker.. Funderar på att ta Mirissa istället.
Så göra rutten Colombo-Mirissa-Yala National park-Kandy och avsluta med lejonklippan. Ev något mer stopp på vägen för att minska transporttiden lite
Rutten är bra, men jag skulle börjat med med inlandet och slutat med stränderna. Typ tagit en tuktuk eller taxi från flygplatsen till bussterminalen och därifrån buss till Kandy. Alternativt tagit tåget men då tror jag man måste ha fixat biljetten en eller två dagar innan.
Ja det kan bli tvärtom också.. börja med Lejonklippan samt ta den parken i närheten istället för Yala.. tåget skippar vi, inget intresse av att trängas i 7 timmar..även om det säkert är vackert:) får se hur det blir, osäkert om 3v ledighet så det kan bli 2v istället och då tar vi ett annat resmål
Allra smidigast bokar ni en taxi i ankomsthallen till Kandy. Borde kosta runt 6000 LR idag (som jag tror är kring 200:- men kolla det) och tar 3 timmar. Dessutom slipper ni kasta bort tid på att invänta bussavgång och slipper tjafsa med tuktukförare då ni kan bli avsläppta där ni ska bo. Kanske blir ni påprackade en runddtur med samma taxi till Sgiriyaya m.m.
Av M4sta86
20 feb. 2024 13:33
Någon som varit i Malaysia? Funderar på det som alternativ till Sri Lanka beroende på väder, priser etc.
Funderade på rutten KL - Cameron Highlands - Pangkor - Penang - Langkawi. Är det möjligt eller blir det för mycket tid för transport?
Av Keja
20 feb. 2024 21:12
Dyrare än Sri Lanka och modernare. Din rutt uppfattar jag som fullt möjligt på 2-3 veckor beroende på hur länge ni stannar här och där. Jag brukar räkna en dag per förflyttning. Kuala Lumpor räcker 2 dagar, likaså Penang. Cameron Highlands vet jag inte men skulle gissa på 2 dagar. Pangkor vet jag inte heller. Lankawi är visserligen fint men jag hade nog åkt över till Koh Lipe istället, om jag var i krokarna.
Av M4sta86
21 feb. 2024 07:25
Citerat från Keja:
Dyrare än Sri Lanka och modernare. Din rutt uppfattar jag som fullt möjligt på 2-3 veckor beroende på hur länge ni stannar här och där. Jag brukar räkna en dag per förflyttning. Kuala Lumpor räcker 2 dagar, likaså Penang. Cameron Highlands vet jag inte men skulle gissa på 2 dagar. Pangkor vet jag inte heller. Lankawi är visserligen fint men jag hade nog åkt över till Koh Lipe istället, om jag var i krokarna.
Tack
Ja vi har kollat lite mer och funderar.på KL - Cameron Highlands - Langkawi och Lipe.. dock är det en bra bit från CH till Langkawi så vet inte vad som är smidigast..åka tillbaka till KL och flyga eller ta sig till penang och flyga därifrån
Är Penang något man inte bör missa?
Av Keja
21 feb. 2024 21:57
Ipoh igger halvvägs mellan KL och Penang å därifrån är går bussar till CH men det ska även gå minibussar direkt från både KL och Penang (4,5 timme). Går båt från Penang till Butterworth, där man kan byta till båten mot Lankawi. Tyckte nog Penang var värd ett besök om man ändå är i närheten, men stränderna är mycket bättre på Lankawi om det är dom ni tänkte på..
Av Ales
22 feb. 2024 07:21
Hej!
Vi är i Vietnam nu och vi är sååå imponerade av maten, folket, kulturen mm.;)
Av Ales
22 feb. 2024 07:21
Hej!
Vi är i Vietnam nu och vi är sååå imponerade av maten, folket, kulturen mm.;)
Tänkte tipsa ifall ni inte tänkt på Vietnam;)
Av M4sta86
22 feb. 2024 14:16
Citerat från Ales:
Hej!
Vi är i Vietnam nu och vi är sååå imponerade av maten, folket, kulturen mm.;)
Intressant. Vart i Vietnam? Fick samma tips av en polare från Vietnam men när jag kollat resor tidigare år har flygen varit ruskigt dyra.
Av M4sta86
22 feb. 2024 14:16
Citerat från Keja:
Ipoh igger halvvägs mellan KL och Penang å därifrån är går bussar till CH men det ska även gå minibussar direkt från både KL och Penang (4,5 timme). Går båt från Penang till Butterworth, där man kan byta till båten mot Lankawi. Tyckte nog Penang var värd ett besök om man ändå är i närheten, men stränderna är mycket bättre på Lankawi om det är dom ni tänkte på..
Ja det är ju en bit kvar till ev resa så vi har tid att ändra oss fram o tillbaka :) får bestämma land först :P
Av M4sta86
23 feb. 2024 10:44
Citerat från Keja:
Ipoh igger halvvägs mellan KL och Penang å därifrån är går bussar till CH men det ska även gå minibussar direkt från både KL och Penang (4,5 timme). Går båt från Penang till Butterworth, där man kan byta till båten mot Lankawi. Tyckte nog Penang var värd ett besök om man ändå är i närheten, men stränderna är mycket bättre på Lankawi om det är dom ni tänkte på..
Har du besökt Taman Negara? ser ju sjukt vackert ut och enligt google 3-4h från Kuala Lumpur. Tänker om det är lönt att dra dit i några dagar
Av Keja
23 feb. 2024 15:52
Citerat från M4sta86:
Citerat från Keja:
Ipoh igger halvvägs mellan KL och Penang å därifrån är går bussar till CH men det ska även gå minibussar direkt från både KL och Penang (4,5 timme). Går båt från Penang till Butterworth, där man kan byta till båten mot Lankawi. Tyckte nog Penang var värd ett besök om man ändå är i närheten, men stränderna är mycket bättre på Lankawi om det är dom ni tänkte på..
Har du besökt Taman Negara? ser ju sjukt vackert ut och enligt google 3-4h från Kuala Lumpur. Tänker om det är lönt att dra dit i några dagar
Nej, har inte varit där
23 feb. 2024 20:22
Hej
Vi har varit i Malaysia två år i rad. Före covid, -18 och -19. Vi är 55+ och reser med ryggsäck och halvlåg budget. Från KL reste vi med lokalbuss t Pankor. Den lilla ön gillade vi, hyrde moppe och åkte runt ön, badade och såg oss omkring. Ett par-tre dagar var lagom. Därefter norrut t Penang. Kikade runt på den vackra ’street art’en’ där, stannade någon dag bara så vi besökte inga stränder. Lankawi nästa anhalt, snabbåt fr Penang. Lätt att boka endera på nätet el fysiskt på plats. Men för att sedan komma t Taman Negara flög vi tillbaka t KL och tog minibuss till Jelantut och sedan en båttur på 3 tim till TN. Där ska man uppleva natur och den orörda regnskogen. Vi bodde enkelt, hade inte bokat innan (Rainbow-nånting hette boendet) grupptur i nationalparken, egen flodtur samt vandringar ägnade vi oss åt. Att ta sej från TN till Cameron Highlands var inte möjligt vi hittade då inget rimlig resväg. Så det fick vänta till året därpå.
Då kom vi via Singapore till KL och där buss till Ipoh. Och dagen efter buss t Cameron. Det var intressant att se, eftersom vi är lantisar och gillar odling och landsbygd. MEN..det består av 10 000-tals hektar av växthus, växthus och växthus, plast, konstgödselsäckar, trafik (transporter av grödor) men även böljande kullar av teplantager. Detta är vår upplevelse av en del av Malaysia, vänligt bemötande och god mat får man alltid!!
Lena å Lasse
Av M4sta86
24 feb. 2024 15:31
Citerat från Lasseolena:
Hej
Vi har varit i Malaysia två år i rad. Före covid, -18 och -19. Vi är 55+ och reser med ryggsäck och halvlåg budget. Från KL reste vi med lokalbuss t Pankor. Den lilla ön gillade vi, hyrde moppe och åkte runt ön, badade och såg oss omkring. Ett par-tre dagar var lagom. Därefter norrut t Penang. Kikade runt på den vackra ’street art’en’ där, stannade någon dag bara så vi besökte inga stränder. Lankawi nästa anhalt, snabbåt fr Penang. Lätt att boka endera på nätet el fysiskt på plats. Men för att sedan komma t Taman Negara flög vi tillbaka t KL och tog minibuss till Jelantut och sedan en båttur på 3 tim till TN. Där ska man uppleva natur och den orörda regnskogen. Vi bodde enkelt, hade inte bokat innan (Rainbow-nånting hette boendet) grupptur i nationalparken, egen flodtur samt vandringar ägnade vi oss åt. Att ta sej från TN till Cameron Highlands var inte möjligt vi hittade då inget rimlig resväg. Så det fick vänta till året därpå.
Då kom vi via Singapore till KL och där buss till Ipoh. Och dagen efter buss t Cameron. Det var intressant att se, eftersom vi är lantisar och gillar odling och landsbygd. MEN..det består av 10 000-tals hektar av växthus, växthus och växthus, plast, konstgödselsäckar, trafik (transporter av grödor) men även böljande kullar av teplantager. Detta är vår upplevelse av en del av Malaysia, vänligt bemötande och god mat får man alltid!!
Lena å Lasse
Tack för nyttig info! :)

Just nu tänker vi ev resplanen KL-Langkawi-Koh Lipe. Därefter flyga tillbaka till KL. Sedan ta en taxi till Taman Negara och stanna 2 nätter. Sedan ta taxi därifrån till Cameron Highlands och därifrån ta sig tillbaka till KL innan hemfärd. Kan bli ändrignar så klart, inte ens bestämt om de blir Bali, Sri Lanka eller Malaysia ännu :)
Av Ales
25 feb. 2024 10:18
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Hej!
Vi är i Vietnam nu och vi är sååå imponerade av maten, folket, kulturen mm.;)
Intressant. Vart i Vietnam? Fick samma tips av en polare från Vietnam men när jag kollat resor tidigare år har flygen varit ruskigt dyra.
Ursäkta sent svar;)
Just nu är vi i Hoi An, vi flög med Singapore Airlines rill Danang.
Tänkte på det som du skrev om din flikvän om maten, vi har aldrig ätit så bra och så
God mat som här, fantastisk kultur, strandliv och de är de mest hjälpsamma och vänliga människor jag mött!
Vi var även i Hanoi en sväng och tog en lyxkryssning (en natt) från Halong Bay!
Dyrt att flyga hit men vi bor fantastiskt bra (5 stjärnigt) och här är allt billigt!
Vi har bara ätit vid bra restauranger och en rätt kostar mellan 50 och 100kr, vill man äta enklare kan man komma undan med 20-40 spänn per rått.
Öl 20kr
Vin 50-90
Konos 40
Kaffe 30
Mm;)
Första gången här men vi kommer definitivt tillbaka!
Kolla youtube- saker att göra i Danng eller halong bay;)
Dock föredrar vi att vo i Hoi An än Da nang!
Enda negativa- lååååång flygresa!
Av M4sta86
25 feb. 2024 11:41
Citerat från Ales:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Hej!
Vi är i Vietnam nu och vi är sååå imponerade av maten, folket, kulturen mm.;)
Intressant. Vart i Vietnam? Fick samma tips av en polare från Vietnam men när jag kollat resor tidigare år har flygen varit ruskigt dyra.
Ursäkta sent svar;)
Just nu är vi i Hoi An, vi flög med Singapore Airlines rill Danang.
Tänkte på det som du skrev om din flikvän om maten, vi har aldrig ätit så bra och så
God mat som här, fantastisk kultur, strandliv och de är de mest hjälpsamma och vänliga människor jag mött!
Vi var även i Hanoi en sväng och tog en lyxkryssning (en natt) från Halong Bay!
Dyrt att flyga hit men vi bor fantastiskt bra (5 stjärnigt) och här är allt billigt!
Vi har bara ätit vid bra restauranger och en rätt kostar mellan 50 och 100kr, vill man äta enklare kan man komma undan med 20-40 spänn per rått.
Öl 20kr
Vin 50-90
Konos 40
Kaffe 30
Mm;)
Första gången här men vi kommer definitivt tillbaka!
Kolla youtube- saker att göra i Danng eller halong bay;)
Dock föredrar vi att vo i Hoi An än Da nang!
Enda negativa- lååååång flygresa!
Oj lät väldigt spännande. Men är inte Da Nang en storstad? Flygen var ju ungefär samma pris som Sri Lanka och Malaysia..däremot ett par timmar längre flyg.
Av M4sta86
8 mars 2024 10:27
Vilken ort i söder rekommenderar ni för sol och bad? Förstått att både Mirissa och Hikkaduwa är sönderturistat?

Vi vill gärna vara någonstans där det inte är fokus på surf så det kanske är lite mindre strömt och mindre vågor?
Av M4sta86
29 mars 2024 08:37
Citerat från Fylke74:
Bestämt dig?
Tyvärr inte. Frugan fick godkänd ledighet igår och då har så klart Sri Lanka flyget gått upp med 2000pp. Vi siktar fortfarande på Sri Lanka men håller koll på flygpriset. Har zanzibar som backup plan fast 2v istället
Av Fylke74
4 apr. 2024 22:01
Jag och sonen siktar också in oss på Sri Lanka i vinter. 21 dec - 11 jan är planen och då blir det en avstickare till Maldiverna också för att snorkla lite.
Av M4sta86
5 apr. 2024 14:01
Citerat från Fylke74:
Jag och sonen siktar också in oss på Sri Lanka i vinter. 21 dec - 11 jan är planen och då blir det en avstickare till Maldiverna också för att snorkla lite.
Hej!

Trevligt! Tyvärr kunde vi inte boka när jag hittade bra flyg pga frugans chef som inte fick tummen ur för att godkänna ledighet. Nu har flygen stigit 3-4000 per person. Så kollar lite alternativ. Puerto Rico, Indonesien, Zanzibar etc.