Stöd Ukraina

Ivans blogg

Söndag 4 Oktober 2009 - Hoi An
Resealbum: Runt i Vietnam

Vietnam 7. Cooking School.

Hoppade pa kokskolan. Kan nog behovas. Blev hamtad vid hotellet. Flera andra var med.
Kordes till stora marknaden dar Le Chef motte. Guidad tur md honom genom marknaden dar han visade upp de ingrdienser som skulle anvandas. Sedan battur 20 min till resraurangen dar vi skulle fa lara oss.

Vi borjade med Goi Hai San Trong Thuyen Thom. Seafood Salad with Vietnamese Herbs served in Half a Pineapple. Var ganska latt men mycket att hacka.

Sedan Ch'a glo tudi. Fresh Rice Paper Rolls of Shrimp. Pinnarna gick inte alltid min vag nar rakorna skulle placeras. Annu mer att hacka. Larde ett markligt satt att gora rispapper.

Ba'nh Xeo. Hoi An Pancakes. Pannkakan latt, men sedan skulle den fyllas och vikas.
Till det Trang Tri. Food Decoration. En tomat skulle skalas sa att skalet bildade en lang remsa. Den skulle sedan rullas och vikas sa den blev en ros. Omojligt!

Som avslutning Ca Tim Kho To. Vietnamese Eggplant in Clay Pot. Detta var det svaraste.

Har inte tagit med alla kryddor och orter som skulle hackas ner i alla ratterna.
Som beloning (straff) skulle man sedan ata upp allt. Blev anda godkand med tvekan.
Tillbaka till hotellet kl. 14.

Fortfarande fint vader med bara litet skyar. Det fick bli taxi 2 km ut til Hoi Ans strand, Cua Dai Beach.
Har aldrig badat i sa varmt vatten sedan Bali och Lombok, Indonesien.
Maste varit narmare 30. Stranden dock ganska skrapig efter tyfonen Ketsana.

Inne i stan borjar det bli upprojt sedan vattnet sjunkigt undan. Som hogst stod vattnet over metern inne i husen narmast de olika flodarmarna. Man hann flytta upp mobler m.m. upp till overvaningarna.
De flesta av alla omkull eller helt nedblasta trad haller man pa att saga upp och forsla bort.
Det har skyfflats ut modd tillbaka i floden. Brandkaren har hjalpt till med att spruta gatorna rena(-re).

Tveksamt om vadret i morgon. Kan kanske inte bli Cham Island. Sju oar i en grupp en bit uti havet.
Fortsattning alltsa oppen, men oftast alltid kul att behova improvisera.

Tyfonen fran Filipinerna tycks som tur ar (for oss) ta en nordligare vag mot Taiwan.
Dela med andra:    

Kommentarer
Annmartho säger:
Hej Ivan! Jag har nu läst dina trevliga reseberättelser. Låter som en spännande resa ni gör. Jag och en väninna skall åka till Vietnam i december en månad och åka runt. Börjar i Hanoi och skall ta oss ner till Saigon. Hoppas på flera berättelser från dig!
Postat 2009-10-05 10:30  Anmäl
Suziq säger:
Kul med matlagning!
Postat 2009-10-05 10:18  Anmäl
Qiqqit säger:
hej..lycka till med all kockande..intressant..
Postat 2009-10-05 00:41  Anmäl
Aries säger:
Tack for alla dina rapporter. Jag laser dem med intresse varje dag.
Var forsiktiga. Se upp med tyfoner! Tank att det var sa varmt i vattnet, 30 grader, WOW!!
Postat 2009-10-05 00:32  Anmäl
Elgona säger:
otroliga upplevelser du får....njut
Postat 2009-10-04 21:57  Anmäl
Mjorumm säger:
Undrar också om det var gott,inte lätt skala en tomat utan att skinnet går sönder
Postat 2009-10-04 19:26  Anmäl
Gbenskar säger:
Det låter riktigt gott, det ni fick laga på kockkursen. Men att det var mycket hackande det kan jag förstå.
Fascinerade att människor alltid kommer igen efter katastrofer. Reser sig upp och börjar skyffla bort leran för att börja om...än en gång.
Postat 2009-10-04 19:25  Anmäl
Myrran säger:
Hålller tummarna för lite bättre väder!
Maggan
Postat 2009-10-04 19:07  Anmäl
Leroslover säger:
Har 'läst i kapp' mig på dina bloggar. Låter verkligen som en härlig resa ni har. Hoppas ni slipper oväder framöver. Ha det riktigt skönt och njut.
Kram
Agneta
Postat 2009-10-04 17:37  Anmäl
Busylizzy säger:
NÅ... var det gott då?
Postat 2009-10-04 17:04  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan