Stöd Ukraina

Ivans blogg

Onsdag 30 September 2009 - Ho Chi Minh
Resealbum: Runt i Vietnam

Vietnam 2. Ho Chi Minh City

Typhon Ketsana nadde inte kusten har. Den harjade kusten vid mellersta Vietnam. Varst utsatt blev Hoi An.
Aven gamla kejsarstaden Hue blev drabbad trots att den ligger lngre in i landet.
Flyget till Hue har varit installt, men skall visst komma igang i morgon. Dock med forsening. Om det gar! kommer vi inte fram forran pa eftermiddagen.
Hur det sedan blir med Hoi An aterstar att se. Reservplan finns.
I dag 4 mil upp mot gransen fram till Kambodja. Dar ligger Cao Dai Temple. Ett tempelomrade dar alla de 5 storsta religionerna finns representerade pa samma plats. Da raknar jag aven med Taoismen och Konfutieismen.
Det var en stor gemensam massa dar idag. Det som skilde representanterna fran de olika trossamfunden var kladseln. De vanliga deltagara, oftast likala buddister fran omradet bar fotsda vita dakter, aven kvinnora. Det som skilde var deras rang med olika huvudbonader.
Buddistprasterna bar gula klader och hududbonader och taoisterna rode.
Alla satt i rangordning men langst fram var platsen tom. Deras hogsta andliga gemsamma ledare var avliden sedan flera ar och man har annu inte hittat nagon vardig eftertradere. Funderar pa att skicka in min CV.
Musik och kor fanns men aven alla hundratals deltagare deltog med nynnande och rorelser.
Kraftiga regnskurar under hela dagen. Trafiken (las mopeder) vat intensiv. Ater forst sent.

Far koll hur det blir med Hoi An senare i veckan. Ligger 4 km fran kusten, men mellanrummet ar fyllt av kanaler och flodarmar. Utover de 27 omkomna ar manga skadade och hemlosa.

Gick ner till Saigonfloden i kvall och akte ut med en flytande restaurang. At middag, clamps tillagade vid bordet.. Baten tog en rundtur pa floden under tiden. Live music som tyvarr inte va sa melodisk som i gar.
Som tur kvallen uppehallsrik.

Hoppas man i forsta hand kommer ivag till Hue i morgon.
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Så då fick du användning av sydvästen.
Postat 2009-10-01 18:10  Anmäl
Marika säger:
Vad skönt att höra att ni klarat er från Ketsana. Hoppas resan till Hoi An blir möjligt och inte för jobbigt (förödelse och tragedier).

Du är underbar som tar dig tid att skriva och låta oss alla "resa med"!

Kram på er!

Marika
Postat 2009-10-01 15:49  Anmäl
Fagersta säger:
Vad trevligt att få följa med på din resa. Jag skulle vilja ha varit med på middagen på båten, det låter trevligt. Ha det så skönt resten av resan
Postat 2009-10-01 10:15  Anmäl
Merlin säger:
Tack för din reseberättelse.
.
Postat 2009-10-01 07:18  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för din berättelse idag och ha en trevlig fortsättning på resan
Postat 2009-09-30 22:18  Anmäl
Myrran säger:
...å det tyckte jag också! Det är roligt att läsa din reseberättelse utan våra å ä o ö. Jag glömde bort prickarna för ett tag när jag kom till din mening "musik och kor fanns med..." ja,ja tänkte jag, i det landet kanske det är vanligt att kossorna är med på sådana där mässor , men sen förstod jag ju.....(lol)
Postat 2009-09-30 21:54  Anmäl
Gullsing säger:
Gbenskar har just skrivit vad jag tyckte du skulle göra. Alltihop.

Gilla
Postat 2009-09-30 19:49  Anmäl
Gbenskar säger:
Jag tycker absolut att du ska skicka in ditt CV!! Ha en fortsatt bra resa.
Postat 2009-09-30 19:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan