Stöd Ukraina

Lenils blogg

Torsdag 6 Juli 2023 - Kroatien

Utflykt

Uppe lite tidigare idag men åt frukost i lugn och ro. Planen för dagen var utflykt till murarna i Ston och att på vägen åka över den rätt nya Pelješac-bron. Lite läskigt att köra på bergsvägarna men det var det värt. Bron var precis så fin som man förväntat sig och så behäver man inte lämna landet för att komma till delarna söderut. Hela vägen är vacker, med varierat landskap och många fina städer/byar som man inte kör igenom men ändå kan se uppe från vägen om man inte kör för då får man mest hålla koll på vägen. Men bra då att man är två så man kan dela på körningen.
Murarna i Ston var också precis så fantastiska som man sett på bilder, dock gick vi bara ungefär hälften, den övre delen är riktigt högt uppe och delar av den under renovering, Dessutom nästan 30 grader varmt och knappt ett moln på himlen.
Vi passade på att äta en riktigt god lunch på Konoba Bakus, räkor på spett med typ risotto för mig och spagetti bolognese för mannen. Vi fick så klart även någon skum förrätt med ännu en boll innehållande fisk, den här var dock rätt god. På postkontoret där växlade jag in mina 150 Kuna som var kvar från Krk-resan för ett par år sen. Det gick smidigt och utan avgifter.
Shoppade lite läsk, vatten och frukostsaker innan vi kom hem ungefär samtidigt med utflyktsbåtarna, där en av dem, precis som när vi var här för nio år sen, spelar Speedy Gonzales på högsta volym när de kör in i hamnen.

På kvällen var vi hungriga igen och det blev tryffelpizza med bacon för mig och en lite lyxigare hamburgare för mannen på restaurang Marineta. Vi har dricksvägrat hela den här resan, dels för att allt redan är så dyrt och dels för att Kroatien först på lite senare tid infört systemet mer och mer. Jag tycker folk ska ha lön för sitt jobb och inte bli beroende av allmosor. Det är lättare att inte ge dricks när man betalar kontaktlöst med kort och hittills har vi inte sett någon som lagt kontantdricks och det har heller inte varit några sura mjner för att man betalar med kort. Men på den här restaurangen surade servitören till när vi ville betala med kort och upplyste inte så vänligt att man fick lämna kontanter i dricks om man ville.
Vi tyckte nog mest att det var lite komiskt men så klart funderar man på vad pandemin och de dåliga ekonomiska tiderna gör med människor. Om allt blivit dyrare här för oss har det så klart även blivit det för kroaterna. Vi släppte dock de funderingarna för tillfället och köpte varsin glass innan vi traskade hem till vår fina balkong igen!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan