Lenils blogg

Måndag 10 Juli 2023
Även om vi packade klart det mesta i går kväll gick vi upp rätt tidigt. Frukost serveras från kl 7 vilket är den tiden vi planerar att köra. När vi checkade in så frågade vi om de kunde ordna lite kaffe, juice, mackor och ost och det skulle inte vara några problem. Men det var det ju så klart för ingen hade sagt något till frukostpersonalen om det. Så det blev fram med hundögonen och se lite ledsen ut så ordnade det sig. Vi hade ju en bra parkering men att komma ut på vägen skulle kunna bli svårt, mycket trafik i båda riktningarna. Men vi hade en plan att köra ut på fel håll och sen vända vid affären en bit bort. Dock var det sophämtningsdag och precis när jag var körklar så blockerade den all trafik från ena hållet och av någon anledning blev det en rejäl lucka åt andra hållet så det var bara att köra ut. Nästan helt osannolikt att man kan ha sån tur. Sen var det långa köer eftersom flera vägar går ihop och det finns bara en väg mot Split och flygplatsen. Strax efter 8 var vi i alla fall framme och kunde lämna tillbaka bilen. Det gick smidigt, det var personal på plats vid parkeringen som kollade igenom den och så fick jag skriva under att jag lämnat den eller vad det var och så var det klart. Betydligt mycket snabbare än när den hämtades, trots att man checkat in online. Vid incheckningen var det lite kö men gick ändå rätt snabbt. Hann in en vända i Tax free-shopen men där var ju inte jättebilligt heller så det blev en flaska lokal Orancello som man väl knappast kan hitta här hemma. Köpte också två flaskor vatten för drygt 80 kr!
Flyget hem gick i tid och väskorna kom ut rätt snabbt, vi hittade bilen i garaget och sen dröjde det inte länge förrän allt var som vanligt igen men med härliga minnen från en riktigt bra Kroatien-resa och man får anta att Sveti Nikola förstod att det kan behövas kraftuttryck om man bränner sig, även om det är i kyrkan!
Söndag 9 Juli 2023 - Kroatien
Frukost på hotell var okej som omväxling men det är ändå rätt trevligt att göra sin frukost själv. Men nu bokade vi de här två sista nätterna för att vara närmare Split men också för att få se lite annat än staden, där har vi ju redan varit flera gånger. Och för två nätter kändes det mest praktiskt med hotell. Rummet är helkonstigt planerat, Det är dubbla handfat direkt när man kommer in, sen är det en vägg mot sängen och så är toa och dusch i ett eget litet rum. Finns direkt ingenstans att hänga handdukar heller. Så den som designade detta bor nog inte på hotell så ofta. Men sängen är skön och balkongen perfekt!

Efter frukost blev det sol och bad samt måne i några timmar. Såg den inte i går kväll här heller så jag blev glad när den dök upp på förmiddagen.

Åt lunch på restaurang Olive Garden som ligger i anslutning till vårt hotell. Blev cevapcicci för mannen och en vegetarisk rätt för mig, Zucchini fylld med ris och svamp, parmesan på toppen och lite tomatsås under. Riktigt gott och kul med en vegetarisk rätt som är sin egen.
Efter lunchen gick vi mot Split-hållet för att kolla lite restauranger inför kvällen. De flesta verkar tillhöra det gigantiska hotellet som ligger drygt en halv kilometer från vårt och de var alla rätt dyra. Eller rättare sagt ännu dyrare än allt dyrt vi redan ätit. Tog en glasspaus i alla fall, en kula kostade 2,50 euro här på storhotellet mot 2 euro som det kostat på alla andra ställen hittills. Men man fick rejäla kulor och det var väldigt gott.

Efter en stunds vila blev det bad igen, bäst att passa på! Sen skulle vi ha en sista middag på den här resan. Eftersom vi kollat ena hållet tidigare så tog vi andra hållet nu. Det fanns inte många restauranger och ingen hade direkt något vi ville ha. Så vi promenerade tillbaka till Olive Garden och där fanns så klart inga bord. Ville vi vänta? Ja, det ville vi. Efter en stund såg vi att det faktiskt fanns ett bord nästan vid strandkanten men inga stolar. Troligen kom restaurangen på det också och så fixade de ett par stolar och vips efter en kvart så hade vi ett bord. En stund senare varsin öl och ännu lite senare varsin pizza som serverades på ett litet träbord, typ som en plankstek på ben! Den här pizzan var lika god som de andra vi ätit under veckan och rätt sent var vi nöjda och gick hem för vi skulle ju egentligen lägga oss tidigt, hemresa i morgon!
Lördag 8 Juli 2023 - Kroatien
Efter en sista frukost och koll att vi inte glömt något så åkte vi iväg runt 10. Första stopp på väg till Podstrana var Baska Voda. Eftersom orten är en av inspelningsplatserna för Game of Thrones och att jag läste att den var som Makarska men mindre så blev vi lite besvikna. Det var bara stränder men på en av dem stod statyn av Sveti Nikola, ja jultomten (Santa Claus) alltså. Eftersom han också är resenärernas beskyddare och hade en kyrka på plats så gick vi in och tände ett ljus. Så klart tappade jag det och svor till! Det skäms man ju lite för men hoppas på förlåtelse, speciellt eftersom helgonet också är resenärernas beskyddare. Sen åkte vi vidare mot Brela som ska ha magiska stränder men de hade tyvärr inga parkeringsplatser. Nåväl, stränder kommer vi att ha gott om vid nästa övernattningsställe så varför inte åka lite norr om Split och besöka fortet Klis som också var med i Game of Thrones. Där var det gott om parkeringsplatser som dessutom var gratis och vi möttes av en söt liten katt som strosade omkring i den drygt 30-gradiga värmen. Lunchen fick bli en varm macka,typ baguette med ost och korv samt varsin cappuccino på en mack efter motorvägen som är E65, samma som hemma i Skåne.
Fortet gick på 10 euro per person i inträde men det får man väl säga att det kanske var värt. Dock var den fantastiska utsikten över Split med omnejd strax innan precis som parkering helt gratis och den tog verkligen andan ur en.

Framme i Podstrana insåg vi att det inte var helt lätt att hitta parkering. Dock körde en kille precis när vi kom ut från en parkering vid sidan av vägen. Vi kollade med hotellet (Beach Hotel Božikovina) och blev glatt överraskade när de sa att den var deras. De hade några till i en brant backe och lite längre ner där den branta backen tog slut men de var upptagna, en i backen blev ledig men vi valde ändå den uppe vid vägen!
Rummet såg ut som på bilden hos Booking och så gjorde även balkongen med utsikt över pool, restaurang och havet,
Vi har inte druckit några drinkar alls, bara de där praktiska alkoläsken vi upptäckte för några år sen så nu passade vi på att beställa varsin riktigt drink på stranden innan vi badade och latade oss en stund i eftermiddagssolen.
Ikväll hoppas jag få se månen också för i Makarska måste den ha gömt sig bakom bergen.

På kvällen äter vi på en av restaurangerna vid grannhotellet. Här kallar de Pljeskavica för Balkan burger och upplyser när man beställer att den är utan bröd. Det är väl mer en pannbiff men kanske lättare att förstå om man kallar den för burgare. Mannen tog en sån och jag tog en havsabborre med polenta och spenatpesto. Det var inte så mycket pesto över den spenaten men det var gott ändå.
Fredag 7 Juli 2023 - Kroatien
Lite sovmorgon igen och en ny god frukost med fantastisk utsikt. I går kväll låg det runt 10 kryssningsfartyg av modell något mindre men ändå stora precis här utanför men i morse var alla borta. Även en hel del andra stora båtar hade gett sig av så nu är det bara småbåtar. Kanske dyker det upp fler framåt kvällen.

Efter frukosten gick vi ner till den lilla stranden som ligger bara ett stenkast från där vi bor. Lite större stenar men idag kom jag ihåg att ta med mina badskor. Lite kallare vatten på den här sidan och det blir djupt vatten nästan direkt vilket också gör att vattnet har de mest fantastiska blågröna färger av olika slag.

Eftermiddagspromenad till "gubben" på berget, Sveti Petar (Simon Petrus). Man kunde gå ner till grottan som syns från stranden vid vår lägenhet men trappan kändes lite osäker så vi hoppade över det. Kollade lite restauranger inför kvällen. Jag ville egentligen ha tryffelpasta men den kostade 28 euro och då kändes 5 havskräftor för 26 euro mer prisvärt!
Tog dessutom lite kroatiska ostar till förrätt och de gick loss på 12 euro. Mannen tog en mixed grill med massor av kött för 22 euro. Vi fick dessutom för första gången på den här resan, en snaps efter maten, det var ju mer regel än undantag förr. Men regler är till för att brytas så ikväll med en nota på 79 euro slängde vi in lite dricks. Dels för att alla servitörerna var i pensionsåldern och dels för att man kände sig lite extra omhändertagen.Lite glass på det så kändes det som en fin sista kväll här i Makarska. I morgon packar vi den gröna hyrbilen för åka norrut igen.
Torsdag 6 Juli 2023 - Kroatien
Uppe lite tidigare idag men åt frukost i lugn och ro. Planen för dagen var utflykt till murarna i Ston och att på vägen åka över den rätt nya Pelješac-bron. Lite läskigt att köra på bergsvägarna men det var det värt. Bron var precis så fin som man förväntat sig och så behäver man inte lämna landet för att komma till delarna söderut. Hela vägen är vacker, med varierat landskap och många fina städer/byar som man inte kör igenom men ändå kan se uppe från vägen om man inte kör för då får man mest hålla koll på vägen. Men bra då att man är två så man kan dela på körningen.
Murarna i Ston var också precis så fantastiska som man sett på bilder, dock gick vi bara ungefär hälften, den övre delen är riktigt högt uppe och delar av den under renovering, Dessutom nästan 30 grader varmt och knappt ett moln på himlen.
Vi passade på att äta en riktigt god lunch på Konoba Bakus, räkor på spett med typ risotto för mig och spagetti bolognese för mannen. Vi fick så klart även någon skum förrätt med ännu en boll innehållande fisk, den här var dock rätt god. På postkontoret där växlade jag in mina 150 Kuna som var kvar från Krk-resan för ett par år sen. Det gick smidigt och utan avgifter.
Shoppade lite läsk, vatten och frukostsaker innan vi kom hem ungefär samtidigt med utflyktsbåtarna, där en av dem, precis som när vi var här för nio år sen, spelar Speedy Gonzales på högsta volym när de kör in i hamnen.

På kvällen var vi hungriga igen och det blev tryffelpizza med bacon för mig och en lite lyxigare hamburgare för mannen på restaurang Marineta. Vi har dricksvägrat hela den här resan, dels för att allt redan är så dyrt och dels för att Kroatien först på lite senare tid infört systemet mer och mer. Jag tycker folk ska ha lön för sitt jobb och inte bli beroende av allmosor. Det är lättare att inte ge dricks när man betalar kontaktlöst med kort och hittills har vi inte sett någon som lagt kontantdricks och det har heller inte varit några sura mjner för att man betalar med kort. Men på den här restaurangen surade servitören till när vi ville betala med kort och upplyste inte så vänligt att man fick lämna kontanter i dricks om man ville.
Vi tyckte nog mest att det var lite komiskt men så klart funderar man på vad pandemin och de dåliga ekonomiska tiderna gör med människor. Om allt blivit dyrare här för oss har det så klart även blivit det för kroaterna. Vi släppte dock de funderingarna för tillfället och köpte varsin glass innan vi traskade hem till vår fina balkong igen!
Onsdag 5 Juli 2023 - Kroatien
Sovmorgon! Det var lätt att sova länge med AC och ljuddämpande dörrar till balkongen. Sen kunde vi njuta av en god frukost som vi inhandlat saker till i går. Härligt att kunna sitta här och titta på människor och båtar utan stress och utan insekter. Antar att det finns insekter här men man märker aldrig av dem när man äter utomhus som man gör i Sverige.

När vi var nöjda med frukost och utsikt gick vi till stränderna på andra sidan staden. Mycket folk men vi hittade en plats. Insåg att jag glömt mina badskor men eftersom det var småstensstrand och inga sjöborrar så gick det rätt bra ändå.

Efter några timmars sol och bad gick vi rakt över gatan och åt en sen lunch, eventuellt en tidig middag på restaurang Riposo, det blev cevapcici med pommes och ajvar för min del och en mixed grill för mannen. Vi har fortfarande inte ätit någon glass men det får vi ändra på ikväll.
Men först lite vila och något att dricka.

Efter vilan fick jag springa ner till restaurangen nedanför balkongen eftersom min handduk trillat ner! Pinsamt men tror inte någon såg mig när jag snabbt ryckte åt mig den.

Vi var inte alls hungriga på kvällen så vi hoppade över middag. Gick en runda i gamla stan med gatan Kalalarga som länge var den längsta gatan i Makarska och som nu har många affärer och restauranger. Hittade till slut ett café med glass och beställde varsin glasscup med jordgubb. Såg inte alls ut som på bilden men som tur var så såg den bättre ut!
Sen gick vi hem och satt på balkongen och kollade på folk, båtar och staden i nattljus ett tag innan vi stängde dörrarna och kröp till kojs.
Tisdag 4 Juli 2023 - Kroatien
Tidigare när vi åkt från Kastrup har vi tagit en övernattning i Köpenhamn men det har inte gett sǻ mycket mervärde så i år gick vi upp mitt i natten och körde hemifrån kl 04:00. Lämnade bilen på den förbokade parkeringen, fixade bagagetaggar och hamnade i den längsta bagageinlämningskön någonsin på Kastrup. Men det gick rätt snabbt ändå och sen hade vi fasttrack och kom in till planen snabbt. Drygt två timmar senare var vi framme och hamnade i nästa kö, den till biluthyrningen hos Carwiz. Tog nog en timme att få vår bil, en grön Opel Mokka som var finare än jag förväntat mig. Sen körde vi kustvägen mot Makarska och vad hände där, jo kö så klart! Efter ett tag blev vi hungriga och stannade till och åt ett par goda pizzor på restaurang Shooko Beach i Omiš. Sen gick det i alla fall lite snabbare så rätt vad det var så var vi framme i Makarska.
Det kom också ett rejält åskoväder men det hör ju till att det ska vara ett sånt när man är här och då är det ju bra om det kommer direkt.

Hade missat ett meddelande från hotellet (Apartel Park Osejava) att vi skulle hämta nyckeln i baren men det lyckades vi lista ut ändå.
Nästa sak att lösa var parkering. Precis utanför vår lägenhet kostade det 4 euro i timmen vilket vi tyckte var väl mycket så vi letade oss 700 meter bort och kom ner i mer acceptabla 1 euro per timme. Nytt för i år förresten med euro här, både lite bra och lite tråkigt. Förr i tiden hade det funnits en människa som man betalat parkeringen till men numera laddar man ner en app precis som hemma! Mynt hade också gått bra men är ju lite osmidigt när man ska stå länge.

Lägenheten var i alla fall som på bilderna hos Booking med en jättebalkong och härlig utsikt över hela staden, bergen och havet.
Så efter lite shopping för att fylla på kylen så gick vi hem och njöt!

På kvällen gick vi runt och studerade staden samt stannade till för middag på restaurang Castellum. Blev risotto med saffran och räkor samt svart risotto med rökta musslor och till det ett glas vin. Vi fick även någon skum fiskkaka innan som huset bjöd på. Den kunde vi hoppat över men man får ju hålla god min. Maten på de kroatiska restaurangerna har har ändrats mycket under de år vi semestrat här. Från klassisk husmanskost till lite mer experimentell. Allt är också dyrare här i år men det beror väl troligen mer på världsläget och den dåliga kronan än att man gått över till euro som valuta.
Måndag 11 Juli 2022 - Tyskland
Resealbum: Tyskland 2022
Stannade till i Burg auf Fehmarn på vägen hem för lunch och lite shopping. Sen blev det färjan mellan Puttgarden och Rödby, vilket är en bra väg om man inte vill passa tider. Vi hann inte med alla resorna i boken men det gör ju inget för då kan man ju ta en Tysklandsresa igen!
Söndag 10 Juli 2022 - Tyskland
Efter en god frukost tog vi och körde lite småvägar till vårt mål för dagen. En sista övernattning innan hemfärd. Lite trafik och fina små byar varvat med skogar och fält.

Stannade i Ludwigslust för att titta på slottet och äta lunch. Det blev varsin liten pizza och när vi satt där så kom det någon bil med sirener och sen tyckte jag att det lät som en helikopter men det kändes lite overkligt.
Tyvärr var det inte det för när vi gick tillbaka till bilen så stod det både en ambulans och en ambulanshelikopter och precis då vi kom bar man ut ett litet barn från ambulansen till helikoptern. Kanske hade den trillat i vattnet som är precis utanför slottet men oavsett vad som hänt hoppas man att det gick bra.

På eftermiddagen var vi framme vid hotellet och tog en promenad vid slottet. Eftersom det stod några och sålde vin så köpte vi varsitt glas innan vi strosade vidare in i slottsparken. Såg både häger och ett svanpar med ungar.

Avslutade kvällen på en något kylig uteservering hos Schnitzelhaus Schwerin med så klart varsin schnitzel och öl!
Lördag 9 Juli 2022 - Tyskland
Resealbum: Tyskland 2022
Det fanns två frukosttider att välja på, 7:30 eller 9:00, gissa vilken det blev?
Den senare så klart.

Sen utflyktsdag där vi inte helt bestämt agendan. Började med Baumwipfelpad Harz där man bland annat kan ta en promenad bland trädtopparna.

Efter det så bestämde vi oss för Enhörningsgrottan, Där levde neandertalare för 51 000 år sen och tiotusentals djur har trillat ner i den men inte kunnat ta sig ut igen. Så någon gång plockade en man ihop ett antal ben och fick det till att det funnits tvåbenta enhörningar. Och sen malde man ner de benen till medicin. Enhörningar eller inte så var det en fantastisk grotta. Vi hann även med en kaffe och cheesecake innan den guidade turen. Och ett ösregn när vi väntade på att vår tur skulle starta 14:00. När vi kom ut en timme senare var det soligt och varmt igen vilket var skönt för det var kallt i grottan.

På väg hem till hotellet stannade vi till vid vattenfallet Lonauer. Där träffade vi en trevlig man som visade oss på ett bättre ställe att fotografera än det skyltade. Han berättade också att där fanns salamandrar och följde med oss en bit för att visa var de kunde finnas och där man kunde se dem om man hade tur. Det hade vi för precis nere vid bron så var det en ute och kikade. Fantastisk upplevelse. Mannen visade oss även en stig med en genväg tillbaka till vår bil.

Efter äventyren så åkte vi tillbaka till vårt hotell och hittade ett bord ute på restaurang Prins Heinrich där vi åt tagliatelle men kantareller, cocktailtomater, purjolök och gorgonzola. Till det ett lokalt vin som både var dyrast på menyn och fantastiskt gott!
Nöjda drog vi oss sen tillbaka till hotellet.

I morgon drar vi vidare mot en natt i Schwerin som är en favorit i repris.