Söndag 5 Juli 2026 - Biograd na Moru
Utforska
Vi sov riktigt gott även den här natten och i frukostmatsalen var det lugnt och väl påfyllt överallt när vi kom ner vid 8:30. Efter frukosten packade vi våra badgrejer och packade upp våra små cyklar för att åka till stranden. Vi åkte norrut och den närmaste stranden med småsten och fin botten. Inte heller så mycket folk och ingen uthyrning av solstolar, perfekt med andra ord. Vi hittade till och med en plats under ett litet träd så man fick lite skugga för det är varmt i luften. Även i vattnet faktiskt. Efter några timmar cyklade vi hem igen för att lämna av badkläderna innan lunch. Det fick bli en pizzabit med läsk vid busstationen. Sen cyklade vi söderut för att kika på de större hotellen och där var det mer folk och mycket kommers. Hittade ett fiskSPA som vi unnade oss i 15 minuter för 24 euro och det var det värt för fötterna kändes som nya. Efter fotbadet var vi trötta och cyklade tillbaka till hotellet som vi bestämde oss för att utforska. Det finns en solterrass över vår balkong och ett wellnesscenter i källaren med pool, jacuzzi, bastu (!), gym, massage och ansiktsbehandlingar. Sen försökte jag hitta bilder från en annan resa då vi var ett par dagar i grannbyn, Sveti Filip i Jakov och cyklade en av dagarna för att äta lunch i just Biograd na Moru där vi är nu. Det var 2012 och tyvärr hade jag inga bilder i bloggen från just den lunchen.
För kvällen hade vi kollat upp lite restauranger inne i staden men först tänkte vi hitta klocktornet. Det var det svåraste att hitta någonsin men till slut dök det upp liksom inbyggt i en något nyare kyrka, Vi valde sen restaurang Stari grad som hade 400 gram grillade havskräftor för 33 euro vilket jag beställde, och de var små men goda även om ett par av de större inte var helt färdiggrillade. Mannen beställde en mixed grill och blev i alla fall helt nöjd med den. Hittade ett glasställe med ännu godare glassar än de vi åt igår. Sen tog vi de små cyklarna och åkte tillbaka till hotellet och satt på balkongen innan det var läggdags. Utflykt i morgon.