Lenils blogg

Måndag 6 Juli 2026

Utflykt

Sov gott i natt också och frukostmatsalen var lika lugn och trevlig som igår. Sen åkte vi till den stora sjön Vransko jezero som ligger ungefär 10 minuter med bil från hotellet. Biljettkassan frågade om vi var pensionärer och jag blev lite förolämpad med mannen är ju det så i och med det fick vi 3 euro i rabatt. Vi valde ingång Crkvine som är en av tre och har en 600 meter lång gångbro. Här ska finnas runt 240 fågelarter, trollsländor och en vattensnok men vi såg mest skarv, fiskmåsar och svalor. Fast det var en fin promenad. På väg hem tänkte vi besöka det lilla köpcentret Bure som ligger ganska nära hotellet men där var det full kaos på parkeringen. Verkar som folk valde shopping idag och varför inte, det är ju lite molnigt och bara 28 grader varmt. Så vi handlade lite läsk på Konzum “hemma” istället.Som tur var så var vår parkeringsplats kvar, man var lite orolig för det eftersom det inte är jättemånga platser.För ovanlighetens skull satte jag ut städskylten på dörren när vi stack och när vi kom tillbaka var skylten borta….men rummet var bara halvstädat! Fick tag på en städerska i rummet bredvid och hon fattade först inte men sen kollade hon och blev väl typ lika förvånad som vi blev. Hon sa att hennes kollega bockat av rummet som klart och bad tusen gånger om ursäkt innan hon städade klart. Lätt att man äter för mycket på lunchen och så blev det även idag. Lasagne Biograd (skinka, champinjoner och ost) för mig och cevapi för mannen. Sen tänkte jag köpa lite frukt på marknaden men den var stängd. Fick bli en sväng in på DM i alla fall. Efter lite vila på hotellet åkte vi till stranden som var lika lugn idag. Vattnet kändes kallare men det beror nog på att det är så varmt i luften, runt 30 grader. Knappt hungriga cyklade vi in till staden på kvällen och hämtade först mannens keps som han glömde på restaurangen igår och sen hittade vi ett ställe med små pizzor så det fick bli varsin sån och öl. Perfekt mätt kändes man då och kom på att man nog skulle ha en glasscup. Vi gick till ett ställe vi spanat in tidigare, beställde och fick in de största glassar vi sett….sen var man ju alldeles för mätt igen. När vi hämtade cyklarna var det konsert, typ jazz vid ett litet torg så vi stannade till en stund för de var riktigt bra. Sen cyklade vi hemåt för en stund på balkongen innan läggdags.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma
21 timmar sedan
Unimog
21 timmar sedan
Tyskland
21 timmar sedan
Österrike