Stöd Ukraina

Gittwillners blogg

Söndag 13 December 2009 - USA

Universal Studios

Gah, vilken gigantisk lekplats både för vuxna och barn!

Det är inga som helst problem att göra av med pengar i detta stora land. Nästa äventyr vi unnat oss är ett 7 dagars kort på Universal Studios Resort som har ALLT man kan tänka sig.

Vi har nu avverkat 2 dagar på detta lekland och det finns fortfarande mycket mer att se.
Orlando Studios ligger bara 5 minuter med bil från vårt hotell. Man slussas smidigt genom parkeringstullen och betalar $14 och sen åker man in i ett gigantiskt stort parkeringshus där parkeringsvakter visar exakt vad alla bilarna ska stå. En efter en parkerar sina bilar och man vet exakt var man ställer bilen då de döpt alla våningsplan efter kända filmer så som Hajen, Jurassic Park osv.

Lucas sa spontant när vi parkerade bilen: - Mäh, det här parkeringshuset är ju större än hela Gröna Lund.
Han har så rätt, så rätt.

Sen följer man strömmen in mot Universals två stora parker.
Park nr 1: Universal Studios
Park nr 2: Island of Adventure.
Jag personligen gillar den första parken lite mer då den har en annan typ av charm. Dom har byggt upp en gigantisk stad, en kopia på Hollywood, med allt vad man kan tänka sig. Restauranger, caféer, bergodalbaner, teatrar, shower, 3- samt 4D-shower, klädbutiker, biografer, musik, parader, fotografer.

All denna kommersiella cirkus bygger på UPPLEVELSER. Amerikanarna kan sin sak. Inget snack om något annat. Man blir djupt imponerad av hur dom lyckats skapa en känsla av att befinna sig mitt i filmer med alla dessa häftiga effekter. Spiderman är det coolaste jag har varit med om. Får berätta mer när vi kommer hem. Vi har även åkt ett par grymt kraftiga och långa bergodalbaner där Gröna Lunds Insane känns som en fis i rymden.

Vi tar nu en paus från detta lekland och tar nu vårt pick och pack till västkusten här i Florida imorgon bitti på självaste Luciadagen. Närmare bestämt Anna Maria Island som ligger ute vid kustremsan utanför Tampa. Kolla in deras hemsida här: http://www.palmtreevillas.com/about.htm

Vi ska bo minst 2 nätter där och är det riktigt mulligt blir vi kanske kvar ett par nätter till.
Från den villan vi kommer bo i är bara 3 minuter ner till havet med enorma vita stränder. Vi kommer alltså doppa fötterna i Mexikanska gulfen. Häftigt!

Vädret har varierat en del men mestadels har det varit varmt och fuktigt. Men igår var det klart den kyligaste dagen där till och med Peter frös om sin stora lekamen. Men redan idag var det betydligt varmare igen.
Vi har knappt solat något då det är så mycket annat kul som lockar. Man kan ju alltid hoppas få ett par fina dagar på Anna Maria Island så vi får lite färg på våra vinterbleka kroppar;)

Som vanligt lägger jag in lite bilder som ni gärna får spana in.

Vi hörs snart igen!
Hoppas ni mår bra.
Stor kram från USA gänget!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet