Stöd Ukraina

Zappe50s blogg

Söndag 9 Mars 2008 - Brasilien

Ullared i Pernambuco !

Vi startade hemifrån min fru och jag vid 10-snåret denna söndagsmorgon för att köra de 11 milen till vad som ryktades vara en helt otroligt billig klädmarknad. Regnet hängde faktiskt i luften och för ett ögonblick funderade vi på att ta bilen i stället för mc:n, men "furnuftet" segrade och vi tog mc:n.
Furnuftet ? Ja men visst ! Det går ju inte att ta med sig så mycket om man åker mc. På det sättet kan man ju inte handla för mycket och sparar ju ännu mer, inte sant ?

Vi tankade full tank och gav oss ut på den mycket välunderhållna vägen från Campina Grande och söderut. Efter bara 20 minuter började det att småregna ! Men som jag konstaterat tidigare i detta ständigt sommarvarma land, så slutade det efter kanske ytterligare 10 minuter och solen och hettan torkade snabbt våra kläder.
Vi passerade Queimadas med sina fantastiska stenformationer och körde därefter genom Barra de Santana, Bodocongo och Alcantil för att därefter passera gränsen mellan Paraiba och Pernambuco.
Under färden genom denna folktomma halvöken körde vi genom otroliga fjärillssvärmar som formligen smetade ner både mc-visir, kläder och mc. Jag har aldrig förut sett sådana kopiösa mängder av fjärillar ! Miljontals ! Några döda kor låg också efter vägkanterna !

Sancta Cruz do Capibaribe visade sig vara en riktigt stor stad ! Åtminstone med svenska mått mätt, och vi hittade till slut klädmarknaden i utkanten av staden efter att först ha måst passera ett otal "lombadas" ! Lombadas är vägbulor som lagts dit för att få ner farten på fordonen. Inte så ofta är dessa dessutom omarkerade, så man måste verkligen hålla ögonen öppna och speciellt under kvällar och nätter för att inte få skador på fordonet !

Så var vi då framme vid denna enorma marknad som visade sig vara 4 otroligt stora öppna byggnader med 100-tals små stånd där det såldes moderna nytillverkade (i Brasilien, förståss) kläder till sanslöst låga priser.

Eller vad sägs om :
Jeans för: 55-72 kronor
Jeanskjolar för: 35-55 kronor
Jeansshorts och Bermudas för: 35-55 kronor
Klänningar ( Typ: Indiska) för: 35 kronor
Kjolar för: 25-35 kronor
Toppar för: 18 kronor
T-shirts för: 18 kronor
Underkläder för: 7-10 kronor
Badbyxor för: 18 kronor
Bikinis för: 18 kronor

Efter att först tagit ut lite "extra" pengar från en bankomat intog vi en mycket delikat måltid vid en "balansa" restaurang. Det är en buffe där man tar vad man vill och sedan betalar kilopris för maten. I denna förhållandevis dyra restaurang kostade maten 145 kronor kilot och vår mat gick till 55 kronor med dryck !

Därefter startade handlandet ! Min fru blev helt galen och ville köpa allt hon såg, men som tidigare nämnts hade vi mycket begränsat utrymme på hojen och allt som köptes fick stoppas i en ryggsäck som min fru hade på sig under hemresan.

Allt som allt fick vi med oss följande klädesplagg:
2 Jeanskjolar
2 Minijeansshorts
1 Blus
1 Klänning
1 par byxor, typ safari med blixtlås så att dom kan göras om till dels bermudas och dels shorts
1 par Badbyxor

För detta betalade vi bara 250 kronor !
Plus maten 250 kronor
Bensin till mc:n 65 kronor
Summa 370 kronor för en hellyckad dag !

Undrar vad samma saker hade kostat i populära Thailand ?

Resan tillbaka till Campina Grande gick utan problem och solen sken som aldrig förr. Dessutom hade fjärillssvärmarna minskat något i antal.

Slutligen bör tilläggas att detta första besök gav mersmak och kommer att följas av flera .
Men då kanske vi tar bilen i alla fall ?
Dela med andra:    

Kommentarer
Veiken säger:
Aktuellt att starta en exportfirma? ;)
Postat 2008-03-11 11:30  Anmäl
Kustaffe säger:
Det låter som ni hade en kul och lyckad tur, festligt att betala kilopris för maten
Postat 2008-03-11 07:20  Anmäl
Tj säger:
Har faktiskt lyckats undvika Ullared här hemma trots det lilla avståndet här.....
Postat 2008-03-11 06:51  Anmäl
Sierra säger:
Kul story Urmas, men jag skulle nog hålla mig till MC:n nästa gång oxå......
Postat 2008-03-11 03:21  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Nathi
Nathi säger om Zappe50s bild "Jeans för 75 kronor !":
Låter farligt för plånboken ! Hade shoppat som en galning med dom priserna. Bra fynd köper man ju gärna fler av haha
5 januari 2009 15:06
Marika
Marika säger om Zappe50s bild "Ullared i Pernambuco.":
Lite roligare än Ullared skulle jag tro. Inget ont sagt om Ullared!
8 oktober 2008 23:58