Stöd Ukraina

Zappe50s blogg

Onsdag 5 December 2007

Märkliga namn - Stackars barn !

Tänk vad oförstående föräldrar kan ställa till med utan att tänka på konsekvenserna !

Här i Brasilien kan man bli döpt till nästan vad som helst. Jag har fått mig många goda skratt när jag har hört underliga namn på personer här. Nedan följer en uppräkning av några "tokigheter" och denna lista kommer att fyllas på alltefter som jag får höra nya förnamn:

I João Pessoa bor en man som döpt sina, nu vuxna , söner till Stalin, Mussolini och Hitler ! Ingen lyfter på ögonlocken inför detta vansinne !

Vår extrahemhjälp heter Analia ! Anal betyder samma här som i Sverige !

Min svåger heter Herkulaneo som andranamn. Väldigt pampigt, eller hur ?

En annan heter Deusemar som betyder "Gud och hav" !

Lady-Diana heter en dam i stan.

Erikson, Robson, Jefferson, Jailson, Hannibal, Wilson, Friberg är vanliga förnamn !
Undrar just hur herr Erikson skulle reagera om man inte kom ihåg hans namn, men förknippade det med ett mobilfabrikat ? Hello mr Nokia eller Hello mr Samsung !

Ett annat tokigt namn jag hörde häromdagen var en ung man som hette Wood Allen i förnamn ! Stackars sate !

Tydligen är det så att man helt enkelt tar ett namn som låter bra och ligger bra i munnen, utan att ha en aning om vad det betyder !

Efternamnen tar man från sin far och sin mor. Här är det inget konstigt. Min fru heter följaktligen Deborah Rose Galvão Dantas Lepp. Galvão efter modern och Dantas efter fadern. Men som sagt. Förnamnen krånglar man till så in i h.....e !

Fler tokiga namn följer som sagt vartefter !

Ha det !
Urmas
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger:
Hustrun som kom till sydamerika när hon var ett år heter Gunilla.
Helt omöjligt att uttala där. Hon fick leva med det i nitton år.
Vi var helt överens om att våra barn skulle ha"internationella" namn.
Blev Eva och Henrik.
Barnbarnen fick Sofie, Alexander, Hanna, Ellen och Melker. Den ende vise mannan i släkten.
Själv trodde jag att mitt namn "Ivan, Le Teribble" var glömt och förlåtet för länge sedan av nutidens ungdomar.
Tyvärr härjade en ny Ivan i Karibien och New Orleans 2004.
Förstörde alla fina dykrev, men värre för alla invånare som inte fick någon hjälp. Sydstaterna var ju inte Bush utan Kerry-land.
Postat 2007-12-16 23:15  Anmäl
Matheo säger:
Jag har också reagerat på deras besynnerliga namn men jag måste säga att dina exempel tar priset, riktigt kul läsning.....vi hörs av.
Postat 2007-12-08 04:57  Anmäl
Marika säger:
Jättekul Zappe! Det är sånt hör vi vill läsa mer om (iallfall jag! )
Analia...ha ha ha ho ho ho! Det är värre än att heta kaj i Thailand 8betyder beroende på uttal kyckling, kokt ägg eller ännu värre appung!! När vi korsar gränsen måste jag numer säga hans andra namn vilket är Mikeal, hi hi!

Ha det så gott!
Postat 2007-12-06 20:52  Anmäl
Gullsing säger:
Min förste man hette Bertil Segis Lemon och min andre heter Bert Sibolt. Deras föräldra hade också fantasi.

Hälsningar Gilla
Postat 2007-12-06 12:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet