Stöd Ukraina

Zappe50s blogg

Fredag 23 Maj 2008 - Campina Grande

Min första charterresa.

Jag reste på min första charter 1961 då jag var 11 år. Jag åkte med min mor och en äldre dambekant till Ibiza med Svalan Resebyrå. Det var verkligen ett äventyr.

Vi flög från Bromma (naturligtvis !) med ett 4-motorigt propellerplan.

Det fanns ingen representant från vår resebyrå på plats eftersom vi bara var 5 resenärerna till detta resmål, så vi togs omhand av en representant från Wasa Resebyrå, som troligtvis var något större, och hade fler i sin grupp (dessa skulle till Mallorca) ! Fick efter resan reda på att "vår" grupp var den enda som inte fick något problem alls utan resan funkade faktiskt rätt bra.

Vi lyfte från Bromma och flög till Kastrup där vi landade för att plocka upp ytterligare passagerare. Vi fick vänta i planet i, vad som för mig verkade vara, en evighet, innan vi kunde lyfta igen.

Jag satt på en fönsterplats och var helt fascinerad av resan och vad som syntes genom fönstret. När vi flög över Marseilles stoppade helt plötsligt den innersta motorn på min sida (höger) efter att ha sänt ut några kraftiga rökpuffar. Damerna i kabinen började bli oroliga.

Vi fick nu också den enda mat som serverades under hela den långa flygresan. Det var en normalstor plasttallrik med kallskuret som inte var någon höjdare precis.

Då plötsligt hände det ! Eldslågor slog ut från vänster sidas yttersta motor och den "puffade" till och stannade ! Paniken i kabinen var nära att bryta ut på fullt allvar. Ingen (vad jag minns i alla fall) ur personalen berättade vad som hade hänt för oss, utan vi fick helt enkelt själva ta och lugna ner oss. Och vi genomförde slutetappen av resan med bara två motorer.

Vi landade sent på kvällen på Mallorca eftersom inget normalstort flygplan kunde landa på Ibiza. Vi blev bussade till Palma de Mallorca där vi blev inkvarterade på ett 3:e klassens hotell och sov som mumier efter den mycket ansträngande och långa resan. Vad jag minns så tog resan Bromma-Palma hela 13 timmar, vilket är detsamma som det tar för mig att idag flyga från Arlanda och hit till Brasilien där jag numera som bekant bor !

Tidigt på morgonen den andra dagen väcktes vi och efter en lätt frukost blev vi skjutsade i en taxi ut till flygplatsen, där vi fick ta plats i ett tvåmotorigt litet plan med kanske bara 10 sittplatser.

En mycket intressant och vacker flygtur hade vi framför oss till Ibiza. Minns inte hur länge den tog, men det kan inte ha varit mer än 1 timma.

Vi landade utan problem och fick sedan ta en taxi till andra sidan av ön där vi blev inkvarterade på ett litet pensionat i San Antonio. Jag minns inte så mycket om detta pensionat mer än att det var mycket spartanskt och att herrtoaletten bestod av ett hål i golvet, så jag använde damernas som hade en normal toalettstol. Minns ej namnet på pensionatet heller, men vi 5 var de enda gästerna. Utöver min mor och hennes vän var det två unga kvinnor i 20-årsåldern som utgjorde hela gruppen.

På plats i San Antonio fanns inte heller nu en representant för Svalan utan vi fick hålla till godo med en manlig reseledare från Wasa. Vad jag minns så var han i 25-årsåldern och mycket trevlig.

Dag nummer 3 hade min mor bokat in mig på en dagsutflykt till grannön Formentera, och jag togs omhand av den trevliga reseledaren när vi med båt fraktades över sundet mellan öarna. Mycket vacker tur.

När vi la till i hamnen stod en buss och väntade på båtresenärerna för att ta alla på en rundtur runt den vackra ön. Eftersom jag var i sällskap med reseledaren fick jag vänta med honom till sist och det visade sig då att bussen var för liten så det fick beställas en till buss. Den anlände efter några minuter och det visade sig vara öns enda reservbuss som var en T-Fordbuss från 1928 ! Träbänkar och STARTVEV ! Den fungerade trots detta alldeles utmärkt och tog oss runt ön med i och för sig rätt ömma bakar.

Vi stannade i en stad och fick se oss omkring bland lokalbefolkningen. En ur gruppen tog upp sin Polaroidkamera och tog ett foto på några människor och visade sedan efter några minuter den förstummade gruppen fotot på dom. Detta var ett mirakel tyckte dom ! Dom hade aldrig hört talas om något så fantastiskt förut !

Efter rundturen blev vi avsläppta på en underbar paradisisk badstrand där jag fördrev eftermiddagen med snorkling i det kristallklara vattnet. Sedan hemfärd utan problem och i säng efter en helt otroligt givande dag.

De följande 2 dagarna bestod av sol och bad och shopping, samt en dagsutflykt till Ibiza stad.

Så dags för hemresa. Vi var tvungna att lämna Ibiza dagen innan den definitiva hemresan eftersom flyget från Palma skulle gå tidigt på morgonen och vi då alltså var tvungna att övernatta i Palma igen för att kunna vara på plats på morgonen.

Flugresan gick bra och vi fick en hel dag att ströva runt i Palma och dessutom tid till ett bad i hamnen i centrum av staden. Vad jag minns så var vattnet även här mitt i "storstaden" kristallklart !

Övernattnming på samma halvtaskiga hotell och sedan taxi på morgonen igen ut till flygplatsen för den slutliga hemresan.

Jag minns inget från hemresan utan den förflöt utan missöden.

Det märkliga med hela resan var att vi hade bokat en vecka och av dessa 7 dagar återstod ju faktiskt bara 5 på resemålet Ibiza eftersom vi fick 2 nätter på Mallorca. Ingen hade NATURLIGTVIS upplyst oss om detta utan vi fick helt enkelt finna oss i det hela. Men trots allt var resan en riktig höjdpunkt för en 11 årig äventyrslysten kille !

Jag har tyvärr inga foton kvar från denna fantastiska resa, utan dessa försvann i den allmänna villervallan vid min skilsmässa.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gbenskar säger:
Vilken spännande berättelse från en annan tid. Jag måste också beundra dig för ditt minne. Jag var med mina föräldrar till Rimini 1966 men kan absolut inte komma ihåg vad vi gjorde dag för dag.
GB
Postat 2008-10-23 13:19  Anmäl
Gullsing säger:
Hej Urmas.

Den här bloggen har jag absolut missat förut. Den var både spännande och roande. Sådant kunde hända på den tiden. Då var allt inte så ordentligt förberett, som det är numer. Det var verkligen intressant att få läsa om en 11-årings syn på resor.

Hälsn. // Gilla
Postat 2008-10-23 10:04  Anmäl
Olastaffan säger:
Riktigt kul att läsa! Hur kunde du komma ihåg detaljerna tänkte jag när jag läste men sen började jag tänka på egna resor med min familj när jag var liten parvel. Vi gjorde utlandsresor med bil i början på -60talet till bl.a.Italien, Öst/VästTyskland och Holland i en gammal Peugeot med reg.nr: U 58925! (Se där vilket minne!! )
Min första flygresa gick till Rimini omkring 1966-67?? och jag hade fått en ljusblå manchesterjacka innan vi åkte. Jag var coolaste killen på stranden trodde jag i alla fall men jag var mest i en spelhall som fanns nära hotellet där vi bodde. Där spelade jag bort alla mina lire på div. skjutbanespel m.m.

Urmas...du väckte minnen till liv!

// Ola
Postat 2008-05-24 17:47  Anmäl
Sierra säger:
En trevlig och roande berättelse. 1961 var en annan 15 år och resandet tilldrog sig i Sverige. Någon gång besöktes det främmande landet Norge också....spännande....
Anyway, kul story Urmas!
Postat 2008-05-24 11:26  Anmäl
Bittan säger:
Tack för att du ville dela med dig av din första resa! Det var intressant
läsning , ja, det har ju som sagt gått framåt sedan dess.
Birgitta
Postat 2008-05-24 07:56  Anmäl
Blarsson säger:
Det var nog mera spännande förr, när inte så många hade haft möjligheten att resa och allt kunde hända på vägen.
Postat 2008-05-23 22:31  Anmäl
Klockis säger:
Vilken härlig berättelse! Där ser man vad tekniken har gått framåt! Att resa utomlands när jag var ung , fanns inte på "världskartan"! Det var inget man funderade över. För oss böjade resandet i "hög" ålder, då barnen blivit stora, men vi reser desto mera!
Inger
Postat 2008-05-23 21:37  Anmäl
Zenita säger:
Det verkar vara en spännande resa på alla sätt och vis, men detta verkar som det skulle ha varit "urtid". Tur att tekniken gått framåt. Ikväll kommer vår son hem från Bourdeux, där han jobbat i 14 dar, så gissa om Jacéia är glad. De skall ha födelsedagskalas på söndag för Rickard den äldste sonen hans som blir 17 år samtidigt som vi firar Mors Dag.
/Lena
Postat 2008-05-23 16:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet