Stöd Ukraina

Zappe50s blogg

Onsdag 20 Februari 2008 - Brasilien

Så var det då dags att förundras, igen !

Min fru och jag har tänkt oss att resa till Sverige i sommar, och såg att hennes pass skulle gå ut i april.
Det var alltså dags att ta ett nappatag med myndigheter igen !

Först var det dags att ta kort, som gjordes i en vanlig fotoaffär, så som det gjordes förr i Sverige. Sedan att få ett dokument utskrivet med alla uppgifter och samtidigt få ett inbetalningskort. Dessa skrevs ut på ett internetcafe i stormarknaden !

Till kassakön och vänta på sin tur i ca. 30 minuter för att betala de ca. 90 Reais (ca. 250:-) passet kostar.
Därefter till den federala polisen för att lämna in allt och då förhoppningsvis att inget saknas.

Men nu var det så att ett bevis om att min fru var och röstade senast också var tvunget att bifogas passansökan !!!!!

I Brasilien är det nämligen lag på att alla måste rösta och det skall ske i ens hemstad . Då det skulle röstas i oktober -06 var vi båda i Barra do Cunhau', som ligger ca. 25 mil hemifrån. Min fru fick då gå till den lokala röstlokalen och få ett bevis om att hon var där i stället för i Campina Grande.

Detta bevis (en lapp på ca. 5x2 cm) skulle alltså då ha sparats och visats upp för myndigheten ! Men man kunde som tur var också ha hämtat uppgifterna från internet, vilket inte myndigheten själv hade nöjlighet att göra. Utan vi fick beskedet att komma tillbaka med utskriften vid ett senare tillfälle.
Om två dagar skall vi dit igen för ett nytt försök.

Vad som en svensk i förskingringen har ytterligt svårt att förstå, är att, VAD I HELSIKE har ett röstbevis att göra med införskaffande av pass ? Fick även reda på att, om man skall skaffa nytt körkort så måste man även då ha med "röstningsbeviset" !!!
Är detta möjligen någon slags straff mot röstsmitare ?? Kan inte se någon annan förklaring ! Bäst är att inte bry sig Man kommer ändå aldrig att kunna förstå hur saker och ting hänger ihop i detta byråkratiskt underliga land !

Lev väl i byråkratfria Sverige !
Urmas
Dela med andra:    

Kommentarer
Thomasgbg säger:
Jadu...helt otroligt. Tjejen e från Lima Peru och hennes mamma skall hälsa på oss i sommar, men vilken byråkrati det är i Peru då!! Allt tar tid, och såå krångligt. Fyll i detta å detta å detta....först skall det skickas från Sverige...sen tillbaka..Fattar Nada.

Haregött Thomas
Postat 2008-02-21 09:58  Anmäl
Zappe50 säger:
Alltsa straffar man skolkare po alla satt !
Postat 2008-02-20 22:53  Anmäl
Igeja säger:
Att rösta är en skyldighet för alla i brasilien. Om man skolkar påverkar det tex ens rätt till offentligt (statligt eller kommunalt) arbete. Den brasilianska byråkratin är mycket krånglig, med många ställen att gå till.
Postat 2008-02-20 22:40  Anmäl
Tj säger:
Ibland undrar man : )
Postat 2008-02-20 21:50  Anmäl
Veiken säger:
Jag fattar inte heller varför röstningen har med passet att göra MEN jag skulle önska att det var obligatoriskt att rösta i Sverige också. Det är inte bara en rättighet det är en skyldighet också!
Postat 2008-02-20 20:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet