Stöd Ukraina

Noworriesmates blogg

Lördag 9 April 2016 - Port Macquarie

Thunder and lightning och söta koalor

Kom fram till Port Macquarie under eftermiddagen den 8:e.
Hotellet ok men inte som de andra. Vädret mulet med lite stänk och verkar vara lite smådött överlag!

Checkar in och får beskrivning var sjukhuset för koalor ligger ( som är anledningen att jag stoppat just här).
Finns inte tid att åka dit idag så det får bli imorgon förmiddag.
Går en sväng i centrum..hittar ett thaiställe att äta på.....blir en bira på någon lokalpub men det är lite banjovarning....(ni som sett "sista färden" vet vad jag pratar om).
Börjar regna kraftigt så jag tar mig hem för att skriva lite blogg.

Ligger på sängen med paddan och har laddaren i vägguttaget, hör väl att det börjar mullra lite men tänker inte så mycket på det. Efter kanske 5min så tänker jag ändå att jag drar ut allt ur vägguttaget ifall det blir värre!
Skojar inte men det tar inte ens 30sek innan det smäller av bara f-n och allt blir kolsvart....ibland har man tur också...
Strömmen är borta till mitt i natten när jag vaknar av att sänglampan tänds helt plötsligt!

Vi är rätt bortskämda med bra uppkoppling hemma i Sverige för även om det finns wi-fi på alla ställen så kan jag inte säga att det går fort.

Så blir det morgon och ännu en utcheckning...sen får Dartan o Hyndan (min hyrbil är en Hyandai I30 och hon kallas Hyndan med all respekt) ta mig till Koala hospital!

Väl där så upptäcker jag att det även finns ett restaurerat hus från 1890-talet med autentiska möbler och inredning. Väldigt många fotografier på familjen Flynn som bott där med sina 6 barn, 2 tjejer och 4 killar!
Som vanligt finns även här en väldigt trevlig dam som jobbar ideellt och ger mig och ett par från Nya Zeeland en rundtur och berättar om familjen som bott där! 3 av de 4 pojkarna åker till Frankrike och slåss för England i första världskriget...otroligt nog kommer alla tre hem igen!

Trevliga damen poängterar att det är så viktigt att huset bevarats för Australien är en väldigt ung nation och har inte en massa gammal historia som oftast övriga delar av världen har!

Koalasjukhuset då?
Som ni ser på bilderna så är de vansinnigt söta. Sjukhuset drivs ideellt det också och framför varje "bur" finns en låda för donationer....mitt val faller på en koalahona som räddats från en skogsbrand men som aldrig kan återvända till det vilda p.g.a. brännskador på sina klor!

Koalorna har minskat drastiskt i Australien och de största farorna är hundangrepp, trafiken och skogsbränder!
Tydligen får koalor väldigt lätt cancertumörer som tar kol på de!
Vidare så är det väldigt vanligt med klamydia bland koalor som är svårbotat, det finns teorier o forskning som misstänker att klamydian orsakar infertilitet och bidrar till den kraftiga minskningen.

Så blir någon manad såg jag att man kan "adoptera" en koala för 55 aus-dollar om året. (Ca 340kr/år)

Efter det besöket styrde nosen mot Coffs Harbour men det är en annan historia...

Ha det/Benny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet