Stöd Ukraina

Noworriesmates blogg

Fredag 8 April 2016 - Port Stephens

Avsked från Port Stephens

Så är det avresedag från Port Stephens.
Pratar en lång stund med Dale och hans fru..(kommer inte ihåg vad hon heter...oops)

Får tips om vad jag borde åka till innan jag lämnar Port Stephens.
-Lighthouse & Rescue center
-Tomaree head
Båda är utsiktsplatser men Tomaree head är betydligt tuffare att nå.
Det är 160 höjdmeter och ca 2km att gå (tor)

Åker förstås till båda...fina ställen båda två (se bilder)
Vid Lighthouse sitter det tre kors på staketet. Visar sig vara hundar som "jobbat" där och som hedrats med att begravas o namnges i trädgården!
Tomaree head är väl inte för den mest otränade eller höjdrädda. Man går på "gallerdurk" stundtals och kan se neråt, vilket inte alltid är så pooulärt för den höjdrädde men det är bara vissa partier så kommer man förbi de så är det rekommenderat att ta sig hela vägen upp.
Jag hade molnigt men hade det vart sol så skulle jag förorda kepa/solhatt o vatten. Det är många trappsteg/brant stigning. Så det får bli dagens träningspass!

Dale tipsar även om att jag ska köra förbi Birubi Beach på min färd mot Port Macquarie.
Där finns det tydligen gigantiska sanddyner där många filmer spelats.
Det ligger på vägen så känns som en bra idé att passera där...lite roligare att åka mindre vägar än stora.
Gan Gan Road istället för Nelson Bay Road.

Väl där så finns det ett mysigt café där jag tar en lätt lunch medans jag kollar på surfarna som kämpar på vågorna....de surfar inte så länge som på film....haha.. eller så är det fel surfare!0

Mycket riktigt är det enorma sanddyner där och på håll ser jag ett gäng fyrhjulingar som leker i sanden..

Hörs/Benny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet