Stöd Ukraina

Noworriesmates blogg

Onsdag 27 April 2016 - Cairns

Akvariedykning

När båten jag skulle bott på fortfarande är trasig så är nästa dykresa som jag bokat med 3 dagar och 2 nätter på båt lite svårt att få till.
Fast dyka ska jag så dagen efter jag klarat certifikatet så åker jag ut på en dagresa ut till Stora Barriärrevet.
Fjärilar i magen förstås men när det fungerade rätt bra den fjärde o sista dagen på utbildningen så känns det ok!
Lyckligtvis så visar det sig att av de 35 på båten så är det bara jag som har certifikat och får därför dyka ensam med en av guiderna.
För att ta sig ut till revet så är det en 2 tim lång båtresa....nu visar det sig vara riktigt blåsigt så jag sitter med spänd väntan på om jag ska bli sjösjuk som 85% av de andra passagerarna....det gungar upp o ner/rullar sidledes men lyckligtvis så påverkas jag inte....nu är det så att ute vid revet är sjön inte lika hård som på vägen dit och enligt utsago så försvinner sjösjuka direkt man hoppar i vattnet men det är ju ändå skönt att slippa.

Första dyket blir med en ung kille som heter Gabriel....så fort vi kommer ner så är alla fjärilar borta....bara en härlig känsla av viktlöshet när vi bara "svävar" fram över botten.
Vi hittar Nemo....hittar en stor sköldpadda som lagt sig att vila mellan två korallblock....den sticker ut sitt huvud vi tittar på varandra på ca 30cm avstånd...så härligt!

Sikten är nu kanske 8-10m vilket säkert inte är det bästa men en otrolig förändring från Fitzroy Island.
Vattnet är varmt och man vill aldrig gå upp känns det som, inte en gång känns det skrämmande.
Inte ens när vi simmar bredvid korallrev på ena sidan vid en brant och man vet att där nere på djupare vatten finns hajar. Har ju sett kartan innan vi dök ner.

Nu är det mest revhajar som är räddare för oss än vi för de men....när man väl är där vill man se en faktiskt men tyvärr!
Pratar med Gabriel om hajar och han berättar att han och en kompis dök mycket efter musslor förut.
Då fick de en "kompis" som alltid simmade lite bakom/ovanför de....som var en tigerhaj.
"Vi brukade kasta upp krabbor till honom som han åt och han var aldrig aggressiv mot oss"
Frågade förstås: "Hur stor var den då" tänkte att om man har en liten tigerhaj på 1m efter sig så är det nog inte så farligt.
"Tippar på 4-4,5m" säger han lugnt "Jag är 1,95 och den var absolut dubbelt så lång som mig"
Det är väl inte en sån haj jag vill se men intressant att höra ändå!

//Benny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet