Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Måndag 6 November 2006 - Dunsborough

Surf's up dude!!

Efter en mycket angenäm premiär ute på simturerna med närkontakt med delfinerna, tog jag och Dawn en turistsväng ner till Dunsborough igen. Vi tyckte att det kunde behövas att komma härifrån ett par dagar eftersom en hel del galenpannor har passerat revy på Wander Inn... En tandlös kvinna på 32 år, Tammy, har bott i samma rum som oss sedan vi kom hit, hon har en minst sagt brokig bakgrund med droger, misshandel osv. Hon hade klättrat upp i ett utsiktstorn här bredvid och ville inte vara med i spelet mer, som tur var så hann hon inte hoppa och hon är nu i tryggt förvar. Sedan har vi fått agera psykologer till en övervintrad FlowerPowerkvinna på 57 år...listan kan göras lång.

Nåväl, vi tog bussen ner till Dunsbourough torsdag eftermiddag och landade på Beachouse Hostel, samma ställe som sist, beläget direkt på stranden. Provade för första gången att äta grillad känguru! Mums var det! Mört och saftigt men be mig inte att förklara smaken... Fredag morgon frågade Dave (han ser ut som Freddie Krueger, bild kommer snart... :), en som jobbar på vandrarhemmet om vi ville följa med till stranden och testa att surfa. Naturligtvis ville vi det, nio stycken var som åkte iväg till Yallingup Beach. Jag klarade nåstan av att stå upp på andra försöket vilket jag tyckte var rätt kasst egentligen, men tydligen hade jag hamnat i vad de kallar "The Zone", vilket inte är ett bra ställe för en nybörjare...vågorna kom från två olika håll vilket komplicerar det hela lite. Men jag ska absolut testa igen!! Utanför Zonen hoppas jag.

Efter det att stranden var avklarad körde vi till en annan strand där det inte blåste lika mycket. De har ett häftigt fenomen här som jag tycker alla länder borde anamma, de har dessa grillplatser ÖVERALLT, ett stativ med en stor grillyta, gasol och grillverktyg, man behöver bara trycka på en knapp så brinner det för fulla muggar och dessutom år de vara i fred från sabotage. Mycket trevligt. Till en sådan begav vi oss och åt middag på stranden. Underhållning bestod av två Bobtailödlor varav den ena ville göra "det där fina" och den andra ville inte alls. Tack och lov eller tyvärr (?!)...fick vi inte se den stora finalen, de kröp in i en skogsdunge lagom till våran avfärd. På kvällen åkte vi in till centrumet och tog ett par öl på en bar. Upptäckte att det finns "Drive-through-systembolag" här, en kille tar beställningar via bilrutan, ungefär som på McDonalds... :) Affärside' till Anitra kanske?!

Lördagen gick åt till att låna mountainbikes och upptäcka omgivningarna på egen hand. Vi blev övertygade av en äldre kvinna att ta en vandringsled efter stranden till en Fantastisk strand som heter Meelup Beach. I teorin låter det ljuvligt, med facit i hand vet man alltid bättre...leden var ungfär en dyg halvmeter bred med stora stenar...det blev mer av ett cykeltriathlon än en behaglig cykeltur. Hoppa av cykeln, hoppa på cykeln, hoppa av och bär cykeln, ställ dig bakom cykeln och styr den framför dig...parera för flugor och håll utkik efter läskiga djur. 33 grader varmt och den hetaste dagen hittills. Såg två sjukt giftiga ormar, en Dugite och en Western Tiger Snake. När vi till slut kom fram till denna fantastiska strand visade det sig att den var identisk med alla andra stränder vi passerat på leden... men en erfarenhet rikare i alla fall!!

Söndagen var vi ner i en grotta, den största turistgrottan i Australien hävdas det, Ngilgi Cave. Längst ner på botten i denna grotta, 47 meter, finns det en stor sal som tydligen används till bröllop och musikinspelninga. Vi testade akustiken därnere med lite Bohemian Rhapsody till andras för-tjusning/skräckelse?! :) Bussen gick sedan hem till en middagsDate med en flock Sydkoreaner, de ville absolut bjuda oss på deras matkultur, billigt är både gott och delikat!! Vem är jag att tacka nej till ett sådant erbjudande! Vi stod för drickat och lite underhållning...lite på pickalurven blev vi allt och Satomi, en trevlig Japanska som jobbar och bor med oss, trodde hon hade drömt när hon följande dag berättade att det hade förekommit sång i hennes öron på natten...det var lite MP3 i öronen i bästa norsk Karaokeanda från mig och Dawn lite väl sent...men en mycket trevlig helg är summeringen!

Hoppas allt är bra med er, se till att uppdatera mig med fräsiga saker som händer därhemma!!

Kram å sånt på er allahoppa!!
Cecilia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet