Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Onsdag 15 November 2006 - Bunbury

Paddlande i floden...

Det har väl inte hänt så värst mycket sedan sist men lite matnyttigt har det ändå blivit. Förra veckan travade lugnt på som vanligt, sånär som på en liten Karaokekväll med Grön Curry som Satomi bjöd på, riktigt delikat var det. Lite freesbeespelande på stranden i bästa Extremsportsanda, extremt med tanke på att det är hårda vindar som blåser vilket gör det hela mer intressant...så pass intressant att Dawn spelade sönder sin vadmuskel och har lite svårigheter med att gå.

Vi var på en roadtrip med en kvinna, Mary, som jobbar på Delfincentret. Det är en sådan kvinna som menar riktigt väl men om du ger henne lillfingret sväljer hon hela handen...i alla fall tog hon oss (mig, Satomi, Dawn och danska Rie) ner till ett ställe som heter Busselton. Där har de en riktigt lång boardwalk av trä som går rakt ut i havet. 2 km ut sträcker den sig och längst ut har de ett undervattensobservatorium med koraller och roliga fiskar. Efter vi hade varit dit åkte vi till en vingård och fick provsmaka massa viner, turen gick vidare och vi hamnade på ett ställe som heter Gnomesville. En underlig plats där människor från hela världen ställer dit små tomtar i keramik, plast och alla möjliga material, med tillhörande poem...sedan åkte vi vidare till ett ställe som heter Ferguson Farmstay, en otroligt vacker plats där de gör eget vin, tar hand om djur och ordnar olika tillställningar. Jag frågade dem om de ville ha hjälp med gården i en vecka eller så efter jag är klar på delfincentret och de var de inte alls främmande inför. Dagen var riktigt lyckad men vi kom hem rätt sent.

Vi hade tänkt göra en långhelg med trädtoppspromenader och andra "fysiska" sysslor men det slutade med att vi åkte ner till Margaret River och gjorde en bushtucker-tur på floden, riktigt roligt var det och vi fick prova på massor av Bush-mat. Malda bönor, Emu, Käguru, Bushtomater, Bushpeppar, larvröra (jag tordes inte), bark, någon sorts inlagd blomma osv osv...det enda störde denna kanot-tur var att vi hamnade i samma kanot som en idiot och hans stackars fru...han var övertygad att han visste precis vad han gjorde och tog på sig att sitta längst bak och "styra", hans metod visade sig snart vara riktigt irriterande, det blev mer som en slalomtävling uppför floden. Jag och Dawn satt och skrek "styyyyr" och försökte kompensera upp hans bristande styrkunskaper med att paddla vilt åt motsatta hållet. Frun i sin tur: Styr du älskling...?! Han hade dessutom pa sig en t-shirt som sa: " I am a slow learner"...jag hade god lust att kasta honom överbord innan dagen var över. Nåväl...hade det inte varit för hans mästrande besserwisserfasoner hade det ju inte varit något att orda om. I alla fall, vi gjorde en del stopp efter floden, för mat, grottor osv. det var intressant i sig för floden var så låg att i stället för strand var det kvick-lera att kliva upp på....svart lera utan botten... :) Tappade nästan bort mina flip-lops (som för övrigt kallas Thongs här, vilket jag tyckte var helt hysteriskt, för mina tankar till underkläder...). Turledaren Brock skjutsade oss till bussstationen efter turen var avklarad, den stackaren är definitivt i fel bransch...vi frågade om han ville ta en öl med oss innan bussen gick, då kröp det fram att han ligger smått sömnlös på nätterna och tänker på alla människor han möter och som han aldrig kommer att möta igen...och deppar en stund över det...

Vi har haft en Hostel-middag också, en hel del människor har begett sig härifrån nu, bl.a ett par som ska ta över ett Backpackershostel nere i Albany. Synd på ett riktigt trevligt par. Alla som var instresserade fick laga till en rätt till middagen och sedan var det gående bord! Det blev en intressant blandning vill jag lova!

Jag har åkt på en redig förkylning dessutom, är faktiskt smått förvånad att den inte kommit tidigare...brukar bli fort efter klimatombyte.. men det ska väl inte behöva räcka så länge hoppas jag. Jag ber om ursäkt om jag låter lite tjatig ibland och upprepar saker jag redan har skrivit...saker har en förmåga att flyta ihop och jag inte riktigt vet om jag hade tänkt skriva något ellerom jag redan har gjort det...fortsätt skriv in här eller på min e-mail, det är riktigt roligt att få tecken på liv från er!!! Nu ska jag försöka ladda upp lite bilder, men det tar en hiskelig tid att ladda upp...

Ha det fantastiskt i snön, jag vill åka slalom....

Cecilia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet