Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Lördag 7 Mars 2009

Musik som triggar minnen...

Jag hörde en låt på radion idag som jag inte hört på länge, länge... "Just like heaven" med The Cure. Jag kastades skoningslöst tillbaka till Florida, USA och en krog som vi gick på hela tiden. Nu kommer jag inte ihåg vad krogen hette men jag kommer väl ihåg alla glada minnen därifrån. DJ´n som gick under namnet Junior spelade upp nämnda låt varje gång vi kom till stället som ett sorts "Välkommen tillbaka-gest". Vi gjorde honom inte besviken utan vi dansade hejvilt till den varenda gång. Jag var nyss fyllda tjugo och det här var min första resa som jag åkte iväg på helt själv... frihetskänslan var obeskrivlig! Jag åkte iväg och jobbade som Au Pair, ordnat privat, och hamnade i en stad som hette Vero Beach. Som flugor till skiten hittade ett gäng skandinaver åt varandra och vi blev snabbt ett sammansvetsat gäng. Ett speciellt underhållande minne var när Mette, en vän från Danmark fyllde år. Vi lindade in oss i toapapper och dränkte in oss med röd karamellfärg och överraskade henne på krogen med en papperstallrik fylld med vispad grädde som vi smaskade in i hennes ansikte. Hon, och alla andra på krogen, blev naturligtvis ganska paffa över att sex underliga mumieliknande typer vandrade in i lokalen och attackerade Mette. Det blev ett uppskattat inslag på kvällen och de övriga gästerna trodde till och med att vi var en del i underhållningen :)

Här finns videoklippet på låten som triggade mig sist... jag är inte stormförtjust i all deras musik, men de har sina ljusglimtar:


Lägg gärna in dina egna länkar till YouTube! (Tack Crista!)

Det här är naturligtvis inte den enda låten som triggar olika minnen, det händer titt som tätt, men jag slutar aldrig att faschineras av fenomenet! Tänk vad hjärnan samlar på sig utan egen ansträngning... saker, upplevelser och händelser som man inte har tänkt på på hur länge som helst poppar upp när man minst anar det. Vilka trudelutter tar er tillbaka och vad tar de er tillbaka till? Skulle vara roligt att höra... :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
När jag hör "It's my life" med Bon Jovi förflyttas jag till ett soligt New York, oktober 2001. Guiden för min rundresa från NY till Florida hälsar oss välkomna och tackar för att vi valt att komma dit trots allt som hänt.. Sedan spelar han vår "morning song" som vi kommer att höra varenda morgon i .. för min del 1 vecka.. för de flesta andra i 4 veckor.. Its my life.. its now or never... Låt äventyret börja! :-)
Postat 2009-03-29 20:17  Anmäl
Femtioplus säger:
JISSES!!! Nu kom jag oxå igång med att tänka på minnen och låtar.
Inga större händelser... campingliv och sol och bad, och sen dans i Parken! "Seasons in the Sun" OJ:) det känns som evigheter sen:) 55år är jag och... jag var ute på mycket dansande som 20åring:) Nå, jag känner mig som då lika pigg på något kul! Om än att man får "skärpa sig" eller som Pågarna sa... MAMMA! Men det är väl så det är att, ens ungar ibland inte förstår en fullt ut:) För visst är det mycket man kan och ska göra NU:):):) så man inte ångrar sig - över allt ogjort!
Postat 2009-03-10 22:23  Anmäl
Haidi säger:
1965 jag vet, ni var knappt födda men jag var 16 år och hade mitt första sommarjobb på Öland. Jobbade på Wallinders kondotori i Byxelkrok och det var nog min roligaste sommar.
Vi umgiks med ungdommarna i Byxelkrok(några har jag fortfarande kontakt med)och vår musik var "let me tell you about the birds and the bees" med Alma Cogan.Det var en underbar sommar , på kvällarna rodde vi ut till trollskogen o grillade korv, sjöng och hade så oskyldigt roligt. En sommar i början av ungdommen som blev underbar.Fortfarande 40 år efter får jag rysningar när jag hör den.
Postat 2009-03-10 12:03  Anmäl
Crista säger:
Visst triggar musiken minnen.
Hittar inte just den artist vi hade men denna låt lyssande vi alltid på varje gång våra Rosa bussar rullade igång mot nya mål.

http://www.youtube.com/watch?v=C-dxhD_gjno
Postat 2009-03-07 15:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet