Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 22 September 2023 - Arusha
Resealbum: Kilimanjaro

Stadsrundtur Arusha

Efter en avslappnande eftermiddag på hotellet, där jag kunde vila och njuta av en simtur i poolen, samt lära känna mina äventyrslystna vänner, är det nu dags att utforska Arusha. Staden är en viktig stad i norra Tanzania med en befolkning som varierar mellan 600 000 och 2 miljoner, beroende på vem man frågar och hur man räknar. Hit kommer man om man vill bestiga Kilimanjaro men även om man ska på safari i någon av Tanzanias kända parker. Bland annat så når du både Serengeti och Ngorongoro härifrån.

Vi börjar dagen med frukost klockan sju på morgonen för att sedan ta minibussar in till centrum. Där möter vår lokala guide upp som ska visa oss staden. Under några timmar går vi runt i staden och han visar oss de sevärdheter som finns här. Det är flera fina myndighetsbyggnader i den här delen av staden och det är rent och fint med en klart fungerande trafik. Vi besöker även fina parker, myllrande marknader, flertalet monument samt de fattigare kvarter som också finns här. Där bjuds vi på hembrygd öl, en grumlig, inte alls lockande dryck som de gör själva.

Rundturen avslutas på en restaurang där vi äter en riktigt god lunch. Jag tar en grillad fisk som jag till slut får i mig efter att ha förstått att de inte använder bestick, här äter man med fingrarna. Gott men lite ovant och lite kladdigt.

Efter rundturen blir det förberedelser, informationsträff, invägning och hälsokoll. Hälsokollen gör vi för att man ska ha siffror att jämföra med sen på berget. Invägningen gör vi eftersom det inte får vara för mycket packning med. Varken det jag bär själv eller det som tas av bärare får väga för mycket. Ryggsäcken ska väga max 7 kilo och duffelbagen får väga max 15 kg. Jag väger in på 6,6 respektive 14,8 kilo. Senare under vandringen kommer vi att kontrollvägas eftersom det är viktigt att bärarna har en bra arbetsmiljö och inte får ta för mycket vikt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan