Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Lördag 23 September 2023 - Arusha
Resealbum: Kilimanjaro

Mot Kilimanjaro

Vandringens första dag. Idag är det frukost klockan sex vilket kommer att bli standardtid för oss på vandringen. Det tar runt fyra timmar i våra minibussar för att komma till gaten vid Kilimanjaro nationalpark. Det blir några stopp för våra sista inköp samt för att hämta upp hela vårt team som ska hjälpa oss under vandringen. Vi har ett team med lokala guider, kockar, vattenansvariga, toalettansvariga, tältansvariga och massor av bärare. Vi är två grupper från Swett med totalt 30 personer. Det lokala teamet består av 120 personer. Det här är som ni förstår ett medelstort företag som ska hjälpa oss att nå toppen. Det är en hel industri allt det här med Kilimanjaro.

På vägen mot gate ser vi våra första savann djur, vi ser en stor flock med gnuer och även några giraffer. Så häftigt att sitta på landsvägen och se dessa djur, det är speciellt att vara i Afrika. Vi närmar oss berget och det märks genom att vägen blir smalare krokigare och att det nu bara går uppför. Redan här ser man att vi kommer att röra oss i flera klimatzoner, ett tag åker vi genom skogsområden med barrträd som påminner om våra svenska skogar.

Väl framme vid Lendorossi gate får vi en lunch och vi väntar nu på att få ta oss ut på leden. Det är mycket folk här så det tar lite tid med alla tillstånd innan vi får ge oss av. Men efter någon timmes väntan så är det vår tur och det känns som om alla är rejält taggade på att få ge sig iväg. Vi vandrar genom vacker tät, fuktig regnskog. Det går uppför men dagens tur är lätt och mest härlig. Spänningen i kroppen övergår i glädje. Äntligen på väg.

Natten tillbringar vi i Big Tree Camp. Det är ett camp där det är fullt med andra vandrare. Vi hör en siffra om att det sover 1400 pers i detta camp den här natten. Vi kommer att gå en annan led en vad många andra gör så i de andra campen ska det inte vara så här fullt. Men jag sover gott, antar jag. Jag tycker att jag är vaken hela natten och sover oroligt men när jag får höra att min tältkompis har varit upp fyra gånger och jag har vaknat av honom en gång så antar jag att jag sovit bra ändå. Idag har vi vandrat runt 3 timmar och gått drygt 5 km och gjort runt 500 höjdmeter.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan