Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Lördag 30 September 2023 - Kilimanjaro
Resealbum: Kilimanjaro

Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha

Nu vaknar vi upp på berget för den sista morgonen. Ännu en strålande dag på denna resa. Solen strålar från en klarblå himmel, och till och med fullmånen är kvar ovanför oss. Under oss sträcker sig ett täcke av tjocka moln medan ovanför oss glänser Kilimanjaros topp i solskenet. Tanken att jag var där uppe igår är överväldigande.

Kroppen är slut, kroppen är trött men den övervägande känslan är ändå lycka. Jag gjorde det riktigt bra som tog mig upp på Afrikas högsta berg. Jag gjorde det fantastiskt som tog mig upp på världens högsta fristående berg. Jag gjorde det, jag tog mig upp på Kilimanjaros topp.

Idag ska vi ta oss ner till nationalparkens gate där vi checkar ut. Det kommer att vara en tur på runt 5-6 timmar, det kommer att gå nerför vilket är jobbigt eftersom benen är stela och trötta. Idag är det enligt mig den vackraste dagen på hela turen. Vi vandrar genom flertalet klimatzoner och de sista timmarna går vi i en fantastisk regnskog. Dofterna i den fuktiga skogen är så friska och härliga och att andas fuktig luft igen känns så skönt.

Nu börjar det regna lätt för första gången under resan, vilket förändrar förutsättningarna. Den torra stigen förvandlas snabbt till en halkig bana, till och med våra erfarna guider har problem att ta sig fram. Men detta är ett hinder jag tar med ro. Det är fantastiskt att vandra här i denna underbara miljö, med medvetenheten om att jag klarade det jag satt som mål. Att nå toppen var mitt mål och det har jag gjort.

Idag väntar en underbar lunch där vi även har en dricksceremoni. Vi har alla lagt cirka $300 var, pengar som det lokala teamet delar på. Dessa pengar delas ut här. Glädjen är påtaglig från alla håll - teamet får sin välförtjänta lön och möjlighet att återvända hem till sina familjer för några lediga dagar. Vi är glada och tacksamma över att vi klarade det. Efter lunchen hoppar vi in i våra minibussar som tar oss tillbaka till hotellet i Arusha. Ikväll ser jag fram emot att dricka en öl, njuta av en dusch och sova i en riktig säng. Jag ser verkligen fram emot att omfamna all denna fantastiska lyx.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan