Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

31 September 2023 - Arusha
Resealbum: Kilimanjaro

Safari i tre dagar

Nu börjar del två i den här resan. En tanke som jag bar med mig innan avresan var: hur skulle jag känna mig om jag inte når toppen? Jag visste att jag skulle vara besviken och att det då kanske skulle kännas väldigt tråkigt och till och med bortkastat att ha gjort resan. Så för att ta bort lite av den eventuella känslan av besvikelse så gör jag ett tillägg med safari i tre dagar. Safari har jag varit på flera gånger och det kan aldrig bli dåligt, jag blir aldrig besviken på en safari. Den kan var helt fantastisk eller riktigt bra men det kan aldrig bli dåligt. Enligt mig borde alla någon gång få uppleva en safari i ett afrikanskt land, det är fantastiskt. Den här gången går safarin till Serengeti och Ngorongoro kratern. Två välkända nationalparker med gott om djur. Så inför dessa har jag förväntninngar.

Även idag ska vi iväg tidigt och vi vaknar klockan sex. Det blir en lång bilresa till Serengeti. Det är dammigt, varmt och guppigt och vi sitter i bilen många timmar. Vi hinner med en game drive på eftermiddagen och Serengeti motsvarar verkligen förväntningarna. Vi ser mycket djur och väldigt många olika djur. Till min glädje ser vi en leopard, den ligger och sover i ett träd och det är på lite längre avstånd. Men ändock, när jag ser den leoparden så har jag prickat av alla djur som ingår i The big five, det är kul. Vi lär oss också om "The Ugly Five" som inkluderar hyenor, vildsvin, gamar, marabustorkar och gnuer. Vackra är de inte men visst kan det vara spännande att sitta i en jeep på en savann och se hur en flock hyenor agerar. Vi prickar även av alla dem.

En av de mest minnesvärda upplevelserna under dessa tre dagar är nätterna, då vi tillbringar dem i tält mitt ute i Serengeti. Att sova i tält i denna miljö är en unik upplevelse. När jag står utanför tältet på kvällen och borstar tänderna med pannlampan på och lyser ut i mörkret, möts jag av otaliga ögon som tittar tillbaka på mig. Jag vet inte vilka djur det är, men förmodligen zebror, gnuer och bufflar. Senare på natten hör jag lejonens vrål när de är ute på jakt.

De har sagt åt oss att inte gå ut i det högre gräset så vi får väl hoppas att de även har sagt åt lejonen att inte gå in på det kortklippta gräset. Något stängsel finns det inte här. Den andra natten har vi strax utanför Ngorongoro och där vandrar zebror direkt utanför tältduken. Jag ligger i tältet och lyssnar på när zebrorna betar av gräset precis utanför, det är så häftigt. Den tredje och sista dagen hinner vi med en game drive på fm för att sen ta oss tillbaka till hotellet i Arusha. Nu är resan på väg att ta slut.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan