Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Söndag 24 September 2023 - Kilimanjaro
Resealbum: Kilimanjaro

Första synen av Kilimanjaros topp

Vår morgonrutin börjar klockan 06:00. Vi vaknar upp till doften av färskt te som serveras i tältet. Utanför tältöppningen väntar en skål med varmt vatten för att fräscha upp oss. Jag packar min ryggsäck med det som behövs under dagens vandring. Jag förbereder också duffelbagen som en bärare ska ta. När vi lämnar tältet rivs det av personalen och de ska bära det till nästa camp.

Klockan 07:00 är det dags för frukost – en måltid som skulle få många hotell att avundas. Det är alltid en portion gröt, ibland ägg och korv. Ibland serveras pannkakor, varma smörgåsar och färsk frukt. Och såklart, en kopp te för att starta dagen rätt. Så vi behöver inte oroa oss för hunger här på berget.

Vid 08.00 ska alla vara klara med morgonrutinen och redo för att ge sig av. Vandringen idag blir tuffare, vi ska göra 10 km. och runt 700 höjdmeter och vi kommer att vara ute i runt åtta timmar. Lunchen kommer vi att ha i vårt mässtält på vägen. Vi rör oss nu bort från regnskogen och in i låg alpinzon. Det går en klar gräns där man ser att träden försvinner och buskar och den lägre vegetation tar över.

Hitills så har vi haft tur med vädret, solen skiner och det gör att vi vandrar i kortbyxor och kortärmat trots att vi nu når upp på 3500 möh. Vi har under dagen passerat Kebenekajses höjd. När vi kommer ut på Shira platån och närmar oss vår camp så får vi den första synen av Kilimanjaros topp, tänk att det är dit upp jag ska. Det känns så mäktigt.

Solen värmer skönt på dagarna men det gör också att nätterna blir kalla då det inte finns några moln som hindrar värmeutstrålningen. Så när vi vandrar in mot Shira One camp går vi i den varma solen men campen ligger i skugga av berg och då känner man direkt att det kommer att bli kallt. Nu är det dags att ta fram de varmare kläderna.

Idag presenteras hela vårt team med sång och dans vilket blir en härlig upplevelse med glädje. Det blir snabbt mörkt här, redan vid 18.00 blir det mörkt och det går som sagt snabbt, det gäller att ha pannlampan med. Det blir en fantastisk stärnklar himmel och det är frost på tältduken när jag vaknar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan