Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 25 September 2023 - Kilimanjaro
Resealbum: Kilimanjaro

Shira One till Moir Hut

"Natten var kall och morgonen är likadan. Nu längtar man efter att solen börjar att värma och det kommer den att göra. Det känns att vi nu är på 3500 möh. då det är kallt utan sol och riktigt varmt när den skiner på oss. Skillnaden mellan sol och skugga är påtaglig. Jag vaknar upp och känner mig dålig. Illamående, huvudvärk och brist på matlust – tre av tre möjliga symptom på höjdsjuka. Redan igår när vi kom till Shira-lägret kände jag att något inte stod rätt till. Glädjen över att vara här saknades och jag ifrågasatte mitt beslut att göra den här resan; det var säkert höjdsjukan som började göra sig påmind redan då.

Dagens vandring börjar tufft. Vi ska klättra ganska många höjdmeter innan lunch. Totalt blir det 700 höjdmeter, varav många innan lunch. Vi ska även vandra 12 kilometer och spendera ungefär åtta timmar utomhus. Det är extremt dammigt idag, så jag tar hjälp av ett munskydd. Även om det gör det svårare att andas och blir varmare att bära, testar jag det på förmiddagen. Jag har följt rådet att ha med höghöjdsmedicin och eftersom jag mår riktigt dåligt börjar jag ta den nu. Troligtvis hjälper det, för under dagen känner jag mig bättre och lusten att fortsätta stiger sakta tillbaka.

Lunchen blir även idag i ett mässtält längs leden. Idag vandrar vi uppe bland molnen vilket är en härlig känsla även om utsikten som vi annars skulle haft över den afrikanska savannen försvinner. Istället så är det lite svalare för även idag är det varmt när molnen skingras och solen skiner på oss. Vi vandrar över Shiraplatåns öppna landskap och tat oss upp i hög alpinzon. Växtligheten är nu endast låga buskar och torrt gräs. Lunchen har vi på 3800 m och vid nästa camp kommer vi att vara på 4200 möh. Det känns på luften att vi är på hög höjd.

Jag tycker inte att det är svårt att syresätta sig men visst blir jag mer andfådd av ansträgning och lägre syrenivå. Vandringen in mot nästa camp, Moir Hut är mysig. Vi går längs en lång dal och har dalgången nedanför oss.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan